NAFI tahlil markazi Federatsiya Kengashi qoshidagi Evrosiyo ayollar forumi kengashi va Google ko'magida ayollarga nisbatan stereotiplar va ularning raqamli iqtisodiyotga ta'siri haqida tadqiqot o'tkazdi. So'rovlar shuni ko'rsatadiki, jamiyatda ayollar IT sohasida muvafaqqiyatli emas va bu sohadagi bilim va ko'nikmalar erkaklarga qaraganda yomonroq degan stereotip mavjud. Ushbu xurofotlar ayollarga axborot texnologiyalari sohasida to'laqonli martaba qurishga to'sqinlik qiladi, deb hisoblaydi tadqiqot mualliflari.
Kim aqlli
Axborot texnologiyalari ko'nikmalarini erkaklar va ayollar deyarli bir xil baholaydilar – 10 balli shkala bo'yicha. Biroq, tashqi tomondan bilimlarni baholash kerak bo'lganda, rossiyaliklarning to'rtdan biri axborot texnologiyalari, elektron tijorat va aniq fanlar sohasida ayollar erkaklarga qaraganda kuchsizroq bo'lishadi. Raqamli sohada ayollarning kam ma'lumotga ega ekanligi, shuningdek, uy sharoitida ham namoyon bo'ladi: masalan, so'rov natijalariga ko'ra, oilalarda maishiy texnika va elektronika sotib olish to'g'risida qarorlarni ayollar emas, erkaklar qabul qilishadi.
Agar masalaga son jihatidan yondashadigan bo'lsak, erkaklar va ayollarning raqamli savodxonlik darajasi unchalik farq qilmaydi (mamlakatda o'rtacha 62 va 58 foiz punkt / 76 va yoshlar orasida 71 foiz). SHu bilan birga, yigitlarning 70 foizdan ortig'i kompyuterdagi dasturlarning maqsadini bilishadi va ularning ishlashi va dasturlarni o'rnatish bilan bog'liq barcha masalalarni mustaqil ravishda hal qilishadi, qizlar orasida esa 40 foizi bunday ma'lumotga ega. Texnologiyalarga bo'lgan munosabatlarda ham shunga o'xshash farq kuzatilmoqda: qizlarning 42 foizi yangi texnologiyalar sohasidagi yangiliklarga qiziqish bildirishgan, o'g'il bolalar orasida bu 73 foizni tashkil etgan.
SHu bilan birga, mehnat bilan bevosita bog'liq bo'lgan ko'nikmalar (masalan, aloqa uchun raqamli texnologiyalardan foydalanish) ayollarda erkaklarga qaraganda kam rivojlanadi.
Natijada, qizlar o'zlarining mansablari uchun IT sohasini tanlashda erkaklarnikidan ikki baravar katta. Bunga ota-onalarning munosabati ta'sir qiladi, chunki tadqiqot shuni ko'rsatadiki, ushbu sohani o'qish va ishlash uchun o'z o'g'illariga qaraganda qizlariga uch baravar kamroq tavsiya qiladi.
Menejerlar uchun stereotiplar tizimi
Bu omillarning barchasi, qizlar raqamli texnologiyalar sohasidagi oliy ma'lumotni va IT sohasida keyingi martaba tanlash imkoniyatlarini kam bo'lishiga olib keladi. Va agar ular ushbu sohaga tushib qolishsa, ko'pincha ular axborot texnologiyalari bilan bevosita bog'liq bo'lmagan lavozimlarda ishlashadi.
“Axborot texnologiyalari sohasidagi ayollar turli xil dasturlarni ishlab chiqish bilan bog'liq pozitsiyalarda kamroq ishtirok etishadi va ko'proq sotuvlar bo'yicha vakillar va menejerlar sifatida ishlaydi. Ushbu bo'linish oilada, o'g'il bolalarda tabiiy fanlarni rivojlantirishga, qiz bolalarda esa ijodiy qobiliyatlarga ko'proq e'tibor qaratiladi. Natijada, o'g'il bolalarga qaraganda universitetlarda STEM dasturlariga qizlar kamroq qabul qilinmoqda va yaqinda vaziyat yanada og'irlashdi”, – deydi NAFI ijtimoiy-iqtisodiy tadqiqotlar yo'nalishi direktori Elena Nikishova.
Nikishova, shuningdek, stereotiplar tizimi qayta ishlab chiqilganligini va qizlarni IT sohasida ko'nikmalarga ega bo'lishga qo'shimcha motivatsiyasiz, raqamli savodxonlik bo'yicha ular va o'g'il bolalar o'rtasidagi tafovut hech bo'lmaganda kamaytirilmasligini va yomon holatda o'sishda davom etishini ta'kidladi.