Shunday qilib, bugungi suhbatdoshimiz — elimiz sevgan sanʼatkor Xayrulla Lutfullayev.
— Xayrulla Lutfullayev degan nom bugungi zamonaviy til bilan aytganda, oʻziga xos brendga aylangan. Bu nomni shuncha yillar davomida xalqimiz orasida gard tekkizmasdan toza holda saqlab kelayotganingiz esa oʻziga xos masʼuliyat va mehnat samarasidir. Sanʼat orqali nomingiz nafaqat Oʻzbekistonga, balki butun dunyoga tanildi. Shu nuqtayi nazardan, dastlabki savolimiz: aslida, sanʼat siz uchun nima?
— Sanʼat nafaqat ijod, balki hayotimning maʼnaviy maʼnosidir. Chunki sanʼat inson qalbini poklaydi, yurakka quvvat beradi. Sanʼat men uchun faqat kasb emas, vijdon, masʼuliyat va umrim mazmunidir. Men 1968- 1969-yillarda xalqimiz orasida qoʻshiqlarim bilan tanila boshlaganman. Ayniqsa, hammaning yodida qolgan oʻsha mashhur “Men sevaman, sen sevasanmu?” qoʻshigʻi meni elga tanitgan. Shu qoʻshiqni ijro etganimdan soʻng xalq muhabbati va eʼtiborini his qilganman. Sheʼr matnini Oʻzbekiston Respublikasida xizmat koʻrsatgan sanʼat arbobi, shoir Poʻlat Moʻmin yozgan. Shu qoʻshiq orqali biz yaxshi doʻst va hamsuhbat boʻlib qoldik. Poʻlat aka har gal yangi sheʼr yozsa, “Xayrulla, kelib oʻqib koʻr, agar maʼqul boʻlsa, qoʻshiq qilib ayt”, der edi. Yillar oʻtib, uning juda koʻp sheʼrlariga kuy bastaladim. Poʻlat aka bir kuni qoʻlimga bir sheʼrni tutqazib, “Sahnaga chiqib, xalqqa taʼzim qilganingdan soʻnggina shuni qoʻshiq qilib ayt”, dedi. Sheʼr quyidagicha boshlanar edi:
Sanʼat yoʻliga tushdim — sanʼat saodatimdir,
Xalqim baxtini kuylash har kungi odatimdir.
Oshiq kulsa kulurman, maʼshuq kuysa kuyurman,
Bu menga ermas oson, sanʼat mashaqqatimdir.
Haqiqatan, har bir sohaning oʻziga xos mashaqqati bor. Sanʼat ham shunday. U oson yoʻl emas. Alloh har bir insonga qaysi sohani buyurgan boʻlsa, oʻsha sohada ijod qiladi, shu yoʻlda yelib-yugurib, izlanib, oʻqib-oʻrganib xalq muhabbatiga sazovor boʻladi. Men ham sanʼatdagi bu saodatli yoʻlga mashaqqatli yillar, izlanish, oʻqish va oʻrganishlar orqaligina yetganman.
— Adashmasam, qariyb 30 yil davomida “Bahor” ansamblida xonanda sifatida faoliyat yuritgansiz. Yaʼni bu yillar davomida ansamblning dunyo kezishida, uning nufuzini yuksaltirishda hissangiz boʻlgan. Bir paytlar boʻldiki, “Bahor” ansamblining mavqei ancha susayib ketdi. Hatto deyarli yoddan ham chiqib ketgandek boʻlgandi. Ammo 2020-yilda Prezidentimiz qarori bilan Mukarrama Turgʻunboyeva nomidagi “Bahor” davlat raqs ansambli qayta tiklandi. Bu xabar, ayniqsa, siz uchun quvonchli boʻlib, juda katta taʼsir qilgan boʻlsa kerak?
— “Bahor” ansamblida qariyb 30 yil ishladim. Bu jamoa men uchun ikkinchi oilamdek aziz boʻlgan. Haqiqatan, yillar boʻldi, ansamblning nomi kam eshitiladigan boʻlib qoldi. Shu davrda koʻcha-koʻyda, toʻy va konsertlarda muxlislarim “Xayrulla aka, “Bahor” ansambliga nima boʻldi, nega konsert dasturlari berilmayapti? Axir u yerda Qahramon Dadayev, Maʼmura Ergasheva kabi xalq sevgan sanʼatkorlar faoliyat yuritgan-ku”, deya savol berardi. Men esa mahzun boʻlib, “Xudo xohlasa, yana tiklanadi, hali xalq xizmatiga qaytamiz”, derdim. Ming shukrki, 2020-yilda davlatimiz rahbari tashabbusi bilan “Bahor” ansambli qayta tiklandi. Qaror chiqqan kuni menga telefon qilishdi: “Xayrulla aka, tez keling, muhim gap bor”, deb. Borsam, sanʼat sohasining bir qancha yirik vakillari yigʻilib oʻtiribdi. Meni koʻrib, quchoqlab, “Tabriklaymiz, Prezidentimiz qarori bilan “Bahor” ansambli qayta tiklanadi endi.
Davlatimiz rahbari “Xayrulla aka bilan ham maslahatlashinglar”, degan ekan”, deyishdi. Ishonasizmi, bu soʻzlarni eshitgan damimdagi his-tuygʻularimni ifodalash qiyin. Bir yoqda qaror chiqishi, bir tomonda Prezidentimiz soʻzlari. Oʻsha jarayondagi holatimni taʼriflash qiyin. Bu men uchun faqat ish joyining qayta tiklanishi emas, balki hayotimning qaytadan maʼno topishi edi.
Aslida, “Bahor” nafaqat ansambl, balki oʻzbek sanʼatining bayroqdori, milliy yuzimiz edi. Shundan keyin ishlar qizgʻin boshlandi. Ansamblga har hafta borib, maslahatlar berdim. Yangi musiqa rahbarini tayinladik. Mukarrama Turgʻunboyeva sahnalashtirgan mashhur raqslar qayta tiklandi.
Qisqa fursat ichida “Bahor” ansambli yana dunyoga chiqdi. Tojikiston, Ozarbayjon, Turkiya, Fransiya, Rossiya, Janubiy Koreya, Hindiston, Italiya kabi mamlakatlarda chiqish qilib, oʻzbek raqs va qoʻshiq sanʼatini namoyish etdi. Bir vaqtlar biz “Bahor” bilan beshta qitʼani kezib chiqqanmiz.
2024-yilda Prezidentimiz qoʻlidan “Oʻzbekiston Respublikasida xizmat koʻrsatgan yoshlar murabbiysi” faxriy unvonini olishga muyassar boʻldim. Taqdirlash marosimida soʻzga chiqib, koʻnglimda qolib ketgan dil izhorlarimni ochiq bayon etdim. “Xudoga shukr, armonga aylanayozgan orzumiz amalga oshdi”, dedim. Chunki “Bahor” davlat raqs ansamblining qayta tiklangani madaniy hayotimizda ulkan voqelik boʻldi.
— Soʻzlaringizdan bilyapmizki, “Bahor” ansambli oʻz davrida Oʻzbekistonning sanʼat sohasidagi tashrif qogʻoziga aylangan. Mana, oradan 5 yil oʻtdi. Hozirgi kunda ansambl faoliyati qanday kechmoqda? Ilgarigidek dunyo sahnalariga chiqish, yuqori nufuzni saqlab qolish uchun imkoniyatlar yetarlimi?
— Albatta, ilgarigi “Bahor” bilan hozirgisini taqqoslashda ozgina farq bor. Mukarrama Turgʻunboyeva rahbarlik qilgan paytlarda ansamblda 45 nafar raqqosa qiz, 25-30 sozanda bor edi. Bugungi kunda raqqosa va sozandalar soni unchalik koʻp emas, ammo hammasi qobiliyatli va mehnatsevar. Hozir ham “Bahor” kichikroq tarkibda boʻlsa-da, chet el safarlariga chiqib, oʻzbek sanʼatini namoyish etib kelayotgani quvonchli. Agar oʻsha davrdagi kabi toʻliq tarkib, imkoniyat va shart-sharoitlar yaratilsa, men ishonamanki, ansambl yana dunyo sahnalarini zabt etadi. Chunki bu jamoa milliy ruhi, raqs va kuylarining noyob jihatlari bilan ajralib turadi.
— Siz “Bahor” ansambliga Qahramon Dadayev va Baxtiyor Yoʻldoshev tavsiyasi bilan kirgansiz. Oʻsha davrda ustoz-shogird anʼanalari ham kuchli boʻlgan. Hozir-chi? Bugungi kunda ham bu anʼana davom etmoqdami? Yoshlardan yetuk sanʼatkorlar darajasidagi shogirdlar yetishib chiqyaptimi?
— Prezidentimiz tomonidan sanʼat va madaniyat sohasiga juda katta eʼtibor qaratilib, keng imkoniyatlar berilmoqda. Buning samarasi oʻlaroq, ota-onalarning oʻgʻlim yoki qizim ulugʻ sanʼatkorlarga oʻxshasin degan ezgu niyatlari tufayli ham bugun Oʻzbekiston davlat sanʼat va madaniyat institutida koʻp iqtidorli yoshlar tahsil olmoqda. Institutimizda xalq artistlari, xizmat koʻrsatgan hofizlar, taniqli pedagoglar talabalarga dars berib kelmoqda. Ular orasidan allaqachon davlat mukofotlarini olgan, koʻzga koʻringan shogirdlar yetishib chiqdi. Ammo buning asosida bitta narsa yotadi, yaʼni talabaning ishtiyoqi. Agar sanʼat sohasiga qadam qoʻyayotgan yoshlarda boʻlajak kasbiga qiziqish, intilish boʻlsa, ularga saboq berayotgan ustozi ham charchamaydi. Ayrim shogirdlar shunday ishtiyoq bilan keladiki, hatto darsi boʻlmagan paytda ham kirib: “Ustoz, men boʻsh edim, iltimos, meni eshitib koʻring”, deydi. Bu — chin maʼnodagi chanqoqlik. Hozirgi yoshlar shunday isteʼdodli. Ularga yaratilayotgan imkoniyatlar katta. Ijtimoiy tarmoqlar, onlayn platformalar, zamonaviy studiyalar — barchasi bisyor. Shu bois, aytish mumkinki, bugungi iqtidorli avlod ertangi sanʼatning yorugʻ yuzi boʻladi.
Xususan, davlatimiz rahbarining sanʼatga eʼtibor va gʻamxoʻrligini bitta “Bahor” ansambliga emas, balki butun sohamizga, barcha yoʻnalishlarga nisbatan koʻrish mumkin. Masalan, “Maqom” ansambli tiklanishi, Zominda oʻtkazilgan maqom festivali, “Durdona” yoki baxshichilik festivallari — bularning barchasi milliy sanʼatimizga ehtiromning yorqin namunasidir. Baxshichilik anʼanasi ancha vaqt orqada qolgan edi, ammo bugun sanʼatning bu yoʻnalishi ham yana yuksak sahnaga chiqdi. Hozir butun dunyodan kelayotgan sayyohlar Xivada, Samarqandda, Buxoroda folklor va baxshichilik sanʼatini zavq va hayajon bilan tomosha qilyapti. Ular sanʼat orqali oʻzbek xalqining qalbini, ruhini his etyapti. Bu biz uchun gʻurur va iftixor. Oʻzbek millatining boy madaniyati, sanʼati dunyoga tanilayotgani juda goʻzal jarayon.
— Sanʼatimizning turli yoʻnalishlarini tilga oldingiz: qoʻshiqchilik, raqs, maqom, baxshichilik, folklor… Chet davlatlarda oʻzbek sanʼatining aynan qaysi yoʻnalishlari yoki qaysi turlari koʻproq qadrlanishi, qiziqish uygʻotishini kuzatgansiz?
— Men, albatta, “Bahor” ansamblini tilga olishim mumkin, chunki bu joy men uchun muqaddas maktab. Shu bilan birga, folklor va baxshichilik sanʼatiga chet elda juda katta qiziqish bor. Chunki ularning madaniyatida bunday boy, tabiiy va qalbdan chiqqan ijro yoʻq. Bizdagi baxshilarning dutori, folklor qoʻshiqlarining samimiyligi ular uchun sirli va jozibali. Masalan, biz xorijga borgan paytlarimizda ularning milliy kuy-qoʻshiqlarini ham oʻrganib, oʻzlariga ijro etib bergan paytlarimiz koʻp boʻlgan. Ular hayrat bilan, yurakdan qarsak chalgan.
Oʻzbek sanʼatining har bir yoʻnalishi oʻziga xos. Qoʻshiq, raqs, soz — bularning har biri qalbga taʼsir qiladi. Ochiq aytishim mumkinki, bizdagi kabi mukammal va jozibali sanʼat boshqa davlatda yoʻq. Men koʻp mamlakatlarda boʻlib, katta sahnalarda qoʻshiq aytganman. Hammasiga hurmat bilan qarayman, ammo bizning tanburimizdagi kuyni, dutorning ikki simidan chiqqan titroqni ular ijro eta olmaydi. Shu ikki sim inson qalbini ham hayajonga, ham quvonchga, ham larzaga soladi. Shuning uchun qayerga bormayin, oʻzbek sanʼati bilan faxrlanaman, shu elning farzandi, shu maktabning shogirdiman deb gʻururlanaman.
— Sanʼat ahli koʻngli juda nozik insonlar. Koʻp yillik sahnadagi faoliyatingizda sizni taʼsirlantirgan, hayotingizda juda katta burilishlar yasagan voqealar ham boʻlganmi? Shular haqida ham ikki ogʻiz soʻz yuritsangiz.
— Albatta, boʻlgan. Aslida, oilamiz kosiblik bilan shugʻullangan. Toʻrtta amakim bor edi, dadam rahmatli oilaning toʻngʻichi boʻlgan. Ular maxsi, kavush, etik tikardi. Biz Fayzulla amakim bilan bitta hovlida turardik. Qolganlari boshqa joyda yashardi. Amakilarimning sanʼatga ishqibozligi juda kuchli boʻlgan. Lekin hammasi madrasada oʻqigan. Qurʼonni yoddan bilgan. Otamning ismi Asadulla edi. Qurʼonni ovoz chiqarib, chiroyli qiroat bilan oʻqirdi. Har kuni qoʻshnilar eshik oldida “Asad aka Qurʼon oʻqiyapti”, deb eshitib turardi. Shu ovozlar bolaligimdan qalbimga oʻrnashib qolgan.
Onamning allasi ham men uchun ilk musiqa boʻlgan deyish mumkin. Onam singlimni beshikka yotqizib, alla aytardi. Men esa oʻynayotgan oʻyinimni ham tashlab, onamning allasini eshitib oʻtirardim. Ana shu “alla-yo, alla” degan ovozlar yuragimga shunday singganki, mendagi sanʼatga muhabbat onamning ovozidan, ona sutidan oʻtgan, desam yanglishmayman.
Yoshligimda Fayzulla amakim xirgoyi qilib, Maʼmurjon Uzoqov, Joʻraxon Sultonov, Komiljon Otaniyozov kabi buyuk hofizlar qoʻshiqlarini aytar edi. U paytlarda har bir xonadonda simli radio boʻlar va doim yoniq turardi. Men oʻsha ovozlarni eshitib ulgʻayganman. Mahallamizda otamning yaqin qarindoshi, Oʻzbekiston xalq hofizi Muhammadjon Karimov istiqomat qilardi. Ovozi juda shirin, qoʻshiqlari koʻngilga orom bagʻishlardi. Mahalladagi hamma toʻylarni u oʻtkazardi. Toʻyda bolalar yugurib, oʻynab yursa, men uning qoʻshiqlarini tinglab, yodlab, oʻrganib oʻtirardim. Sanʼatga muhabbatim uch tomondan oʻtgan — onamning allasidan, otamning qiroati va mahallamdagi ulugʻ sanʼatkorlar nafasidan. Shuning uchun shu yoʻlni tanladim. Bu yoʻl mening ham mashaqqatli, ham sharafli taqdirimga aylandi.
— Demak, siz sevib ijro etgan qoʻshiqlardagi nolalar va sehrli soʻzlarning manbai aynan shu haroratli muhit ekan-da?
— Aynan shunday! Endi “Bahor” ansambliga kirishim haqida ham aytishim lozim. Men poytaxtimizning Savon koʻchasida, Qoʻshtutda tugʻilib oʻsganman. Eski Joʻvada Oxunboboyev nomidagi madaniyat uyi boʻlardi, keyinchalik Toshkent shahri madaniyat uyi boʻldi. Men oʻsha yerda ishlaganman va konsertmeyster boʻlib xizmat qilganman.
— Ustoz-shogird anʼanasi haqida xotiralaringiz...
— Yashab turgan hovlimizdan sal teparoqda Baxtiyor Yoʻldoshev degan juda chiroyli, kelishgan yigit yashardi. U “Bahor” ansambli ochilgan paytdan boshlab ham xonanda, ham sozanda boʻlib ishlagan. Soz chalishimni koʻrib qolib, “Xayrulla, rubobni zoʻr chalarkansan, ashula ham aytasanmi?” deb soʻragan. “Ha, aytaman”, deganman va “Jannatning gullaridan gulzoringiz chiroyli, Shoʻxi parizoddan raftoringiz chiroyli”, deb aytiladigan qoʻshiqni ijro etib berganman. Qizigʻi shundaki, bu Baxtiyor akaning eng mashhur qoʻshiqlaridan biri boʻlgan. Keyin Faxriddin Umarov qoʻshiqlarini ayta boshladim. Shundan soʻng u meni toʻy, tantana va konsertlarga olib boradigan boʻldi.
— Qahramon Dadayev bilan munosabatingiz qanday boʻlgan?
— Qahramon aka yaqin qarindoshimiz edi, ularning uyiga borib, birga vaqt oʻtkazardik. Men qoʻshiq aytardim. “Oʻqishingni bitirgin, “Bahor” ansambliga olib boraman, sening joying oʻsha yerda”, derdi. Koʻrdingizmi, mana shunday ustozlar turtkisi, qoʻllovi bilan toʻgʻri yoʻlni tanlaganman. Demak, ustozlar mehnatisiz biror natijaga erishish qiyin. Bizga baʼzan “Ustozlar shogird tanlaydimi yo shogird ustoz tanlaydimi?” deb savol berishardi. Men bunga shunday javob beraman: unisi ham boʻladi, bunisi ham. Ustozlar shogirdining yaxshi boʻlishiga koʻzi yetsa, uni tanlab oladi. Yoki shogird “Shu ustozdan bir narsa oʻrganaman, ustozimga oʻxshayman”, deb astoydil niyat bilan harakat qilsa, u ham oʻxshab ketadi.
— Sanʼat bilan birga yoshligingizda sport bilan ham jiddiy shugʻullangan ekansiz.
— Yoshligimda turli sohalarga qiziqib koʻrganman. Sport ham, ayniqsa, futbol shulardan biri edi. Masalan, Erkin Abduraimov bilan “Spartak” stadionida birga koptok tepganmiz. Maktab terma jamoasida ham oʻynaganman. Keyin bolalar sport maktabiga bordim. Yodgor Saʼdiyev kabi tengdoshlar bilan birga mashq qilardik.
— Demak, sportdagi oʻsha shijoatingizni bor kuchingiz bilan sanʼatga bagʻishlagansiz?
— Ha, shunday boʻldi. Birdaniga mashhur boʻlib ketdim. Televideniyeda “Ogonyok” dasturida chiqib, “Men sevaman, sen sevasanmu?” qoʻshigʻini ijro etdim. Shu kundan boshlab sportga qaytishga imkonim qolmadi, chunki sanʼat va kinodan takliflar kela boshladi. Xudoga shukr, baxtim sanʼatdan ekan deb shu yoʻlni davom ettirib kelyapman.
— Oʻsha “Ogonyok”dagi ilk chiqishingiz ham qiziq jarayon boʻlgan ekan…
— Ha, eslasam, haligacha koʻz oldimda. Televizorda “Ogonyok”da chiqasan deyishdi. “Nimani aytaman?” deb oʻylab qoldim. “Bitta qoʻshigʻim bor, shuni eshitib koʻringlar”, dedim katta-katta sanʼatkorlardan tarkib topgan kengashga. “Qani, ayt-chi, eshitaylik”, deyishdi. Shunda “Men sevaman”ni aytdim. Ular “Ie, zoʻr-ku, mana shuni aytasan”, dedi. Shu kechasi jonli efirda “Men sevaman” ketdi. Ertasiga oʻqishga ketayotsam, avtobusda, koʻchada, odamlar — “Kecha “Men sevaman” degan qoʻshiqni shu yigit aytdi-ku”, deb gapirishardi. Shundan keyin kinolarga, konsertlarga takliflar kela boshladi. Oʻsha damda “Demak, mening baxtim shunda ekan”, deb oʻyladim. Xudoga shukr, shu baxtni hozirgacha asrab kelyapman.
— Sportdagi jonkuyarlik va sahnadagi mehr, ikkalasi ham sizda bor. Shu sababli qoʻshiqlaringizda hayot, shijoat va samimiyat seziladi.
— Rahmat. Shu muhabbat xalqimizga ham yetib borsin, ilohim. Axir sportchi shiddatli, intizomli boʻlishi kerak. Qilaman degan ishini oxirigacha qilishi zarur. Bu odat menda sportdan qolgan. Chunki u yerda ham, sanʼatda ham mehnatsiz hech narsa boʻlmaydi. Musiqa bilim yurtida oʻqigan paytlarimda Telman parki yonida turardim. Ertalab soat beshda turib, rubobimni olib borib, boʻsh auditoriya topib mashq qilardim. Ikki-uch soat tinmay chalardim. Keyin soat 8 da darslarimiz boshlanardi. Har bir kunimda shunday intizom bor edi. Bu mashaqqat emas, bu — mehnatdan zavq olish. Mashq qilasiz, soʻng oʻsha ijroni kimgadir chalib yoki aytib bersangiz, “Ha, zoʻr!” degan soʻzni eshitsangiz, ana shunda insonning ichida qandaydir iliq tuygʻu paydo boʻladi, xursandlik, ilhom va yana shu mehnatga qaytish, yanada yaxshiroq qilish istagi...
— Insondagi shijoat, mehnatga muhabbat uni doimo ilgarilatadi. Siz nafaqat qoʻshiqchilikda, balki kino sohasida ham faol boʻlgansiz. Bir narsa qiziq: siz kinoga oʻz xohishingiz bilan kirganmisiz yoki mashhurligingiz tufayli sizni sinab koʻrishganmi?
— Keyingisi toʻgʻriroq. Lekin menda sahnaga, aktyorlikka qiziqish ancha ilgari boshlangan. Maktabda adabiy toʻgarak boʻlardi, shunda Alisher Navoiy rolini ijro etganman. Oʻshandanoq menda sahnaga boʻlgan ishtiyoq kuchaygandi. Hamza teatriga yaqin yerda yashardik, u yerda Olim Xoʻjayev, Nabi Rahimov, Sora Eshontoʻrayeva kabi buyuklarni koʻp koʻrganman. Ularga mahliyo boʻlib, “Nega men ham shunday boʻlolmayman?” deb oʻzimga savol bergan paytlarim koʻp boʻlgan. Shu ilhom menda orzuni, ishtiyoqni kuchaytirgan.
— Kinoga qadam qoʻyishingiz qanday boshlangan?
— Bu 1970-yillar edi. Oʻshanda konservatoriyaning birinchi kursida oʻqirdim. Bir kuni bir odam keldi-da, “Xayrulla, sizga taklif bor. Uchqun Nazarov “Shiddat” degan film olyapti, sizni kinosinovga chaqirishyapti”, dedi. Vaqtim juda tigʻiz edi, konsertlar, toʻylar, studiya ishlari, shu bois, “Vaqtim yoʻq, borolmayman”, dedim. Ammo oʻshanda Muhsin Aliyev qattiq turib, “Yoʻq, borgin. Bu umringda bitta keladigan imkoniyat, senga foyda beradi”, dedi. Kinosinovda men bilan birga Toʻgʻon Rejametov va Yoqub Ahmedov ham qatnashgandi. Uch kishining ichida meni tanlashdi. Soʻraganimda, “Sizda jiddiylik, qahramon roliga mos yuz tuzilishingiz bor”, deyishdi. Shu tarzda kinoga kirib kelganman.
— Ustoz, tigʻiz vaqtingizga qaramay, bizga vaqt ajratib, suhbatga rozi boʻlganingiz uchun sizdan minnatdormiz. Samimiy va dildan qilingan suhbat uchun tashakkur aytish barobarida “Yangi Oʻzbekiston” gazetasi tahririyatiga va muxlislaringizga aytar dil soʻzlaringiz boʻlsa, marhamat.
— Men deyarli barcha gazetalarni imkon qadar oʻqib boraman. Ayniqsa, “Yangi Oʻzbekiston” gazetasining har bir sonini doimo kuzataman. Tezkorligi, dizayni bilan boshqa nashrlardan ajralib turadi. Xalqimizning yaxshi kunlarini, erishayotgan yutuqlarini, yangilik va xabarlarini izchillik bilan yetkazib berishda kamarbasta boʻlayotgan tahririyat jamoangizga kuch-quvvat tilayman!
Abu Bakir OʻROZOV suhbatlashdi.








