Aynan shu davrda davlatimiz rahbarining tashabbusi bilan kambagʻallikni qisqartirish va ishsizlikni bartaraf etishning asosiy vositasi sifatida mahallabay ishlash tizimiga asos solindi. Aholini, ayniqsa, yoshlar va ayollarni kasb-hunarga oʻqitish, oila xoʻjaliklarida biznes tashkil etishiga koʻmaklashish, ehtiyojmand fuqarolar bilan manzilli ishlash, bir soʻz bilan aytganda, xalqni rozi qilish bu tizimning pirovard maqsadidir.
Prezidentimiz mamlakatimiz mustaqilligining oʻttiz toʻrt yilligiga bagʻishlangan tantanali marosimdagi nutqida mahallabay ishlash tizimining maqsadi va muhim ahamiyati haqida toʻxtalib, jumladan, shunday dedilar: “Yurtimiz aholisi yiliga oʻrtacha 700-800 ming kishiga koʻpaymoqda. Mehnat bozoriga har yili 500-600 ming nafar yoshlar kirib kelmoqda. Buncha odamni oʻqitish, kasb-hunarli qilish, ularga ish topib berish oʻz-oʻzidan boʻlmaydi, albatta. Buning uchun muntazam ishlaydigan tizim, kafolatli investitsiya va infratuzilma kerak.
Shuni oldindan chuqur oʻylab, biz bu yoʻnalishda aniq dasturlarni qabul qildik. Biz mahallagacha tushib, oʻzini oʻzi band qilgan tadbirkordan tortib, yirik biznesgacha — barchasini alohida yondashuv asosida qoʻllab-quvvatlash boʻyicha tizim barpo etdik”.
“Oʻzbekiston — 2030” strategiyasida 2026-yilga qadar kambagʻallikni 2022-yilga nisbatan 2 barobar, 2030-yilga qadar esa keskin qisqartirish koʻzda tutilgan. Aytish joizki, kambagʻallikka tushish xavfi mavjud 4,5 million kishi daromadini oshirish kabi ustuvor maqsadlarga erishishda aynan mahallabay ishlash tizimi muhim oʻrin tutadi.
Prezidentimiz raisligida 2024-yil 16-dekabr kuni banklar ishtirokida mahallalarda aholi bandligini taʼminlash va daromadli qilishga qaratilgan ustuvor vazifalar muhokamasi yuzasidan oʻtkazilgan videoselektor yigʻilishida bu boradagi yangi imkoniyatlar va rejalar muhokama qilingandi. Xususan, oxirgi 6 yilda oilaviy tadbirkorlik dasturi doirasida 750 ming kishi kreditini vaqtida qaytarib, daromadli biznesga ega boʻlgani va ulardan 58 mingi yangi korxona ochgani qayd etilib, respublika tijorat banklari zimmasiga mana shunday sinovdan oʻtgan mijozlarni qoʻllab-quvvatlash, kichik va oʻrta biznes darajasiga olib chiqish vazifasi yuklatildi.
Shuningdek, 60 ta ilgʻor shahar hamda tuman ishsizlik va kambagʻallikdan xoli boʻlish imkoniyatiga ega ekani, buning uchun 2025-yilda ulardagi 2 million kishini band qilib, 417 ming oilani kambagʻallikdan olib chiqish zarurligi taʼkidlandi. Hokimliklar bilan banklarning mahallalarda muvofiq ishlash tizimi koʻrsatib oʻtildi. Bunda tuman hokimlari loyihani joy va infratuzilma bilan taʼminlash majburiyatini olishi, banklar esa tadbirkorlar loyihalariga koʻmaklashib, muammosini hal etishi, ishsizlarni biznesga jalb qilishi belgilandi. Shu maqsadda hududlarda mahalla bankirlari faoliyatini yoʻlga qoʻyish taklifi bildirildi.
Mazkur yigʻilishda koʻrib chiqilgan masalalar chuqur tahlil va aniq hisob-kitoblarga asoslangan edi. Shuning barobarida qoʻyilgan dolzarb vazifalar mahallabay ishlash tizimida yangi bosqich boshlanayotganini anglatardi. Bu bosqich kambagʻallikni qisqartirish, ishsizlikni bartaraf etishga doir yangicha yondashuvlarni ishlab chiqish va tatbiq etishni taqozo etardi.
Mahalla bankirlari instituti aynan mana shu omil samarasi oʻlaroq, mahalla salohiyatini yuzaga chiqarishda yangi bunyodkor kuch sifatida maydonga keldi.
Mahalla bankiri kim?
Mahallada tadbirkorlik qilish imkoniyati yildan yilga kengayib bormoqda. “Kichik biznesni uzluksiz qoʻllab-quvvatlash”, “Oilaviy tadbirkorlikni rivojlantirish”, “Mahalla loyihasi”, “Biznesga birinchi qadam”, tadbirkor ayollarni qoʻllab-quvvatlash “Hamroh” dasturi va boshqa qator dasturlar qabul qilinishi bilan bu yoʻnalishda yangi imkoniyatlar paydo boʻldi. Bu dasturlarning har birida tadbirkorlik faoliyati uchun oʻziga xos qulayliklar va alohida imtiyozlar belgilangan.
Tan olishimiz kerak, bu imkoniyatlardan aholining barcha qatlami ham birdek xabardor emas. Odamlar orasida tadbirkorlik gʻoyalarini va davlat dasturlarida koʻzda tutilgan qulayliklarni targʻib qilish holati bugungi kun talablariga toʻla javob bermaydi.
Ilgari mahalla tizimida hududdagi biznes imkoniyatlarini oʻrganadigan, odamlarning gʻoyalari va qobiliyatini loyihalarga aylantiradigan masʼul shaxs yoʻq edi.
Bundan tashqari, tijorat banklarining ishlash uslublari eskicha — mijozga yoʻnalmagan edi. Bank xodimlari asosan oʻz ofislarida mijozlar bilan ishlardi. Aksariyat hollarda ular faqat murojaat qilgan tadbirkorlarning loyihalarini koʻrib chiqar va moliyalashtirardi. Chunki tijorat banklarining tashkiliy tuzilmalarida uyma-uy yurib, xonadonbay ishlab, tadbirkorlik qilish istagida boʻlgan fuqarolarni aniqlab, topib, bankning yangi mijoziga aylantiradigan mutaxassislar avval boʻlmagan.
Biror-bir gʻoyani biznesga aylantirish uchun fuqaro, albatta, issiqda yoki sovuqda yoʻl bosib, tuman markazidagi bank idorasiga borishi, tegishli mutaxassisga murojaat qilishi lozim edi. Oʻsha vaqtlarda bunga hamma ham hafsala qilmasdi. Bankka borgan fuqaroning masalasi doim ham tez bitmasdi — sansalorlik bor edi. Mazkur murojaat kunlarni, baʼzida oylarni talab etardi. Aholiga koʻpincha bu malol kelar, norozi boʻlardi.
Prezidentimiz tashabbusi bilan vujudga kelgan mahalla bankirlari aynan mana shu boʻshliqlarni toʻldirdi. Bu bilan, birinchidan, loyiha tijorat banklarini xalqqa yanada yaqinlashtirdi. Boshqacha aytganda, banklar oʻz ofisidan tashqariga chiqdi.
Ikkinchidan, aholining tijorat banklariga munosabati keskin oʻzgardi. Fuqarolarda banklarga ishonch oshdi, aholi va banklar oʻrtasidagi jarlik yoʻqoldi.
Uchinchidan, mahallada tijorat banklari uchun yangi mijozlar oqimi vujudga keldi. Banklar orasida har bir mijoz uchun kurash, sogʻlom raqobat muhiti paydo boʻldi.
Toʻrtinchidan, mahalla bankirlari vositasida mahallalardagi tadbirkorlik salohiyati, mavjud imkoniyatlar kengroq yuzaga chiqa boshladi. Avval biznes boshlash va kredit olishga ikkilanib yurgan fuqarolar harakatga kelib, yangi tadbirkorlar avlodiga aylanmoqda.
Beshinchidan, hududlarning iqtisodiy faolligi oshdi. Mahallalarda yangi ish oʻrinlari, qoʻshimcha daromad manbalari va ishlab chiqarish quvvatlari paydo boʻlmoqda.
Oʻtgan qisqa muddatda mahalla bankirlari aholining eng yaqin maslakdoshi va moliyaviy koʻmakchisiga aylanib ulgurdi. Mahalla bankirini tom maʼnoda “mahalladagi bunyodkor kuch” deyish mumkin. Chunki uning asosiy maqsadi hududda aholi bandligini taʼminlash va tadbirkorlikka jalb qilish ishlarini bajarish hamda shu orqali ishsizlik va kambagʻallik darajasini pasaytirish, kichik va oʻrta biznesni rivojlantirishdir.
Mahalla bankiri:
aholiga biznesni yoʻlga qoʻyishni, mahsulot va xizmatlarini sotishni, kredit olish va qaytarishga doir moliyaviy tartiblarni oʻrgatadi, loyihalarga hamrohlik qiladi;
aholi orasidan oʻziga biriktirilgan mahallalarda xonadonlarni yaxshi biladigan yordamchi-agentlarni yollab, fuqarolarni bank xizmatlariga qiziqtirish va loyiha takliflarini topish ishlarini tashkil qiladi;
tadbirkorlik subyektlarining yangi loyihalarini amalga oshirishda ishbilarmonlar bilan birga biznes reja ishlab chiqish va moliyalashtirishda amaliy yordam beradi;
“oʻzini oʻzi band qilgan shaxs — yakka tartibdagi tadbirkor — kichik biznes — oʻrta biznes — yirik biznes” zanjirining har bir bosqichida moliyaviy xizmat turlarini taklif etib boradi;
mahallaning barcha statistik koʻrsatkichlarini tahlil qilib, yangi va mavjud tadbirkorlarning salohiyatini oshirish, mahallada tadbirkorlikka qiziqishi yuqori aholiga biznes tashabbuslarini tatbiq etishda maslahat va moliyaviy koʻmak beradi;
aholi va tadbirkorlarning takliflari hamda koʻtarilgan muammolarni bank filialiga yetkazadi.
Qisqasi, endi mahallada tadbirkorlik rivojiga masʼul, fuqarolar bilan birma-bir gaplashib, ularning loyihasini gʻoyaga, biznes rejaga aylantiruvchi, kerak boʻlsa, yelkama-yelka turib uni amalga oshiruvchi vakil bor. U — mahalla bankiri!
Yuzaga chiqayotgan yashirin salohiyat
Yangi tizim joriy etilishi ortidan mahalladagi avval maʼlum boʻlmagan yashirin imkoniyatlar yuzaga chiqa boshladi. Xususan, tadbirkorlikka ishtiyoqi bor, lekin tavakkalchilikdan va muvaffaqiyatsizlikdan choʻchib oʻz biznesini boshlay olmayotgan fuqarolar harakatga keldi. Mahalla bankirlari timsolida ular tom maʼnoda oʻziga yaqin koʻmakchini his etdi, oʻziga ishonchi ortdi.
Oʻtgan qisqa davrda tijorat banklari faoliyatida mijozlar bilan ishlashda foydalanilmayotgan katta salohiyat mavjudligi ham koʻrinib qoldi. Banklar aholi bilan butunlay yangicha ishlay boshladi. Natijada mahallada biznesni qoʻllab-quvvatlashning samarali mexanizmlari tarkib topdi.
“Biznesni rivojlantirish banki” aksiyadorlik tijorat banki Oʻzbekistondagi yetakchi moliya muassasalaridan biri sifatida yangi tizimni joriy etish va uning amaliy samaralarini yuzaga chiqarishda faol ishtirok etmoqda. Hozir respublika boʻyicha mazkur bankka biriktirilgan 614 ta mahallada 232 mahalla bankiri va 614 yordamchi agent ishlamoqda.
Joriy yil davomida mahallalarda 255 ming 117 kishini daromadli mehnat bilan band qilish, shundan 106 ming 523 nafarini doimiy ishga joylashtirish va 148 ming 594 nafarini tadbirkorlikka jalb etish belgilandi. Bunda kichik va oʻrta biznesga 5 trillion 737 milliard soʻm va dasturlar doirasida 1 trillion 350 milliard 300 million soʻm hamda “Mahalla loyihasi” dasturlari doirasida 100 million dollar miqdorida kredit ajratilishi koʻzda tutildi. Bandlik, kambagʻallikdan chiqarish va tadbirkorlikka jalb qilish doirasida 2025-yilning yanvar-iyul oylarida “Biznesni rivojlantirish banki” koʻmagida 162 ming 901 kishi daromadli mehnat bilan taʼminlandi. Bu boradagi reja koʻrsatkichlari 115 foiz bajarildi.
Bankimiz tomonidan joriy yil yanvar-iyul oylarida 58 ming 625 kishini doimiy ishga joylashtirish rejalashtirilgan edi, amalda 60 ming 860 fuqaro doimiy ish oʻrniga ega boʻldi.
Mazkur davrda 83 ming 496 fuqaroni tadbirkorlikka jalb etish koʻzlangan boʻlib, amalda 102 ming 41 odamni tadbirkorlikka jalb etishga koʻmaklashildi. Bu borada rejadagi koʻrsatkich 122 foiz bajarildi.
“Uychi tajribasi” asosida tadbirkorlik subyektlari bilan 798 ta uchrashuv oʻtkazildi, muloqotlarda 3445 ta murojaat kelib tushdi. Ularning 3340 tasi joyida ijobiy hal etildi va natijada 4413 ta yangi ish oʻrni yaratildi.
Masalan, Koʻkdala tumanida roʻyxatdan oʻtgan “Eshtemir Yaxshiboyevich” MCHJ rahbari uchrashuvda chorvachilik faoliyatini kengaytirish maqsadida kredit soʻrab murojaat qilgan edi. Korxonaga “Mahallada biznes” kredit mahsuloti orqali 64 million soʻmlik kredit ajratildi. Natijada tadbirkor 2 ta yangi ish oʻrni ochdi.
“Sayxunobod tajribasi” asosida bankimizga biriktirilgan mahallalarda jami 14 ming 432 ta mikroloyiha amalga oshirilishi rejalashtirilgan boʻlib, amalda 17 ming 231 ta mikroloyiha ajratildi. Bu saʼy-harakatlar hisobiga rejadagi 28 ming 864 nafar oʻrniga amalda 35 ming 369 kishi ishga joylashdi.
“Biznesni rivojlantirish banki” yilning oʻtgan davrida aholini moliyaviy qoʻllab-quvvatlash doirasida kichik va oʻrta biznes subyektlariga 2 trillion 337 milliard soʻmlik, shuningdek, mahalla loyihasi dasturi doirasida 669 milliard 200 million soʻmlik kredit ajratdi.
Bu raqamlar davlatimiz rahbarining tashabbusi bilan hayotga izchil tatbiq etilayotgan yangi iqtisodiy mexanizmning amaliy natijalari, xolos. Mahalla bankirlari loyihasi aholi uchun ham, tijorat banklari uchun ham birdek manfaatli boʻlmoqda.
Xalqimizga ilhom berayotgan gʻoya
Tadbirkorlik xalqimizning qonida bor. Bugun mana shu haqiqat yurtimizning har bir mahallasida boʻy koʻrsatmoqda. Mahallalarimiz tobora obod boʻlib, yangi tadbirkorlar va yangi loyihalarga yoʻl ochilmoqda.
Mahalla bankirlari esa loyihalarni ishlab chiqishdan boshlab mahsulotlarni sotish, eksport qilishgacha boʻlgan barcha jarayonda bosh-qosh, tashabbuskorlarning eng yaqin koʻmakchisi sifatida jonbozlik koʻrsatmoqda. Ular mahallalardagi yashirin salohiyatni yuzaga chiqarish orqali qoʻshimcha ish oʻrinlari ochishga va mavjud quvvatni kengaytirishga kamarbasta boʻlmoqda. Bu qanchadan-qancha yangi loyihalar, xaridorgir mahsulotlar, ish oʻrinlari, qoʻshimcha daromad va eksport hajmi demakdir.
“Har qanday islohot quruq raqamlarda emas, balki, eng avvalo, aholining kundalik hayotida, uning dasturxoni va roʻzgʻorida oʻz aksini topishi zarur”, degan edi Prezidentimiz. Mahalla taraqqiyoti yoʻlidagi iqtisodiy islohotlar bugun xalqimizning hayot tarzi, kundalik turmushida namoyon boʻla boshladi. Mahallalarda “Bersang — yeyman, bermasang — oʻlaman” qabilidagi boqimandalik kayfiyatida va “Davlat meni boqsin” degan oʻy-fikrda yuradigan fuqarolar tobora kamayib bormoqda. Odamlarda tashabbus bilan yashash, oʻzini band va daromadli qilishga intilish hissi kuchayib bormoqda.
Eng muhimi, fuqarolar yurtimizdagi har qanday islohot “Inson qadri uchun” ekani, ular xalqimizning ertaga emas, bugun yaxshi yashashi uchun amalga oshirilayotganini tobora teranroq tushunmoqda. Bu haqiqatni anglagan inson borki, oʻz mehnati bilan oilasi, mahallasi va vatani ravnaqiga hissa qoʻshishga intilmoqda.
Prezidentimiz Mustaqilligimizning oʻttiz toʻrt yillik tantanalarida oʻtgan davrda birgina kichik va oʻrta tadbirkorlar soni 2 karra koʻpayganini, bugun ushbu tarmoqda 10 milliondan ortiq aholimiz mehnat qilib, daromad topayotganini taʼkidladi:
— Biz yil boshida 5,5 million aholi bandligini taʼminlash boʻyicha katta marra olgan edik. Sakkiz oydayoq 5 millionlik rejani uddaladik. Eng muhimi, islohotlarimizga ishonib, shu yilning oʻzida chetda ishlayotgan 700 ming fuqaromiz yurtimizga, oʻz oilasi bagʻriga qaytdi, — dedi davlatimiz rahbari.
Aholini tadbirkorlikka jalb qilish va bandligini taʼminlash shunchaki maqsad yoki balandparvoz gʻoya emas, balki Prezidentimiz tomonidan uzoqni koʻzlab, puxta ishlab chiqilgan siyosatning mahsulidir. Bu siyosat oʻzining kuchli gʻoyaviy asoslariga, aniq ijtimoiy-iqtisodiy dastaklariga ega va Konstitutsiyamizda huquqiy mustahkamlangan “ijtimoiy davlat” tamoyillariga toʻla mos keladi.
Davlatimiz rahbari ish boshlagan ilk davrda asos solingan, yildan yilga takomillashib, hayotimizda chuqur qaror topayotgan va xalqimizni tom maʼnoda uygʻotayotgan mahallabay ishlash tizimi bugun iqtisodiy islohot darajasidan yuqori koʻtarilib, jamiyatimizga bunyodkor ruh va azaldan tadbirkor xalqimizga ilhom bagʻishlayotgan umummilliy harakatga aylandi.
Shuhrat ORIPOV,
“Biznesni rivojlantirish banki”
ATB axborot xizmati rahbari

