Bosh qonunimizda belgilangan har bir norma jamiyat hayoti, davlat rivoji, inson qadr-qimmati, ilm-maʼrifat va taʼlim tizimi kelajagini belgilovchi ustuvor mezondir. Ayniqsa, uning 51-moddasi bugungi islohotlar mazmunida markaziy oʻrin tutadi. Mazkur modda har bir fuqaroning tanlov asosida davlat hisobidan oliy taʼlim olish huquqini kafolatlashi bilan birga oliy taʼlim muassasalariga akademik erkinlik, oʻzini oʻzi boshqarish, tadqiqot oʻtkazish va oʻqitish erkinligini beradi. Bu zamonaviy taʼlimning yangi paradigmasini belgilab bergan, milliy taraqqiyot strategiyasining intellektual asosini yaratgan ulkan yutuqdir.
Soʻnggi yillardagi keng qamrovli islohotlar aynan ushbu konstitutsiyaviy normalarning hayotiy kuchga egaligini yaqqol tasdiqlamoqda. Dastlab taʼlimning adolatli va ochiq boʻlishini taʼminlash borasida qoʻlga kiritilgan natijalarni qayd etish lozim. 2016-yilga qadar mamlakatimizda 66 ta oliy taʼlim muassasasi faoliyat yuritgan boʻlsa, bugun ularning soni 200 dan oshdi, yaʼni 3 baravar koʻpaydi. Davlat grantlari soni ham izchil oshib bormoqda. 2016-yilda 66 ming talaba davlat buyurtmasi asosida oʻqigan boʻlsa, bugun bu koʻrsatkich 100 mingdan oʻtdi. Abituriyentlarga 5 ta, keyinchalik 6 ta taʼlim yoʻnalishini tanlash huquqi berilishi yoshlarning oliy taʼlimga ishonchini mustahkamlab, imkoniyatlar tengligini yanada taʼminladi. Ushbu jarayonlar hududlardagi oliy taʼlim muassasalarida ham oʻzining amaliy ifodasini topmoqda. Jumladan, Andijon davlat chet tillar institutiga 2024/2025 oʻquv yili uchun 192 abituriyent davlat granti asosida talabalikka qabul qilingan boʻlsa, 2025/2026 oʻquv yilida bu koʻrsatkich toʻliq va qisman davlat grantlari hisobidan 245 nafarga yetdi. Bu oʻtgan yilga nisbatan sezilarli oʻsish boʻlib, davlatning chet tillar taʼlimiga, til kompetensiyalarini rivojlantirishga qaratayotgan eʼtiborining hududiy darajadagi yorqin namunasidir. Bundan tashqari, institutga alohida imtiyoz asosida qabul qilingan talabalar soni ham koʻrsatkichlar oʻsishida muhim oʻrin tutadi. Oʻtgan oʻquv yiliga nisbatan ushbu yoʻnalish boʻyicha qabul qilinayotgan talabalar ulushi 10 foiz oshgani, taʼlimning inklyuziv va ijtimoiy adolatga asoslangan yondashuvlarini amaliy jihatdan kuchaytirayotganining dalilidir. Bu natijalar nafaqat institutning oʻquv-tarbiyaviy ishlaridagi yuksalishni, balki Konstitutsiyamizda belgilangan teng taʼlim huquqi tamoyillarining hududlarda ham izchil amalga oshayotganini koʻrsatadi.
Konstitutsiyada mustahkamlangan akademik erkinlik tamoyili oliy taʼlim tizimida sifat jihatdan yangi bosqichni yuzaga keltirdi. Bugun professor-oʻqituvchilar oʻquv dasturlarini xalqaro talablarga mos ravishda mustaqil yangilash, taʼlim jarayoniga interaktiv yondashuvlar, mediasavodxonlik texnologiyalari, fanlararo taʼlim platformalarini tatbiq etish imkoniyatiga ega. CEFR, EQF, Bolonya talablari asosida oʻquv rejalari va dasturlarining qayta koʻrib chiqilishi natijasida taʼlim sifati sezilarli darajada oshdi. Respublikamizdagi 80 dan ortiq oliy taʼlim muassasasi xalqaro akkreditatsiyadan oʻtish jarayonini boshlagan yoki yakunlagan. Bu jarayon zamirida aynan akademik erkinlikning konstitutsiyaviy kafolati mujassam.
Konstitutsiyamizning 51-moddasidagi eng dolzarb va strategik ahamiyatga ega tamoyillardan biri tadqiqotlar oʻtkazish erkinligining konstitutsiyaviy darajada mustahkamlanganidir. Bugun mamlakatimiz ilmiy muhitida sodir boʻlayotgan tub oʻzgarishlar — aynan shu erkinlikning amaliy kuchi va davlat tomonidan ilmga berilayotgan yuksak eʼtiborning yorqin ifodasi. Bugungi taraqqiyot tajribasi AQSH, Buyuk Britaniya, Janubiy Koreya, Yaponiya, Germaniya, Singapur, Kanada kabi mamlakatlar iqtisodiy yuksalishi asosida aynan tadqiqotlar erkinligi, ilm-fan va innovatsiyaga ochiq muhit, universitetlarning mustaqilligi yotishini koʻrsatdi. Oʻzbekiston ham bugun ana shu strategik yoʻldan dadil bormoqda. Ilmiy daraja berish tizimining xalqaro standartlarga moslashuvi, doktorantura instituti takomillashuvi, ilmiy loyihalar soni keskin oshgani — bularning barchasi ilm-fanga ustuvor yoʻnalish sifatida qaralayotganini tasdiqlaydi.
Statistik maʼlumotlarning oʻzi ham ilm- fanning kuchayib borayotganini yaqqol tasdiqlaydi. Soʻnggi uch yilda xalqaro ilmiy loyihalar soni ikki barobardan ortdi. Birgina Erasmus+ dasturi doirasida 2020-2023-yillarda Oʻzbekiston OTMlari 130 dan ortiq xalqaro hamkorlik loyihalarida ishtirok etgani xalqaro integratsiya surʼati naqadar shiddatli ekanini koʻrsatadi. 2023-yilda respublikamiz olimlari tomonidan Scopus va Web of Science bazalarida 9000 dan ziyod maqola chop etildi. Bu 2016-yilga nisbatan 4 baravar koʻp degani. Raqamlar ortida Oʻzbekistonning ilmiy salohiyatini oshirishga qaratilgan qatʼiy siyosat, universitetlarning global ilmiy hamjamiyatga chiqish yoʻlidagi uygʻun saʼy-harakatlar, eng muhimi, Konstitutsiyamizda belgilangan tadqiqotlar erkinligining amaliy natijasi turibdi. Bugun yosh doktorantlar uchun yaratib berilayotgan sharoitlar, ilmiy maktablar shakllanayotgani, yurtimiz olimlarining xalqaro konferensiyalardagi faolligi, xorijiy universitetlar bilan qoʻshma ilmiy dasturlarning koʻpayib borishi — bilim iqtisodiyoti sari dadil qadam tashlayotgan mamlakatning ajralmas belgilaridir.
Rivojlangan davlatlarning taraqqiyot tarixiga nazar solsak, umumiy bitta qonuniyatni koʻramiz: ilm erkinligi boʻlgan jamiyat doim oldinda boʻladi. Bugungi oʻzgarishlar faqat statistika yoki eʼlon qilingan strategiyalar emas, balki yurtimizning kelajagi uchun mustahkam poydevor qoʻyilayotganining ishonchli dalili. Chunki bilimga tayanmagan taraqqiyot barqaror emas; ilm-fan bilan uygʻunlashmagan islohotlar uzoqqa bormaydi. 51-moddaning chuqur mohiyati ham aynan shu haqiqatni anglatadi: taraqqiyotning haqiqiy kaliti ilm-fanda, ilm-fanning haqiqiy kuchi esa erkinlikdadir. Oʻqitish erkinligining kengayishi esa taʼlim jarayonini tubdan yangilamoqda. Masofaviy taʼlim, modul tizimi, mustaqil taʼlimning ulushi oshib bormoqda. Chet ellik oʻqituvchilarning dars jarayoniga jalb qilinishi, yangi avlod oʻquv qoʻllanmalarining yaratilishi, interaktiv kurslarning paydo boʻlishi — bularning barchasi taʼlim tizimining ochiqligi va zamonaviylashuvining yaqqol koʻrinishidir. Masalan, yil davomida xorijlik 30 professor-oʻqituvchining institutimizda faoliyat yuritgani, ularning Kanada, AQSH, Janubiy Koreya, Xitoy, Hindiston, Rossiya, Germaniya, Qozogʻiston va boshqa yetakchi davlatlarning nufuzli universitetlaridan kelgani oʻquv jarayonining mazmunini yanada boyitdi, ilmiy va metodik maktablar sifatini oshirdi. Xorijlik mutaxassislarning ishtiroki taʼlim sifatiga yangi nafas bagʻishlash bilan birga mahalliy pedagoglarning malaka oshirishi, oʻquv rejalari va metodikalarini xalqaro talablarga moslashtirishga ham kuchli turtki bermoqda.
Bugungi Oʻzbekiston — bilimga tayanadigan, ilm-fanga asoslangan, yoshlarning intellektual salohiyatiga ishonadigan davlat. Konstitutsiyaning 51-moddasi esa bu yoʻldagi strategik, fundamental huquqiy kafolatdir. Bu norma siyosiy tizimning taʼlimga berayotgan yuksak eʼtiboridan, taʼlimning jamiyat taraqqiyotidagi ustuvor oʻrni tan olinganidan dalolat.
Oʻzbekiston yangi intellektual bosqich sari dadil qadam qoʻymoqda. Bu yoʻlda taʼlim tizimining har bir ishtirokchisi — ustoz, olim, talaba, tadqiqotchi — konstitutsiyaviy tamoyillarni amalda roʻyobga chiqarishga masʼul. Zero, taraqqiyot poydevori — taʼlimdir. Taʼlim poydevori esa Konstitutsiya.
Dilshod RUSTAMOV,
filologiya fanlari doktori








