Asosiy maqsad kasbiy va oliy taʼlim muassasalari bitiruvchilarini xalqaro standartlarga javob bera oladigan, raqobatbardosh, yuqori malakali mutaxassislar sifatida tarbiyalashdir. Butun dunyo boʻylab oliy taʼlim muassasalarining asosiy maqsad va masʼuliyatlaridan biri bitiruvchilarni asosiy koʻnikma va malakalar bilan taʼminlab, ularni mehnat bozoriga tayyorlash. Ish beruvchilarning yangi STEM bitiruvchilariga talabi ortib borgan sayin bitiruvchilarning malaka talablarini yaxshiroq tushunishga ehtiyoj ham koʻpaydi. Endilikda faqat ilmiy darajalar yetarli emas, chunki ish beruvchilar globallashuv davri talablariga javob berish va kompaniyalari raqobatbardoshligini taʼminlash uchun umumiy koʻnikmalarga ega boʻlgan salohiyatli STEM bitiruvchilariga muhtoj.
Jahon tajribasiga koʻra, shaxsning muvaffaqiyatli faoliyati va jamiyat taraqqiyotining asosi zamonaviy koʻnikmalarga ega boʻlishdir. Biroq tez rivojlanayotgan iqtisodiyot sharoitida ish beruvchilarning talablariga javob berish tobora murakkablashmoqda. Misol uchun, Oʻzbekistondagi ish beruvchilar, avvalo, boʻlajak xodimlardan ijodiy fikrlash, mustaqil qaror qabul qilish va keng dunyoqarash kabi koʻnikmalarga ega boʻlishni talab qiladi. Bu esa, oʻz navbatida, doimiy ravishda malaka oshirishni taqozo etadi.
Zamonaviy kasblar va ish oʻrinlari odatda bitta emas, balki oʻzaro bogʻliq bir necha vazifani hal qilishni nazarda tutadi va xodimdan tegishli koʻnikmalar majmuasini talab qiladi. Agar X turdagi koʻnikma boʻlmasa, hatto yaxshi rivojlangan Y turdagi koʻnikmalar ham talab qilinmaydi va oʻz qiymatini yoʻqotadi. Misol uchun, kasbiy jihatdan malakali, ammo ijtimoiy va kognitiv koʻnikmalari (muloqotga kirishuvchanlik, jamoada ishlash qobiliyati, yangi tajribalarga ochiqlik, hissiy barqarorlik va boshqalar) zaif boʻlgan muhandis ish beruvchi uchun faqat cheklangan ahamiyatga ega boʻlishi mumkin.
Hozirgi vaqtda ishlab chiqarishdan xizmat koʻrsatishga yoʻnaltirilgan iqtisodiyotga tez oʻtish ish beruvchilar tomonidan talab qilinadigan koʻnikmalar va mehnat bozorida mavjud boʻlganlar oʻrtasidagi nomuvofiqlikka olib keldi. Malakalar nomuvofiqligi bitiruvchilarning oliy taʼlim muassasalarida oʻqish orqali olgan bilimlari va mehnat bozorida talab qilinadigan haqiqiy koʻnikmalar oʻrtasidagi farqdir. Bu umumiy mehnat talabi va umumiy mehnat taklifi oʻrtasidagi tafovutni bildiradi. Koʻnikmalarning umumiy nomuvofiqligi mahorat boʻshliqlari va mahorat yetishmasligi bilan bogʻliq. Mahorat boʻshliqlari esa ish beruvchi ishchilar oʻzlarining hozirgi rolini muvaffaqiyatli bajarish uchun yetarli vakolatlarga ega emas deb hisoblanadigan holatlardir. Bu mavjud ishchi kuchi korxonalar tomonidan talab qilinadigan koʻnikmalarga ega boʻlmaganida yoki korxonalar ishchilar ega boʻlgan koʻnikmalardan muqobil foydalana olmaganida yuzaga keladi.
Kuzatuvlar bitiruvchilarning malakalari va qobiliyatlari hamda butun dunyo boʻylab ish muhitining talablari va takliflari oʻrtasidagi tafovutning kengayishi bilan bogʻliq tashvish ortib borayotganini koʻrsatadi. Bunday nomuvofiqlik ishsizlik va toʻliq ishsizlikni keltirib chiqaradigan, ishlab chiqarish quvvatlariga toʻsqinlik qilishi mumkin boʻlgan mehnat bozoridagi samarasizlikning muhim manbai hisoblanadi. U bir ishchiga toʻgʻri keladigan ishlab chiqarishning kamayishi tufayli unumdorlikka zarar yetkazadi, oʻrtacha mehnat xarajatlarini oshiradi, qatʼiy darajadagi rentabellik, korxonalarning innovatsiyalar kiritish hamda oʻzgaruvchan bozor sharoitlariga moslashish xususiyatiga taʼsir etadi. Makroiqtisodiy darajada esa iqtisodiy oʻsish, raqobatbardoshlik va innovatsion salohiyatga toʻsqinlik qiladi.
Oliy oʻquv yurtlari bitiruvchilarni yuqori samaradorlikka va mehnat bozorida muvaffaqiyatli boʻlishga tayyorlashga, auditoriyada oʻrganilgan saboqlarning kelajakdagi martaba imkoniyatlari bilan qanday bogʻliqligini tushunishga yordam berishga vakolatlidir. Ular ish beruvchilarga oʻz tashkilotlarining joriy va kelajakdagi faoliyati uchun isteʼdodlarni tanlash imkoniyatini berish, shuningdek, oʻz oʻquv dasturlariga malaka va koʻnikmalar standartlarini integratsiya qilish hamda yaratish vakolatiga ega. Ish beruvchilarni kursni loyihalash va topshirishga jalb qilish, kurs mazmunining dolzarbligi haqida fikr bildirish, talabalar loyihalari uchun materiallar va gʻoyalar bilan taʼminlash, tashqi mutaxassislarning maʼruzalarini kiritish kabilar muhim. Shuningdek, talabalarning hayotiy vaziyatlarda koʻnikmalarini qoʻllash imkoniyatiga ega boʻlishlari uchun innovatsion oʻqitish usullarini qoʻllash va haqiqiy baholashni amalga oshirish ham oliy oʻquv yurtlarining vakolatlariga kiradi. Oliy taʼlim hozirgi ish joyining doimiy oʻzgaruvchan va murakkab ehtiyojlariga javob bera oladigan yuqori malakali bitiruvchilarni shakllantirishi kerak. Bitiruvchilarning oʻqish davomida olgan koʻnikma va malakalari mehnat bozori ehtiyojlariga mos keladimi yoki yoʻqligini baholash uchun STEM taʼlim dasturlari ish joyida talab qilinadigan koʻnikmalarni qamrab olishi lozim. Olimlar mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojiga mazmunli hissa qoʻshishi uchun oliy taʼlimning kengayishi bozor talabiga mos kelishi kerakligini taʼkidlaydilar. Oliy oʻquv yurtlari va mehnat bozori/ish beruvchilar oʻrtasidagi mustahkam va yaqin munosabatlar kasbiy va akademik taʼlim oʻrtasidagi sunʼiy boʻlinishni bartaraf etishga, ish va oʻrganishni osonlik bilan birlashtiradigan ekotizimni yaratishga yordam beradi. Bu komponentlarning hamkorlik va biznes modellariga aylanishini tushunishga hissa qoʻshadi deb ishoniladi. Ishchilar odatiy boʻlmagan muammolarni hal qilishi va murakkab muloqotga taalluqli boʻlgan kognitiv hamda ijtimoiy koʻnikmalarga ega boʻlishi kutiladi.
Oliy taʼlim muassasalari soni, oʻqishga qabul qilish va bitiruvchilar soni ortib borayotganiga qaramay, Oʻzbekistondagi mehnat bozori cheklangan miqdordagi bitiruvchilarni oʻzlashtirishda davom etmoqda, shu bilan birga, har yili minglab odamlar ishsiz qolmoqda. Oliy taʼlim sifati, dolzarbligi va oliy taʼlim bitiruvchilari koʻrsatkichlari hamda mehnat bozoriga boʻlgan ehtiyoj oʻrtasidagi nomuvofiqlik muammo boʻlib qolmoqda. Mamlakatni tubdan rivojlantirish uchun malakali kadrlar yetishtirish dolzarb boʻlib turibdi. Xuddi shunday, turli hududlardagi ish beruvchilar tomonidan talab qilinadigan qobiliyat yetishmasligi, texnik va boshqa koʻnikmalar sayozligi haqida shikoyatlar mavjud, bu esa mamlakatdagi oliy taʼlim bitiruvchilarining mehnat samaradorligi darajasi yetarli emasligini koʻrsatadi.
Mamlakatimizdagi oliy taʼlim tashkilotlari bitiruvchilarini ish bilan taʼminlashning hozirgi surʼatlarini oshirish uchun mehnat bozoridagi malaka ehtiyojlari va oliy taʼlim malaka talablaridagi mavjud boʻlgan baʼzi bilim boʻshliqlarini toʻldirish zarur. Bunda ish beruvchilarning malaka ehtiyojlarini tez surʼatda baholash va oliy taʼlim dasturlarini ishlab chiqishda ularning ehtiyojlarini hisobga olish muhimdir. U milliy va xalqaro universitetlar, talabalar, ish beruvchilar, siyosatchilar va ish bilan taʼminlanganlik bilan bogʻliq manfaatdor tomonlarga joriy dinamik texnologik davrda talab qilinadigan koʻnikmalarni tanqidiy baholash va aniqlashda hamda oliy taʼlim va bandlikning ortib borayotgan xalqarolashuvida ularning hamkorlikdagi saʼy-harakatlarini kuchaytiruvchi siyosatlarni ishlab chiqish, amalga oshirish hamda baholashda yordam beradi. Davlat universitetlarida muhandislik fanlari boʻyicha oʻsib borayotgan qabul va bitiruv koʻrsatkichlariga manfaatdor tomonlarning ehtiyojlariga asoslangan milliy kompetensiya va koʻnikmalarini ishlab chiqishni ragʻbatlantiradi. Bu, oʻz navbatida, oliy taʼlim va ish beruvchilarga bitiruv malakalarini ish beruvchilarning malaka ehtiyojlari bilan moslashtirish muammolarini hal qilishga koʻmaklashadi.
Botir USMONOV,
texnika fanlari doktori,
professor








