Markaziy bankning Kredit tashkilotlari faoliyatini tartibga solish metodologiyasi departamenti boshqarma boshligʻining oʻrinbosari Temurbek Usmonov hujjatni sharhlab berdi.
– Yangi Nizom nima maqsadda qabul qilindi, u avvalgi hujjatlardan nimasi bilan farqlanadi?
– Nizom Korporativ boshqaruv sohasidagi Bazel qoʻmitasi tamoyillari asosida, ilgʻor standartlar va tajribani joriy etish, banklar boshqaruv organlarining hisobdorligi va faoliyati shaffofligini taʼminlash hamda ularning axborotni lozim darajada ochib berishi orqali uni takomillashtirish maqsadida ishlab chiqilgan. Hujjat bilan banklarda boshqaruvga oid qarorlarni qabul qilish jarayonining shaffofligi va samaradorligini oshirish uchun zarur boʻlgan masalalar qamrab olingan.
Nizomda bank boshqaruv organlari, shu jumladan kuzatuv kengashi, uning qoʻmitalari va bank boshqaruvining vakolatlari va vazifalari, banklarda manfaatlar toʻqnashuvining oldini olishga doir zarur choralar, ularda xodimlarning odob-axloq qoidalari, shuningdek nooʻrin xatti-harakatlar haqida xabar qilish tizimi joriy etilishi belgilangan.
Yangi tahrirdagi hujjat “Banklar va bank faoliyati toʻgʻrisida”gi Qonunning korporativ boshqaruvga oid talablariga muvofiq ishlab chiqilgan. Shuni qayd etib oʻtish zarurki, Nizomning avvalgi tahririda banklardagi korporativ boshqaruv tizimlariga, shu jumladan boshqaruv organlari, qoʻmitalar, mukofotlash tizimlari, manfaatlar toʻqnashuvining oldini olish va boshqalarga yetarlicha talablar belgilanmagan edi.
Bundan tashqari, korporativ boshqaruv amaliyotining Bazel qoʻmitasi Samarali bank nazorati asosiy tamoyillari talablariga muvofiq kelmaydigan jihatlari mavjud edi. Koʻp talablar “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini himoya qilish toʻgʻrisida”gi Qonun talablariga oʻxshash tusga ega boʻlgani bois qayta-qayta belgilangan.
– Banklardagi samarali korporativ boshqaruv asosini nimalar tashkil etadi?
– Quyidagilar samarali korporativ boshqaruvning asosi hisoblanadi:
- bank boshqaruvi organlari, muhim ahamiyatga ega xodimlari, shuningdek boshqa bank xodimlari javobgarlik sohalarining aniq tarzda taqsimlanishi;
- yetarli darajadagi hisobdorlik;
- oʻzaro nazorat qilishni taʼminlovchi, bank boshqaruvi organlari va (yoki) bank tarkibiy tuzilmalari oʻrtasidagi vakolatlarning taqsimlanishi;
- oʻzining vakolatlari va vazifalarini yaxshi biluvchi, funksional vazifalarini bajarishda yuqori darajadagi ishbilarmonlik va odob-axloq qoidalariga rioya etuvchi, bank kuzatuv kengashining va ijroiya organining yuqori malakali aʼzolari mavjudligi.
– Bank kuzatuv kengashi korporativ boshqaruvda qanday rol oʻynaydi, uni shakllantirayotganda nimalarga eʼtibor berish lozim?
– Bank kuzatuv kengashi bank faoliyatiga umumiy ravishda boshchilik qiladi, boshqaruvga oid qarorlarni qabul qilish jarayonida nazorat qilish funksiyasini bajaradi, umuman bank faoliyati va moliyaviy barqarorligi uchun masʼul hisoblanadi.
Bank kuzatuv kengashi aʼzolari toq sonli boʻlishi, biroq aksiyadorlar sonidan qatʼi nazar, besh kishidan kam boʻlmasligi kerak. Kuzatuv kengashi aʼzolarining aksariyati bank bilan bogʻliq shaxslar boʻlmasligi kerak, ularning kuzatuv kengashidagi aʼzoligi bundan mustasno.
Kengash aʼzolari soni va uning tarkibi bank faoliyatining miqyosi va xususiyati, uning rivojlanish maqsadlari va strategiyalaridan kelib chiqib, shuningdek, quyidagilarni taʼminlashni nazarda tutgan holda shakllantirilishi lozim:
- Kengash yigʻishlarini imkon qadar yuzma-yuz shaklda (shu jumladan texnik kommunikatsiya vositalaridan foydalangan holda) kvorum borligida boshqaruvga oid qarorlar oʻz vaqtida qabul qilinishini taʼminlash imkonini beruvchi davriylikda (biroq chorakda kamida bir marta) oʻtkazish imkoniyatini;
- samarali boshqarishni amalga oshirish va qarorlar qabul qilish uchun kerakli boʻlgan tajriba va bilimlarga kollektiv darajada egaligini;
- Kengash tomonidan qoʻmitalar tashkil qilinishi va ularning ish faoliyati yoʻlga qoʻyilishini.
– Kengashning maxsus qoʻmitalari oldiga qanday vazifalar qoʻyilgan?
– Oʻz ishining samaradorligini taʼminlash uchun Kengash oʻz aʼzolari orasidan maxsus qoʻmitalar: audit qoʻmitasi, tavakkalchiliklarni boshqarish qoʻmitasi, mukofotlash qoʻmitasi, shuningdek, Kengash vakolatiga kiradigan eng muhim masalalarni oldindan koʻrib chiqish uchun boshqa qoʻmitalarni tashkil etishi mumkin.
Kengash tomonidan tashkil etiladigan qoʻmitalarning asosiy vazifasi – vakolat doirasida masalalarni chuqur oʻrganish hamda ular boʻyicha taklif va tavsiyalarni ishlab chiqish, shuningdek, Kengashning nazoratga doir vazifalarini bajarishida unga koʻmaklashish.
Qoʻmitalar oʻz vakolatlariga kiradigan masalalar doirasida:
- Kengash qarorlarining ijrosi, bank strategiyasi va maqsadlarining bajarilish jarayonini tahlil qiladilar;
- bank faoliyatiga oid muntazam hisobotlar va oʻzlarining tavsiyalarini Kengashga koʻrib chiqish uchun taqdim etadilar.
Qoʻmitalar tarkibi Kengashning uchtadan kam boʻlmagan aʼzosidan tashkil topishi zarur, qoʻmitaning koʻpchilik aʼzolari bankka aloqador shaxslar boʻlmasligi kerak. Qoʻmita boshqa qoʻmita aʼzoligida boʻlgan aynan bir shaxslar tarkibidan iborat boʻlishiga yoʻl qoʻyilmaydi.
Manfaatlar toʻqnashuviga yoʻl qoʻymaslik uchun Kengashning bir aʼzosi bir vaqtning oʻzida turli qoʻmitalar raisi boʻla olmaydi.
Audit qoʻmitasi. Tegishli ichki nazorat tizimini samarali tashkil etish va qoʻllab-quvvatlash maqsadida har bir bank Kengashi audit qoʻmitasini tashkil etishi zarur, uning koʻpchilik aʼzolari bankka aloqador shaxslar boʻlmasligi kerak. Audit qoʻmitasining raisi bank Kengashi yoki boshqa qoʻmitasi raisi boʻlmasligi lozim. Audit qoʻmitasining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- moliyaviy hisobot va ichki audit siyosatini ishlab chiqish hamda tasdiqlash jarayonida ishtirok etish;
- nazoratga oid, moliyaviy va boshqa hisobotlarning taqdim etilishini, toʻliqligini, ishonchliligini nazorat qilish;
- oʻz vakolati doirasidagi masalalar yuzasidan bank Kengashi yigʻilishlariga maʼlumotlar tayyorlash va Kengashga hisobotlar taqdim etish;
- bankning ichki va tashqi auditorlar bilan oʻzaro aloqasini nazorat qilib borish;
- ichki audit xizmati rahbarini tayinlash (lavozimidan ozod qilish) masalasini koʻrib chiqib, Kengashga taklif kiritish;
- bankning ichki nazorat tizimi va ichki auditi faoliyati samaradorligi va monandligini taʼminlash uchun ularni baholash, ichki audit tekshiruvlari rejasi va ularning davriyligini koʻrib chiqish, ichki audit xizmati rahbari oʻz vazifa va majburiyatlarini qay darajada amalga oshirayotganligini baholashda ishtirok etish va oʻz fikrlarini bildirish;
- ichki va tashqi audit hisobotlarini qabul qilib olish hamda boshqa nazoratni amalga oshiruvchi boʻlinmalar tomonidan aniqlangan qonun hujjatlari, bankning siyosatlari va ichki hujjatlariga nomuvofiqliklar va kamchiliklarni bank boshqaruvi tomonidan oʻz vaqtida bartaraf etilishini nazorat qilish;
- ichki audit xizmatining choraklik hisobotlarini oʻrganib chiqish va Kengashga taqdim etish;
- tashqi auditorlarning hisobotlari, shu jumladan rahbariyatga yoʻllangan xatlarni koʻrib chiqish va ularni Kengashga taqdim etish;
- bank faoliyatining shaffofligi va maʼlumotlarning oshkor qilinishi yetarli darajada va aniq ekanligini koʻrib chiqish;
- audit qoʻmitasining faoliyati toʻgʻrisida hisobot tayyorlash va uni bankning yillik hisobotida ochib berish;
- tashqi auditorlar faoliyati qoniqarsiz deb baholangan taqdirda, ularni oʻzgartirish yuzasidan Kengashga tavsiyalar berish.
Tavakkalchiliklarni boshqarish qoʻmitasi:
- Boshqaruv va tavakkalchiliklarni boshqarish boʻyicha tarkibiy tuzilma tomonidan tavakkalchiliklarni boshqarish tizimining (shu jumladan, risk-appetit va tavakkalchiliklarni boshqarish siyosati) ishlab chiqilishi, ularga rioya etilishi va ularning oʻz vaqtida yangilab borilishi ustidan monitoring va nazorat qilishi;
- bank tomonidan ishlab chiqilgan va amalga oshirilayotgan tavakkalchiliklarni baholashi, shu jumladan, stress-test qilish uslublarini davriy ravishda koʻrib chiqishi;
- tavakkalchiliklarni boshqarish boʻyicha hisobotni koʻrib chiqishi hamda bankning tavakkalchiliklar sohasi (risk-proifili) tasdiqlangan risk-appetitga mos emasligi yoki meʼyordan chiqib ketishi kutilayotgan holatlarda, tavakkalchiliklarning kamaytirilishi va ular yuzasidan oʻz vaqtida choralar koʻrilishi boʻyicha qarorlar qabul qilish toʻgʻrisida Kengashga takliflar berishi;
- bankning mukofotlash tizimi bankning risk-appetitiga muvofiqligini oʻrganib borishi;
- tavakkalchiliklarni boshqarish boʻyicha tarkibiy boʻlinma tomonidan taqdim etiladigan bankda yuzaga kelgan va yuzaga kelishi mumkin boʻlgan tavakkalchiliklar boʻyicha hisobotlarni kamida har chorakda bir marta qabul qilib borishi va tavakkalchiliklarni kamaytirish boʻyicha ishlarni amalga oshirishi;
- tavakkalchiliklarni boshqarish boʻyicha masʼul boʻlgan xodimlarning boshqaruv va tavakkalchiliklarni qabul qiluvchi boshqa tarkibiy boʻlinmalardan mustaqilligini baholab borishi;
- tavakkalchiliklarni boshqarish boʻyicha tarkibiy boʻlinma rahbarlari faoliyatini baholash jarayonida qatnashishi yoki fikr bildirishi;
- tavakkalchiliklarni boshqarish qoʻmitasining faoliyati toʻgʻrisida choraklik hisobotlarni tayyorlashi va uni bankning yillik hisobotida ochib berishi shart.
Mukofotlash qoʻmitasi (agar tashkil etilgan boʻlsa) mehnatga haq toʻlashning ichki tizimi bankning tavakkalchiliklarni qabul qilish darajasiga, uzoq muddatli strategiyani amalga oshirishga, risk-appetitiga, moliyaviy natijalarga, ichki nazoratning umumiy tizimiga, shuningdek qonun hujjatlari talablariga va ichki meʼyoriy-huquqiy hujjatlarga muvofiqligi boʻyicha Kengashga tavsiyalar kiritib boradi. Uning vazifalariga quyidagilar kiradi:
- Kengash va boshqaruv aʼzolari hamda muhim ahamiyatga ega xodimlarni mukofotlash boʻyicha siyosatni ishlab chiqishda ishtirok etish va uni (kamida bir yilda bir marotaba) qayta koʻrib chiqish;
- mukofotlash siyosati hamda turli xil ragʻbatlantirish dasturlarining joriy qilinishi va amalga oshirilishi ustidan nazorat qilish;
- Kengash va boshqaruv aʼzolari hamda muhim ahamiyatga ega xodimlarga mukofot toʻlovlarini har yili qayta koʻrib chiqishda ularning majburiyatlari va tegishli tavakkalchiliklarni eʼtiborga olgan holda ularning samaradorligini baholash mezonlarini ishlab chiqish, bunda aksiyadorlarning uzoq muddatli manfaatlarida qoʻshilgan qiymatni hisobga olish.
– Manfaatlar toʻqnashuvining oldini olish uchun qanday choralar koʻrilishi lozim?
– Bank va quyidagi shaxslar oʻrtasida oʻzaro munosabatlar va aloqalar natijasida manfaatlar toʻqnashuvi vujudga kelishi mumkin:
- bank mijozlari;
- bank aksiyadorlari;
- bank Kengashi yoki boshqaruvi aʼzolari;
- bank xodimlari;
- bankka aloqador tashkilotlar.
Kengash manfaatlar toʻqnashuvini aniqlash, uning oldini olish va uni bartaraf etish siyosatini ishlab chiqish, uni amalga oshirish tartibini oʻrnatish hamda uning amalga oshirilishini nazorat qilish uchun masʼuliyatni zimmasiga oladi. Mazkur siyosat quyidagilarni oʻz ichiga olishi lozim:
- manfaatlar toʻqnashuviga olib keluvchi holatlardan chetlanish yoki u yuzaga kelgan hollarda bartaraf etish yuzasidan Kengash aʼzolarining majburiyatlari;
- Kengash va boshqaruv aʼzolari hamda boshqa xodimlarning oʻz xizmat vazifasini bajarishida yuzaga keladigan manfaatlar toʻqnashuvini aniqlashda uning tushunchasi va shakllari (bankda yuzaga keladigan holatlardan misollar bilan);
- bankda yuzaga kelgan va ehtimoliy manfaatlar toʻqnashuvi holatlari hamda yuzaga kelgan salbiy holatlar haqida maʼlumotlar bazasi shakllantirilishi hamda Kengash va boshqaruvga ushbu maʼlumotlar bazasi asosida davriy ravishda hisobotlar topshirib borilishi kerak;
- manfaatlar toʻqnashuviga olib kelgan yoki keltirib chiqarishi mumkin boʻlgan masalalarni koʻrishda Kengash yoki boshqaruvning tegishli aʼzolari oʻz ovozlari bilan ishtirok etishini cheklash;
- bank rahbarlari va boshqa xodimlari bilan vujudga kelgan yoki kelishi mumkin boʻlgan manfaatlar toʻqnashuvlarini nazorat qilish va oldini olish mexanizmlarini joriy etish;
- manfaatlar toʻqnashuvi yuzaga kelgan hollarda qoʻllaniladigan choralar va uni bartaraf etish tartibi;
- bank rahbarlari va boshqa xodimlari bilan manfaatlar toʻqnashuvi vujudga kelganda yoki ehtimoli paydo boʻlganda, ular tomonidan belgilangan tartibda maʼlumot taqdim etilmasa, ularga nisbatan qoʻllaniladigan choralar.
– Bankdagi korporativ madaniyat haqida ham gapirib bersangiz.
– Kengash bankda yagona korporativ madaniyatni yaratish maqsadida:
- bank faoliyati qonuniy va odob-axloq qoidalari asosida yuritilishi uchun korporativ qadriyatlar va standartlarini oʻz ichiga olgan bankning odob-axloq kodeksini qabul qilishi va ularda belgilangan qoidalarga barcha xodimlar, shu jumladan, bankning boshqaruv organlari tomonidan rioya etilishini taʼminlashi;
- korporativ qadriyatlar va professional standartlar, odob-axloq kodeksi hamda bank tomonidan ishlab chiqilgan tegishli siyosatlar barcha xodimlarga tushuntirilishi va ijro uchun yetkazilishi ustidan nazorat qilishi;
- nomaqbul xatti-harakat va (yoki) qoidabuzarlikni amalga oshirgan xodimlar, shu jumladan, bank boshqaruviga nisbatan intizomiy choralar qoʻllanilishi ustidan nazoratni amalga oshirishi lozim.
Lola Abduazimova.