Nigohida salobat, har bir soʻzida tarbiya, xatti-harakatida namuna mujassam boʻlardi.

Ovozini koʻtarib gapirmasa-da, soʻzi oilada hal qiluvchi edi. Dunyo haqidagi ilk tasavvurni bobolarimiz shakllantirgan boʻlsa ajab emas. Boisi, ular aytib bergan hayotiy hikoyalar, shuurimizga singdirgan urf-odatlar negizida oʻziga xos hikmat va yaxshilikka chorlovchi ibrat bisyor edi. Ay­tib bergan ertaklari axloqni, hikoyalari umr haqiqatini, goʻzal suhbatlari esa hayotga muhabbatni oʻrgatardi.

Bugun davr oʻzgargandek. Toʻgʻri, katta­larga hurmat, kichiklarga izzat har biri­mizning qalbimizda asl holicha turibdi. Biroq telefon, internet hamda global madaniyat hayotimizga shiddat bilan ki­rib kelgani, natijada turmush tarzi­miz, qarashlarimiz oʻzgargani ham ayni haqiqat.

Negadir hozirgi aksariyat yoshlar bilim­ni turli platformalardan, hayot va odobni ijtimoiy tarmoqlardan oʻrganayotgandek tu­yulaveradi. Lekin bilganlari orasida bobo­lar oʻrgatadigan muomala madaniyati, odob va axloq yoʻq.

Telefon paydo qilayotgan masofa

Yaqinda oʻzim guvoh boʻlgan bir voqeani aytib bersam. Yoz faslining haroratli kun­larida koʻchaga chiqdim. Oʻrindiqda oʻtirar ekanman, nigohim roʻparadagi uyda yashovchi nuroniy qoʻshnim va 12 yoshlar chamasidagi nevarasiga tushdi. Bobo-nevara uyimiz yoni­dagi doʻkon tomon kelardi. Ularni kuzata turib, dastlab avlodlar orasidagi ulugʻvor rishtani his qilgan boʻldim. Biroq bola­ning qoʻlidagi telefonga koʻzim tushgach, dilim xufton boʻldi. Nevara ekrandan koʻz uzmay kelardi.

Shu mahal otaxon xayol bilanmi birdan qalqib ketdi va qoʻlidagi hassasi yerga tush­di. U qaddini tiklab, atrofga bir qur nazar soldi. Soʻng bir oz egilib, hassani yerdan olmoqchi boʻldi, ammo beli ogʻridimi, boʻyni egilmadimi, ishqilib hassasini ololmadi.

— Bolam, — dedi past ovozda.

Nevara bobosining ovozini eshitmadi. Chol bu safar qattiqroq chaqirdi.

— Hassamni olib ber, bolam!

Shundagina sal oldinroqda yurib keta­yotgan bola telefondan koʻz uzib, bobosiga qaradi. Bir soʻz demay yurib keldi va befarq holicha yerdagi hassani olib bobosiga uzat­di. Na nima boʻlgani haqida soʻradi, na hay­ratlandi.

Hassasini yerdan ololmay engashgan bobo­ning holati haqida ancha vaqt oʻylab yurdim. Bobo va nevara orasidagi bunday masofa koʻnglimni ogʻritdi, qoʻshnimning dilidagi ozorni his qilganday boʻldim. Oddiy ho­latga aylanib ulgurayotgan bunday voqea­ larda, ehtimol, bola aybdor emasdir. Unga berilayotgan tarbiya, oilasining “zamonaviy gʻamxoʻrligi” sabab ushbu vaziyat yuzaga kel­gandir.

Davlatimiz rahbari bir yigʻilishda bugun bolalarimizni maktab, ota-ona yoki institut emas, aksariyat holda qoʻlidagi te­lefon tarbiyalayotgani, mobil telefon endi oddiy aloqa vositasi emas, koʻpincha yot maf­kurani tarqatadigan qurolga aylanayotgani, bularning barchasi biz uchun ogohlik qoʻngʻi­rogʻi boʻlib yangrashi zarurligini taʼkidla­gan edi.

Soʻzlarida hayot, qarashlarida oʻgit bor edi

— Bolaligimda nonushtada ham, kechki ovqat chogʻida ham bobom birinchi boʻlib taomga qoʻl choʻzmagunicha kutib turar­dik. Bu biz uchun oiladagi tartib emas, balki hurmat-ehtirom belgisi edi, — deydi poytaxtimizdagi “Katta Qora­suv” mahalla fuqarolar yigʻini raisi, “Mehnat shuhrati” ordeni sohibasi Naima Jabborova. — Taom yeyish faqat qorin toʻydirish emas, balki odob-axloq koʻzgusi edi. Bobom gap boshlasa, hamma­miz jim tinglardik. Uning soʻzlarida hayot, nigohida oʻgit bor edi. Aynan shu dasturxon atrofida kattani hurmat qi­lish, kichikka mehr bilan qarash, taomdan oldin va keyin duo qilish, shukr aytish kabi jihatlar ongimizga quyilgan.

“Tirik darsliklar”

Bobolar oʻgiti bilan ulgʻaygan nevara­lar ona tiliga, madaniyatiga va xalqining urf-odatlariga hurmat bilan qaraydi. Bobo va nevara oʻrtasidagi rishtalar faqat shaxsiy va oilaviy aloqalardan iborat emas, balki butun jamiyatning maʼnaviy kelajagi uchun muhim ahamiyatga ega.

Umr yoʻlimda rahmatli bobomning oʻgit­lari koʻp asqotgan. U bilan qilgan suhbat­larimiz hayot saboqlari bilan toʻla boʻlardi. Hovlimizdagi biror daraxt haqida soʻrasam, u daraxtning yoshi, kim ekkani, mevasi qay­si dardga shifoligi va hatto uning soyasida kimlar dam olgani haqida ham gapirib be­rardi. Bobom faqat nimani bilish kerakli­gini emas, balki nima uchun bilish zarurli­gini ham oʻrgatardi.

Bugungi aksariyat bolalar esa bu nima, u kim degan savollarni bobosi yoki ota-ona­sidan soʻrab oʻtirmaydi. Nimani bilmoqchi boʻlsa, smartfoniga murojaat qiladi. Biroq internet berayotgan javoblarda hayot tajri­basiyu inja tafakkur aks etarmikan degan savol qiynaydi kishini.

— Biz farzandlarimizga bolaligi­danoq kitob oʻqishni oʻrgatardik. Har bir sahifani birga oʻqib, savol-javob qilardik. Har qanday neʼmat tarbiya bi­lan, masʼuliyat bilan muvozanat topsagi­na samarali boʻladi. Bizning vazifamiz yoshlarni ilmli qilish, ular bilan doimiy muloqotda boʻlib, shaxsiy namuna koʻrsatish, — deydi Oʻzbekistonda xizmat koʻrsatgan yoshlar murabbiysi, filologiya fanlari doktori, professor Muslihid­din Muhiddinov. — Yoshi ulugʻlar bola qalbiga tarbiyani dabdurustdan emas, donolik bilan asta-sekin tomchilatib singdirib borish kerakligini aytadi. Afsuski, bugun bobolarning tarbiyadagi ishtiroki kamayib, oʻrnini algoritmlar egallayotgandek. Yosh avlodga ijtimoiy tarmoqlar orqali maʼlumot olish erkini va oqimini berib qoʻydik, biroq nazorat­da ushlashda sustkashlik qilyapmiz.

Hozirgi bolalar “koʻp oʻqi, koʻp eshit” degan hayotiy qoidani “koʻp koʻr”, deb tushuna boshlagan. Internetdagi video­lar, turli trendlar, tezkor xabarlar va oʻyinlar ularni oʻz qarmogʻiga ilintirib borayotir. Ming afsuski, bular yoshlarni tarbiyalash oʻrniga vaqtini oʻgʻirlaydi, kuchini ketkazadi, oʻzini va ichki qa­rashlarini eʼtiborsiz qilib qoʻyadi. Bo­bolar aytgan “oʻylab soʻzla, sabrli boʻl” kabi hayotiy hikmatlarni ularning ongi­dan yulib tashlaydi.

Shuning uchun, eng avvalo, oilada bobolar suhbatiga koʻproq oʻrin berish kerak. Kechki ovqatdan soʻng dam olish paytida bobolar­ni gapga tutish, ibratli voqealar haqida gaplashishni oilaviy anʼanaga aylantirish lozim. Bunda, ayniqsa, ota-onaning oʻrni beqiyos.

Gulichehra DURDIYEVA,

“Yangi Oʻzbekiston” muxbiri