Maqola koʻz oʻngimda Markaziy Osiyoning ertangi taqdiriga befarq boʻlmagan ziyoli masʼuliyati, xalqimiz manfaatlari uchun qaygʻurish, yaqin qoʻshnilar bilan oʻzaro ishonchni tiklash yoʻlidagi qatʼiy siyosiy irodaning yorqin ifodasi bayoni oʻlaroq namoyon boʻldi.
Davlatimiz rahbari taʼkidlaganidek, bugungi kunda mintaqamizda shakllanayotgan yaxshi qoʻshnichilik, tenglik va oʻzaro hurmatga asoslangan “Yangi Markaziy Osiyo” siyosati soʻnggi yillarda biz guvoh boʻlayotgan real oʻzgarishlarning eng asosiy tayanchidir. Maqolada mazkur jarayonning ichki mantigʻi, tarixiy ildizlari va kelajak yoʻnalishi chuqur tahlil qilingan.
Shaxsan men taʼlim va ilm-fan sohasi vakili sifatida maqolada ilgari surilgan fikrlarning taʼsirchanligi va dolzarbligini chuqur his qildim. Zero, bugun Markaziy Osiyoda kechayotgan jarayonlar nafaqat siyosatchilar yoki ekspertlar doirasidagi mavzu, balki har bir ziyoli, har bir oʻqituvchi, har bir yosh avlod vakili uchun bevosita taalluqli boʻlgan tarixiy burilishdir.
Oʻzaro ishonch, yaxshi qoʻshnichilik va hurmat muhiti
Keyingi yillarda Markaziy Osiyo eng faol siyosiy davrlaridan birini boshdan kechirmoqda. Tarixiy jarayonlarni chuqur tahlil qilgan holda aytish mumkinki, mintaqa bir paytlar tarqoqlik, ehtiyotkorlik va ichki nizolar taʼsiri ostida boʻlgan muhitdan mutlaqo yangi bosqichga oʻtmoqda. Bu bosqichning asosiy belgilari oʻzaro ishonch, yaxshi qoʻshnichilik tamoyillari va pragmatik hamkorlik ruhida mujassam.
Prezidentimiz ilgari surayotgan xalqchil gʻoyalar aynan shu jarayonning ilmiy-siyosiy asosini tashkil etadi. Shu maʼnoda, ilgʻash qiyin emaski, mintaqadagi asosiy tashabbuslarning mazmuni bugungi kunda, eng avvalo, xalqning kundalik hayotida yaqqol sezilmoqda. Xususan, qoʻshni davlatlar bilan chegara masalasi soddalashib, qardosh ellarning bordi-keldi munosabatlari osonlashdi. Yangi oʻtish punktlari, qoʻshimcha avtobus, temir yoʻl va aviaqatnovlar, ID karta bilan erkin harakatlanish — bularning barchasi mintaqaning ijtimoiy integratsiyasini mustahkamlayapti.
Shuningdek, Markaziy Osiyo global siyosiy-iqtisodiy jarayonlarda oʻz oʻrnini qayta belgilayotgan hududga aylanib bormoqda. Bu oʻzgarishlar, avvalo, davlatlar oʻrtasida shakllangan oʻzaro ishonch muhitiga, soʻnggi yillarda mintaqada yuzaga kelgan yangi diplomatik madaniyatga tayanadi. Prezidentimiz taʼkidlaganidek, “Mintaqamizda uzoq yillar davomida ilk bor birgalikda oldinga qarab borishimiz uchun poydevor boʻlib xizmat qilayotgan oʻzaro ishonch, yaxshi qoʻshnichilik va hurmat muhiti shakllanmoqda”.
Albatta, mazkur fikrlar zamirida chuqur mazmun mujassam. Mustaqillikning dastlabki yillarida turli sabablarga koʻra yetarli darajada rivojlanmagan muloqot bugun oʻzining eng konstruktiv bosqichiga kirdi. Aynan mana shu ishonch Markaziy Osiyoda yangi siyosiy uygʻonishning boshlanishiga sabab boʻldi. Qisqa davr ichida davlatlar bir-biriga shubha bilan qarash muhitidan manfaatlar uygʻunligiga asoslangan hamkorlik modeliga oʻtishga muvaffaq boʻldi.
Tarixning har bir davrida shunday burilish nuqtalari boʻladiki, ular kelajak oʻn yilliklar taqdirini belgilab beradi. Markaziy Osiyo hozir aynan shunday bosqichda turibdi. Bu jarayonning kuchli jihati shundaki, mintaqa davlatlari tashqi bosimsiz, vositachilarsiz, oʻz manfaatlari asosida yangi siyosiy makon yaratmoqda.
2017-yilda boshlangan Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining Maslahat uchrashuvlari qisqa vaqt ichida mintaqaviy muloqotning asosiy platformasiga aylandi. Avvallari tashqi kuchlar ishtirokisiz bu qadar muhim masalalar boʻyicha tizimli muloqot qilishni tasavvur etish ham qiyin edi. Bugun esa aynan shu uchrashuvlar mintaqa siyosiy arxitekturasining poydevorini tashkil etmoqda.
Xususan, oxirgi yillarda mintaqa rahbarlarining Maslahat uchrashuvlari Markaziy Osiyoning siyosiy ritmini oʻzgartirdi. Prezidentimiz bu jarayonni quyidagicha ifodalaydi:
“Maslahat uchrashuvlari mintaqamizda boʻlayotgan oʻzgarishlarning yorqin timsolidir… Ular strategik masalalar boʻyicha umumiy yondashuvlarni ishlab chiqish uchun asosiy muloqot maydoniga aylandi”.
Juda toʻgʻri baho. Zero, aynan shu formatda mintaqa barqarorligiga taʼsir qiluvchi eng murakkab masalalar muhokama qilinmoqda. Yillar davomida oʻta murakkab va chigalligicha qolayotgan tushunmovchiliklar muloqot, diplomatik madaniyat, oʻzaro hurmat orqali hal etilmoqda.
Yana bir muhim masala — chegaralarning belgilanishi mintaqa tarixidagi eng katta yutuqlardan biridir. Bir paytlar yechimini topish amri mahol boʻlgan masalalar bugungi konstruktiv muloqotlar orqali ijobiy hal boʻlayotgani fikrimizning yaqqol dalilidir. Bu jarayonlarning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi esa oʻzaro ishonchning tom maʼnodagi siyosiy kapitalga aylanganidan dalolat. Davlatimiz rahbari maqolasida mazkur masalaga alohida eʼtibor qaratar ekan, haqli ravishda “Bizni ajratib turgan chegaralar doʻstlik va hamkorlik koʻprigiga aylandi”, deya taʼkidladi.
Shu bilan birga, suv-energetika tarmogʻi boʻyicha hamkorlikda sezilarli ijobiy oʻzgarishlar yuz bergani ham qayd etib oʻtildi.
“Suv-energetika sohasida ham prinsipial ijobiy oʻzgarishlar roʻy bermoqda… Bu qardoshlarcha hamkorlikning yorqin dalilidir”, dedi Prezidentimiz.
Darhaqiqat, Markaziy Osiyo suv zaxiralari boʻyicha murakkab mintaqa. Daryo havzalari umumiy, lekin davlatlarning ehtiyojlari turlicha. Shunday sharoitda barcha uchun manfaatli kelishuvga erishish oson ish emas. Qambarota GES-1, Zafarobod GES loyihalari, Qayroqqum suv omborini boshqarish boʻyicha kelishuvlar mintaqaning eng nozik sohalaridan birida yuzaga kelgan ishonchning real tasdigʻidir. Bu kabi yutuqlarni hech ikkilanmay ekologik barqarorlik, energetik xavfsizlik va suv resurslaridan oqilona foydalanish yoʻlida qoʻyilgan tarixiy qadam sifatida baholash mumkin.
Iqtisodiy integratsiya: raqamlar ortidagi asosiy maʼno
Oʻtgan sakkiz yillik iqtisodiy koʻrsatkichlar Markaziy Osiyodagi hamkorlik samaradorligini yaqqol koʻrsatadi. YAIM 2,5 barobar, oʻzaro savdo 2 barobar koʻpaygani, qoʻshma investitsiyalarning qoʻshilgan qiymati keskin oshgani ortida yangi logistika yoʻlaklari, yangi sanoat tarmoqlari, soddalashtirilgan tartiblar va albatta, oʻzaro ishonch muhiti turibdi. Ushbu raqamlar mintaqa integratsiyasining qanchalik real ekanini tasdiqlaydi. Hududlararo savdo kengayishi, logistika yoʻlaklari rivoji, avtomobilsozlik, energetika, toʻqimachilik va qishloq xoʻjaligida qoʻshma loyihalar koʻpayishi Markaziy Osiyoni bitta iqtisodiy makonga aylantirish yoʻlidagi asosiy bosqichlar sanaladi.
Bu oʻsishning eng muhim manbalaridan biri yangi kooperatsiya madaniyati shakllanishidir. Ilgari raqobat maydoni boʻlgan ayrim sohalar bugun amaliy hamkorlikning yangi yoʻnalishlariga aylangan. Qambarota GES-1 kabi yirik loyihalar, energetik zanjirlarni uygʻunlashtirish, avtomobilsozlik va qishloq xoʻjaligi boʻyicha qoʻshma tashabbuslar — bularning barchasi mintaqa iqtisodiyotining kelgusi oʻn yillik dinamikasini belgilaydi.
Mana shunday oʻzgarishlar samarasi oʻlaroq, mintaqa global iqtisodiyotning faol ishtirokchisiga aylanmoqda. Tashqi hamkorlar Markaziy Osiyoga bir butun bozor sifatida qaray boshladi. Bu esa yirik investisiyalar oqimi, texnologiyalar kirib kelishi va eksport salohiyati oshishiga xizmat qilmoqda.
Tashqi siyosatda uygʻunlik
“Markaziy Osiyo plyus” formatlari bugungi global siyosatda mintaqaning mustahkam oʻrnini belgilab bermoqda. Ayni formatlar orqali Markaziy Osiyo davlatlari birgalikda tashqi siyosiy pozisiyalarni muvofiqlashtirib, yirik hamkorlar bilan yagona mintaqaviy manfaat asosida muloqot qilmoqda. Prezidentimiz maqolasida ushbu mavzuga eʼtibor qaratar ekan, “Markaziy Osiyo +” formatlari mintaqaning xalqaro subyekt sifatidagi mavqeini kuchaytirayotgani”ni qayd etdi.
Bugungi geosiyosiy oʻzgarishlar sharoitida bu nihoyatda muhim. Ushbu formatlarning faollashuvi Markaziy Osiyo davlatlariga tashqi iqtisodiy, energetik va transport loyihalarida yangi imkoniyatlar yaratmoqda. Negaki yagona mintaqaviy pozitsiya investitsiyalar oqimini oshiradi, tashqi siyosiy muvozanatni mustahkamlaydi, mintaqaning global bozorlar bilan aloqalarini yangi bosqichga olib chiqadi.
Tinchlik yoʻlidagi izlanishlar, gumanitar yordam, taʼlim dasturlari, Transafgʻon temir yoʻli loyihasi Oʻzbekiston va umuman, mintaqa tashqi siyosatining muhim boʻlagidir. Maqolada taʼkidlanganidek, bu borada Afgʻoniston masalasini eʼtibordan chetda qoldirib boʻlmaydi.
Prezidentimiz mazkur masalaga alohida urgʻu berib, “Afgʻoniston umumiy mintaqamizning bir qismi, uni tiklamasdan turib barqarorlikka erishib boʻlmaydi”, dedi. Bu pozitsiya Oʻzbekiston tashqi siyosatining asosiy prinsiplaridan biri. Afgʻonistonda barqarorlikning yoʻqligi mintaqa xavfsizligiga taʼsir qilmasdan qolmaydi. Shu sababli transport loyihalari, gumanitar yordam, taʼlim dasturlari mintaqa davlatlari, xususan, Oʻzbekiston uchun ham strategik zaruratdir.
Dilshod RUSTAMOV,
filologiya fanlari doktori









