Tadqiqotning asosiy maqsadi – foydalanilgan avtomobillar komplektatsiyasining ularning narxlariga taʼsir darajasini baholash qilib belgilab olindi.

Hozirgi kunda Oʻzbekistonda 3 milliondan ortiqroq yengil avtomobillar ruyxatdan oʻtgan boʻlib, avtomobil savdosining katta qismi ikkilamchi bozorda amalga oshadi. Ikiilamchi bozorning hajmi yiliga taxminan 2 milliard dollarni tashkil etgan holda, har yili 400-500 mingga yaqin oldi-sotdi shartnomalari amalga oshiriladi. Shu nuqtayi nazardan, ikkilamchi bozordagi avtomobillar narxlarining shakllanish qonuniyatlarini oʻrganish muhim ahamiyat kasb etadi.

Oʻzbekistonda (qayta) roʻyxatdan oʻtgan transport vositalari soni (2018-yil yanvar = 100%)

Uzoq yillar davomida avtomobillarning narxi ularning ishlab chiqarilgan yiliga bogʻliq boʻlmagan, ammo soʻnggi yillarda vaziyat oʻzgara boshladi. Bu, asosan, yangi mashina sotib olishdagi toʻsiqlarning kamayishi bilan bogʻliq.

Dastlabki tahlillar shuni koʻrsatdiki, hozirgi kunda oʻrta hisobda avtoulovning bir yilga eskirishi uning narxini 600 dollarga pasaytiradi. Biroq, bu hisoblash usuli avtomobilning turli xil xususiyatlarini narxga taʼsir qilish ehtimolini inobatga olmaydi. Shu sababli, ushbu kamchiliklarni hisobga olgan holda muqobil usullardan foydalanish maqsadga muvofiq.

Veb-skraping usuli

Oʻzbekistonning ikkilamchi avtomobil bozorini tahlil qilish uchun internet maʼlumotlarini yigʻish va qayta ishlashga moslashgan maxsus veb-skraping usuli ishlatildi. Dasturning asosiy xususiyatlaridan biri bu mashina oʻrganishi (Machine learning) usullaridan foydalanishidir.

Raqamli iqtisodiyotga bosqichma-bosqich oʻtish davrida kiber maydonda sodir boʻlayotgan voqealar toʻgʻrisida oʻz vaqtida va sifatli maʼlumot olish zaruriyati oshib bormoqda. Katta hajmdagi maʼlumotlar har yili muhim ahamiyat kasb etmoqda va hozirgi kunda har qanday zamonaviy tashkilot, shuningdek, hukumatlar uchun katta hajmdagi maʼlumotlardan foydalangan holda muammolarni qayta ishlash boshqaruvning muhim jihatlaridan biridir.

Biroq, global Internet tarmogʻida mavjud boʻlgan maʼlumotlar miqdori juda katta, baʼzi taxminlarga koʻra, 2020-yilda u 40 trillion gigabaytga yetishi mumkin va bu koʻrsatkich yana-da tezroq oʻsib boradi. Shuning bilan birga, bugungi kunda veb-saytlarni qayta ishlash, mashina oʻrganishi va sunʼiy intellekt vositalari kabi raqamli texnologiyalar yordamida internetdan maʼlumotlarni olish osonlashmoqda.

Maʼlumot uchun: veb-skraping (web-scraping) – internetdan maʼlumotlarni avtomatik ravishda olish va yigʻish uchun zarur boʻlgan dasturiy taʼminot tizimi. Veb-skraping ishlatishning eng keng tarqalgan yoʻnalishlariga veb-indekslash, elektron tijoratda narxlarni kuzatish va taqqoslash, bozor tadqiqotlari, mahsulotlarni tahlil qilish, savdo maʼlumotlarini toʻplash, shuningdek, ijtimoiy tarmoqlarni oʻrganish kiradi.

Rusumi va yillar boʻyicha oʻrtacha avtomobil narxlari, AQSH dollarida

(veb-skraping usuli orqali yigʻilgan)

Rusum
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Chevrolet Captiva, 2 pozitsi
16593
19000
-
24000
-
-
-
Chevrolet Captiva, 3 pozitsi
19271
20122
20740
19500
-
-
-
Chevrolet Captiva, 4 pozitsi
20071
21143
24728
25364
28492
35000
36500
Chevrolet Cobalt, 1 pozitsi
7338
7721
8516
8472
8610
8850
-
Chevrolet Cobalt, 2 yevro
8107
8025
8306
8043
9471
9742
10467
Chevrolet Cobalt, 2 pozitsi
7971
8150
8459
8768
9141
9647
10041
Chevrolet Cobalt, 3 pozitsi
8292
8379
9231
9236
8225
10273
9982
Chevrolet Cobalt, 4 pozitsi
8184
9029
9350
9967
9813
10595
11349
Chevrolet Damas
6181
6372
6666
7150
7282
7779
8046
Chevrolet Labo
-
7450
8063
8280
8748
9186
9007
Chevrolet Lacetti
9213
9262
10000
10900
12233
11235
12413
Chevrolet Lacetti, 1 pozitsiya
8695
9072
9387
9728
10255
11258
11883
Chevrolet Lacetti, 1 pozitsiya
9176
8936
9618
10383
10765
11271
11965
Chevrolet Lacetti, 2 pozitsiya
9009
9215
10000
10100
10889
11105
11833
Chevrolet Lacetti, 3 pozitsiya
9545
10063
9680
11554
11853
12757
13881
Chevrolet Malibu 2
-
-
-
23978
26212
27457
28051
Chevrolet Malibu, 2 pozitsiya
14977
15466
16493
22700
27438
23934
28857
Chevrolet Malibu, 3 pozitsiya
16033
16900
17750
28000
26350
26789
28352
Chevrolet Matiz
4688
4470
4283
5554
5042
-
-
Chevrolet Matiz Best, 2 pozitsiya
5100
4813
6000
5433
5189
-
-
Chevrolet Matiz Best, 3 pozitsiya
4543
5063
5404
5513
5108
-
-
Chevrolet Matiz, 1 pozitsiya
4394
4493
4055
4862
5216
-
-
Chevrolet Matiz, 2 pozitsiya
4435
4504
4765
5180
4875
6000
-
Chevrolet Matiz, 3 pozitsiya
4812
4746
4580
5367
5667
5792
-
Chevrolet Matiz, 4 pozitsiya
4639
4942
5275
5271
5950
-
-
Chevrolet Nexia 2
6551
7259
6643
7300
8203
-
-
Chevrolet Nexia 3, 2 pozitsi
-
-
7816
7985
8037
8375
8819
Chevrolet Nexia 3, 4 pozitsi
9000
 
8478
8498
8907
9461
10182
Chevrolet Spark, 1 pozitsiya
5302
6205
5931
6000
7000
-
8165
Chevrolet Spark, 2 yevro pozitsiya
5989
6127
6859
6955
6968
7321
7776
Chevrolet Spark, 2 pozitsiya
5932
6027
6311
6515
6843
7124
7500
Chevrolet Spark, 3 pozitsiya
6022
6235
6336
7140
7528
7714
8714
Chevrolet Spark, 4 pozitsiya
6050
6672
8167
7413
7863
8565
8846
Chevrolet Tracker, 2 pozitsi
-
-
-
-
17000
18948
19814
Daewoo Damas
5000
-
-
-
-
-
7782
Daewoo Lacetti
9500
8217
9487
9094
-
-
-
Daewoo Matiz (Standart)
4363
4441
4583
5050
-
-
-
Daewoo Matiz Best
 
 
4550
5000
5500
-
-
Daewoo Nexia
5936
5761
6200
-
-
-
8429
Daewoo Nexia II
6364
6529
6543
-
-
-
-
Kia Carnival
-
22915
27199
26500
32833
35000
37500
Ravon Nexia R3
-
-
8205
8028
8487
8098
10079
Ravon R4
7908
8200
9500
9094
9570
10014
10534
VAZ (Lada) Largus
9061
10455
11214
12249
12825
13918
13624
VAZ (Lada) Vesta
-
8200
10500
10669
11429
12507
13382
VAZ (Lada) Niva
8000
7129
-
11584
10200
10800
12140

Maʼlumotlar tavsifi

Olingan maʼlumotlarning manbai Uznet tarmogʻidagi elektron tijorat saytlari va savdo maydonchalari hisoblanib, taxminan 20 ming avtomobillar haqida maʼlumotlar toʻplandi. Har bir transport vositasining narxi, rusumi, pozitsiyasi, ishlab chiqarilgan yili, dvigatel turi, yurgan masofasi, rangi va boshqa parametrlari boʻyicha maʼlumotlar bazasi yaratildi.

Dastlabki maʼlumotlar avtomobillarning haqiqiy tasnifiga zid boʻlgan maʼlumotlardan tozalangandan soʻng tadqiq qilinadigan avtomobillar soni 10 ming darajasida saqlanib qoldi.

Avtomobil koʻrsatkichi
Kuzatuvlar soni
rtacha qiymat
Standart ogʻish
Minimal qiymat
Maksimal qiymat
Narxi
10863
7500
4382
750
65000
Ishlab chiqarilgan yili
10863
2012
6
1990
2020
Yurgan masofasi
10863
112752
109496
1
500000
Konditsioneri bor
10863
0,05
0,22
0
1
Oynalarning qoraytirilganligi
10863
0,04
0,20
0
1
Blyutuz bor
10863
0,02
0,15
0
1
Linzali optika tizimi bor
10863
0,01
0,08
0
1
Signalizatsiyali
10863
0,01
0,12
0
1
Boshqalar

Taʼkidlash joizki, biror bir omilning narxga “sof” holdagi taʼsirini bilish uchun boshqa jihatlar boʻyicha bir xil va faqat taʼsiri oʻrganilayotgan omil boʻyicha farq qiladigan avtomobillar narxlarini solishtirilishi maqsadga muvofiq. Ammo oʻxshash avtomobillarning soni yuzdan ortiq boʻlgan holatlarda ikki guruhdagi (masalan, faqat yoshi boʻyicha farq qiladigan) avtomobillarning oʻrtacha narxlari solishtiriladi.

Marka, rang, sotilish joyi va boshqa jihatlari bir xil boʻlgan va faqat yoshida farq qiladigan avtomobillar solishtirib koʻrilganda bir yilga eskirish narxni oʻrtacha 300-400 dollargacha pasayishiga olib kelishi aniqlandi. Shu bilan birga, natijalarga koʻra, avtoulovning yurib oʻtgan masofasi uning narxga sezilarli taʼsir qilmaydi. Buni ikki narsa bilan izohlasa boʻladi. Birinchidan, ishlab chiqarilgan yili yurib oʻtilgan masofani allaqachon oʻzida aks ettiradi, ikkinchidan, odometrdagi raqamlarni orqaga aylantirish amaliyoti keng tarqalganligi narx va yurilgan masofa oʻrtasidagi bogʻliqlikning koʻrinmay qolishiga olib keladi. Shunga oʻxshash fikrlar bu sohadagi boshqa mutaxassislar tomonidan ham keltirib oʻtilgan.

Avtomobilning ishlab chiqarilgan yili oʻrtacha yurib oʻtgan masofasi orasida bogʻliqlik mavjud

Manba: Internet maʼlumotlaridan foydalangan holda mualliflarning hisob-kitoblari.

Shu bilan birga, natijalar shuni koʻrsatadiki, bir xil marka, pozitsiya, ishlab chiqarilgan yil, aksessuarlar bilan jihozlangan avtomobillar uchun oynalarni qoraytirilganligi narxni oʻrtacha 350 dollarga oshiradi. Bugungi kunga qadar oynani qoraytirishning eng keng tarqalgan turiga ruxsat olish uchun qariyb 220 dollar toʻlash kerak boʻlgan, qoʻshimcha oʻrnatish xarajatlarini ham inobatga olganda bu natijalarning ishonchliligi tasdiqlanadi. Bundan tashqari, konditsioner sovutish tizimi mavjudligi avtomobil narxini 170-200 dollarga oshiradi, shuningdek, audio tizimi oʻrnatilganligi narxni qoʻshimcha 100-120 dollarga, Bluetooth imkoniyati mavjudligi 240 dollarga, premium rusumdagi avtomobillarda linzali optika oʻrnatilganligi 420 dollarga qimmatlashtiradi.

Ammo, signalizatsiyali va signalizatsiya oʻrnatilmagan bir xil xarakteristikali avtoulovlar narxlari oʻrtasida sezilarli farq topilmadi. Shunga oʻxshash parda, tuman chiroqlari, ksenon, sezgichlar, gidravlikali boshqaruv tizimi, lyuk mavjudligining narxga sezilarli taʼsiri aniqlanmadi.

Bir xil parametrlarga ega boʻlgan avtomobillar taqqoslaganda “Kaptiva” 4 va 1-pozitsiyalari narxlardagi farq 9500 dollarni, “Kobalt” 4 va 1-pozitsiyalari narxlardagi farq 1400 dollarni, “Kobalt” yevro va milliy versiya narxlardagi farq 300 dollarni, “Lacetti” 3 va 1-pozitsiya narxlardagi farq 700 dollarni, gazli va gazsiz “Lacetti” narxlardagi farq 400 dollarni tashkil etdi.

“Malibu 2” va “Malibu 1” markalari oʻrtasidagi farq taxminan 9000 dollarni tashkil etdi. “Matiz” va “Neksiya 2” markalari uchun avtomobilning pozitsiyasi amalda narxga taʼsir qilmasligi aniqlandi, maksimal farq faqat 100-150 dollargacha yetishi mumkin.

Shuningdek, natijalar “Nexia 2”ning “Dons” va “Sons” seriyasiga tegishliligi uning narxiga taʼsir etmasligini koʻrsatadi . Spark uchun ikkilamchi bozorda 4-chi va 1-pozitsiyalar qiymatining farqi 1200 dollarni tashkil qildi va yevro versiya narxi 300 dollarga qimmatroqligi aniqlandi.

Har xil rusumdagi va pozitsiyadagi avtomobillarning oʻrtacha narxi (AQSH dollarida)

Rang ham avtomobillarning narxiga taʼsir qilishi bor gap. Jigarrang, qora, nam asfalt va qizil rang narxning oshishiga olib kelishi aniqlandi. Bundan bilish mumkinki, qora rang endilikda noqulaylik (yuvish uchun xarajatlarning koʻpligi) ramzi emas, balki “shoxonalik” ramziga aylanib qolgan.

Narxga ijobiy taʼsir qiluvchi ranglar qatorida oq rangning yoʻqligini bu rang mashinaning narxiga emas, balki likvidligini (sotib olish va sotish intensivligi) oshishiga hissa qoʻshishi bilan izohlanishi mumkin.

Xulosa qilib aytganda, internet-axborot manbalaridan foydalangan holda katta hajmdagi maʼlumotlarni olish va qayta ishlash bozorlarni yana-da tizimli va keng miqyosda tahlil qilish, bozorlar holatini tushuntiruvchi omillarni aniqlashda keng imkoniyatlarni yaratadi.

Baxtiyor Ismoilov,

Baxtishod Xamidov,

Iqtisodiy tadqiqotlar va islohotlar markazi