Ular tabiiy va shirin boʻlgani uchun chet ellarda juda qadrlanadi. Xorijga safar qiladigan yurtdoshlarimiz ham oʻzimizdagi taʼmni boshqa joylardan topa olmasligini koʻp gapiradi. Keyingi yillarda bu eʼtirofni chet elliklar ham taʼkidlamoqda. Tashqi bozorlarda “Oʻzbekistonda yetishtirilgan” degan brend shakllanib, ommalashayotgani boisi shunda.
Yaqin yillargacha talab katta, ammo shunga yarasha taklif boʻlmagan. Gap shundaki, yurtimizda qishloq xoʻjaligi asosan mavsumiy yetishtirishga moslashgani, yillar davomida sohaga bir tomonlama eʼtibor qaratilib, zamonaviy va ilmiy yondashuv boʻlmagani, mahsulotlarni uzluksiz yetkazib berish mexanizmi yoʻlga qoʻyilmagani bois, chet davlatlardan doimiy importyorlarni topishda muammolar boʻlgan. Faqat qoʻshni davlatlarga eksport qilish bilan cheklanib kelganmiz.
2017-yildan keyin sohadagi ana shu masalalarning tizimli yechib borilishi mamlakatimiz qishloq xoʻjaligi qanchalik katta salohiyatga ega ekanini amalda koʻrsata boshladi. Zamonaviy texnologiyalar va ilmga asoslangan qishloq xoʻjaligi shakllandi. Bugun sohadagi har bir loyiha ana shu mexanizm asosida olib borilyapti. Mahsulot yetishtirish jarayonlarida hech boʻlmaganda, suv tejovchi texnologiyalardan foydalanish hisobiga hosildorlikni karrasiga oshirayotgan mirishkorlar bor.
Nafaqat mahsulot yetishtirish, balki uni qayta ishlab, eksport qilishda katta tajriba toʻplay boshladik. Ayrim raqamlarni koʻrib baʼzan oʻzimizning ham ishongimiz kelmaydi. Boshqa tomondan, qishloq xoʻjalik mahsulotlari yetishtirishda yetakchilardan boʻlib kelgan mamlakatimiz, endi, eksportda ham yuqori oʻrinlarni egallayotgani kishini quvontiradi. Masalan, joriy yilning olti oyida yurtimiz oziq-ovqat eksporti 44 foiz oʻsib, 1 milliard 326 million dollar boʻldi. Eksport geografiyasi 16 ta davlatga koʻpaydi.
Ayniqsa, quritilgan olxoʻri va oʻrik, shaftoli, mayiz, gilos, dukkakli mahsulotlar eksporti boʻyicha yurtimiz dunyoda yuqori oʻrinlarda turadi. Sarxil meva-sabzavotlarning bozori ham chaqqon. Birgina uzum eksportini olaylik. Maʼlumotlarga koʻra, Oʻzbekiston jahonning 67 ta mamlakatiga ayni shu mahsulotni yetkazib bermoqda. Joriy yilning yetti oyida qiymati 98,3 million dollarga teng boʻlgan 84,1 ming tonna uzum eksport qilindi. Bu koʻrsatkich oʻtgan yilning mos davriga nisbatan 2,6 barobar koʻp.
Yangi tuzilma — yangi yoʻnalish
Eksport boʻlayotgan mahsulotlarning aksari xorij navi boʻlib, ilmiy yondashuvlar asosida oʻzimizga moslashtirilgan, qolaversa, zamonaviy usulda, yangicha texnologiyalar asosida yetishtirilmoqda. Gap shundaki, hozir agrodehqon, tadbirkorlarimiz, eksportyor korxonalar ancha yangicha ish uslubiga oʻtgan. Biz biladigan mahalliy gilos, olma, uzum va boshqa mevalar oʻrnini jahon bozorida talabgir yangi navlar egallayapti.
Shu yilning iyun oyida Parkent tumanidagi “Meridian Tempo” korxonasiga qarashli kattagina intensiv bogʻda shunga amin boʻlgandim. Har donasi hovuchni toʻldiradigan gilos mevalarini koʻrib, hayratda qoldim. Oldimizga qoʻyilgan gilosni koʻrishim bilan, “Bu qanday nav, buncha katta boʻlmasa bu gilos?”, degan savolni bergandim. Mevaning mazasini-ku, aytmasa ham boʻladi. Bir ogʻizga solsangiz, qayta-qayta yegingiz keladi. Shirasi juda baland, ammo taʼbingiz tortaveradi.
Intensiv bogʻning naq 54 gektar maydonida gilos, olma, nok va malinaning eksportbop navlari ekilgan. Koʻchatlar Fransiya va Ispaniyadan keltirilgan. Bogʻdagi barcha ishlar zamonaviy texnologiyalar asosida olib boriladi. Toʻliq tomchilatib sugʻorish joriy etilgan, daraxtlar oʻzini oʻzi changlatish xususiyatiga ega, bogʻda hatto quyosh panellari ham oʻrnatilgan. Tadbirkorlarimiz xorij bozoriga ana shunday xalqaro talablarga mos, oliy navdagi meva-sabzavot mahsulotlarini yetkazib beryapti. Ularning narxi ham sifatiga yarasha. Bundan keladigan daromad boshqa anʼanaviy oʻsimliklarga nisbatan bir necha barobar yuqori boʻladi.
Keyingi yillarda mamlakatimizda zamonaviy texnologiyalar va ilm-fan asosida yetishtirilayotgan mahsulotlar sifati ham, hosildorligi ham oshib, yil oʻn ikki oy hosil olishga erishilyapti. Endilikda ana shu jarayonni tizimlashtirish, hududlarni maʼlum mahsulotga ixtisoslashtirish, importyorlarga mahsulotni uzluksiz yetkazib berish, jahon bozorida milliy brendni yaratish eksport yoʻnalishidagi asosiy masalaga aylangan.
Buning yechimi sifatida davlatimiz rahbarining tegishli farmoni hamda qarori bilan joriy yil fevral oyida mamlakatimizda ilk bor “Uzagrostar xolding” kompaniyasi ish boshladi. Tuzilma muassisligida 16 ta ixtisoslashgan korxona tashkil etildi. Xolding tarkibida Tomorqa yer egalari va dehqon xoʻjaliklari faoliyatini rivojlantirish va qishloq xoʻjalik mahsulotlari ishlab chiqarishni kengaytirish boʻyicha Kengash tuzildi.
— Joriy yil 14-fevralda qabul qilingan “Uzagrostar xolding” kompaniyasi faoliyatini tashkil etish toʻgʻrisida”gi Prezident qarori, eng avvalo, yurtimizda tomorqachilik va dehqonchilikni rivojlantirishning yangi bosqichini boshlab berdi, — deydi “Uzagrostar xolding” kompaniyasi direktori Fazliddin Muhiddinov. — Kompaniyaning asosiy vazifasi qishloq xoʻjalik mahsulotlarining milliy brendini yaratish va eksportini rivojlantirishga qaratilgan. Toʻgʻri, Oʻzbekistonda jarayonni muvofiqlashtiradigan vazirlik, bir qancha tuzilma va tashkilotlar bor. Kerak boʻlsa, har bir hududda ularning boʻlimlari ish olib boryapti. Ammo davlatimiz rahbari tashabbusi bilan tashkil etilgan “Uzagrostar xolding” kompaniyasiga ularni takrorlamaydigan ayrim muhim vazifalar belgilab berilganki, bunda asosiy eʼtibor tomorqa yer egalari, dehqon va fermerlar bilan hamkorlikda tizimli ravishda ish olib borishga yoʻnaltirilgan.
Gap shundaki, bugungi kunda yurtimizda 22 million tonnadan oshiqroq meva-sabzavot va poliz mahsulotlari yetishtirilsa, shuning 70 foizi aholi tomorqalari va qishloq xoʻjaliklari yerlariga toʻgʻri keladi. Ammo ularning sifati har doim ham eksport talablariga mos kelmaydi. Endilikda “Uzagrostar xolding” kompaniyasi ular bilan hamkorlikda mahsulotlarni tizimli ravishda yetishtirib, yagona brend ostida eksport qiladi. Tomorqa yer egalari va dehqon xoʻjaliklariga tuproq tahlilidan tortib, eksportgacha boʻlgan barcha jarayonlarda yaqindan koʻmak beradi. Shu tariqa jahon bozorida milliy brend yaratiladi.
Tanlab olingan yoʻnalishlar boʻyicha mahallalardagi xonadonlargacha kirib boriladi. Dastlab 100 ta mahalla tanlab olingan boʻlib, ularda maʼlum turdagi sifatli, eksportbop mahsulotlar yetishtirish yoʻlga qoʻyilmoqda. Keyingi yillarda mahallalar soni koʻpaytirib boriladi, jumladan, 2026-yilda ularning sonini 500 taga yetkazish rejalashtirilgan.
Ixtisoslashuv nima beradi?
Xolding tarkibidagi 16 ta korxonaning har biri alohida turdagi qishloq xoʻjalik mahsulotlarini yetishtirishga ixtisoslashgan. Ular 16 ta bazaviy hamda 54 ta qamrab olingan tumanlarda faoliyat olib bormoqda. Har bir agrostar korxona oʻzi masʼul boʻlgan hududda tomorqa yer egalari va dehqon xoʻjaliklari bilan hamkorlik asosida maʼlum turdagi mahsulotni yetishtirishni yoʻlga qoʻyadi.
Aytaylik, bir mahallada 15 ta tomorqa yer egasi pomidor yetishtiradi, ammo ularning turi va sifati har xil boʻlgani bois, jamlab, eksportga yoʻnaltirib boʻlmaydi. Qolaversa, hosil ham yuqori qiymatli emas, yer egalari oʻz tajribasiga koʻra yetishtiravergan. Ana shu tizimni birlashtirib, umumiy mahsuldorlikni oshirishni agrokorxonalar oʻz zimmasiga olyapti. Aholi tomorqalarida bir xil turdagi va sifatli mahsulot yetishtirishga qaratilgan ishlarni olib bormoqda. Olingan hosilni esa yagona milliy brend ostida eksport qilyapti.
Masalan, “Yangiyoʻl — agrostar” MCHJ pomidor va bulgʻor qalampiri yetishtirish bilan shugʻullansa, “Asaka — agrostar” MCHJ sabzavot koʻchatlari, “Oltiariq — agrostar” korxonasi esa uzumchilikka ixtisoslashgan. Maʼlumotlarga koʻra, bugunga qadar jami filiallarga biriktirilgan tumanlarda 101 ming gektar yer maydonida ixtisoslashgan mahsulotlar ekilgan.
Agrostar korxonalar faqat maʼlum turdagi sifatli mahsulot yetishtirib, uni eksport qilish bilangina shugʻullanmaydi. Birin-ketin mahsulotlarni qayta ishlash ham yoʻlga qoʻyilmoqda. Bu borada yuzdan oshiq loyihalar belgilangan. Shundan qiymati 608 milliard soʻmlik 20 ta innovatsion loyiha uchun 693 gektar yer maydoni ajratilgan. Ayni paytda zamonaviy loyihalarning 8 tasini amalga oshirish ishlari boshlangan. Umuman, agrostar korxonalarning har birida mahsulot yetishtirish ishlari zamonaviy usullar yordamida olib boriladi.
Olma va nok mevalarini yetishtirishga ixtisoslashgan “Bazanbar — agrostar” MCHJ oʻziga xos yangilik qildi. Baxmal tumanida 15 gektar yer maydoniga Fransiya kompaniyasida in-vitro usulida tayyorlangan olma koʻchatlari olib kelinib, ekildi. Buning oʻziga xosligi shundaki, koʻchatlar ilmiy oʻrganishlar asosida shu yilning ayni yoz chillasida yerga qadaldi. Mutaxassislarning aytishicha, ayni paytda hosil gullagan.
“Bulungʻur — agrostar” MCHJ kartoshka yetishtirishga ixtisoslashgan. Tumanlardagi katta yer maydonlarida 10 ming dona kasalliklarga chidamli, sifatli kartoshka urugʻlari navlari stakan usulida ekildi. Gollandiya kompaniyasi bilan 6 ming tonna elita kartoshka urugʻlarini olib kelish boʻyicha kelishuvga erishilgan. Kartoshkalarni saqlash va eksport qilish choralari ham koʻrilmoqda. Bulungʻur tumanidagi 2 gektar maydonda tashkil etilayotgan agrokompleksda 10 ming tonna kartoshka saqlash, kalibrovka qilish, qadoqlash va logistika quvvatlari ishga tushiriladi. Qolaversa, kartoshkaning xorij navlarini mahalliylashtirish maqsadida Xalqaro kartoshka markazi bilan hamkorlikda in-vitro laboratoriyasida yangi urugʻ navlarini yaratish ishlari boshlangan.
Mahsulotlar, albatta, aholi tomorqalari va dehqon xoʻjaliklari yerlarida yetishtiriladi. Masalan, “Sherobod — agrostar” korxonasi tomonidan belgilangan hududlarda qiymati 508 milliard soʻm boʻlgan 150 ming dona xurmo va anjir koʻchatlari aholi tomorqalariga yetkazib berildi. Turkiyadan sifatli, danaksiz xurmo koʻchatlari olib kelinib, 25 gektar maydonga ekildi. Ayni shu meva turlarini yetishtirishga ixtisoslashgan kompaniya namunaviy loyiha asosida Uzun tumanidagi 100 gektar yer maydonida xurmo va anjir agroplantatsiyasini tashkil qilish ishlarini boshlab yuborgan. Zamonaviy kompleksda mahsulot yetishtirishdan eksportgacha boʻlgan barcha bosqichlar qamrab olinadi.
“Yangiyoʻl — agrostar” MCHJ ham ixtisoslashuvni yanada kengaytirish maqsadida 61 mahalladagi tomorqa va dehqon xoʻjaliklariga arzon narxlarda sifatli pomidor koʻchati, bulgʻor qalampiri urugʻlari hamda mineral oʻgʻitlarni yetkazib bermoqda. Kompaniya tomonidan tashkil etilgan “Tomorqa maktabi”da sohaga oid 5 mingdan ortiq kitoblar joylashtirilib, 2 ta mahalliy professor va 1 ta xorijlik mutaxassis ishtirokida bir oy davomida 200 gektarga yaqin tomorqa yer va dehqon xoʻjaliklari egalari oʻqitildi. Italiyalik mutaxassislar tomonidan pomidorni quyoshda quritib, qoqi tayyorlash texnologiyasi oʻrgatildi. Italiyada yetishtiriladigan pomidor navi qoqi uchun qulay sort sifatida tanlab olinib, Yangiyoʻl tumanidagi 500 gektar, Samarqand viloyati Bulungʻur tumanidagi 100 gektar maydonda yetishtirilib, qoqi tayyorlandi. Bugungi kunda 150 tonna pomidor qoqisi Italiyaga eksport qilinyapti.
Yangi bozorlar qanday topilyapti?
Zamonaviy usulda mahsulot yetishtirib, eksport qilishdan agrostar korxona ham, tomorqa va dehqon xoʻjalik yerlari egalari ham birdek manfaatdor. Shu bois, har bir jarayon ilmiy mutaxassislar ishtirokida, aniq tartib asosida olib boriladi. Hududlarda 7 ta ixtisoslashgan korxona va loyiha ofislarida “Tomorqa maktabi” faoliyati yoʻlga qoʻyilgani boisi shunda. Ularda “Uzagrostar xolding” kompaniyasi tomonidan jalb etilgan 20 ga yaqin xorijiy mutaxassislar, malakali mahalliy agronom, texnolog, usta-dehqonlar bilan shartnomalar imzolanib, agrokonsultant sifatida ish olib boryapti.
Demak, agrostar kompaniyalar tanlab olingan hududlarda aholini oʻz tomorqasida belgilangan turdagi mahsulotni yetishtirishga jalb qilishning oʻzi bilan cheklanmaydi. Aholini oʻqitib, yerga urugʻ qadashdan to hosilni eksport qilishgacha boʻlgan jarayonda bevosita ishtirok etadi. Talabgorlarga moliyaviy koʻmak “Uzagrostar xolding” kompaniyasiga biriktirilgan 9 ta tijorat banki va ularning filiallari tomonidan amalga oshiriladi.
Ammo masalaning boshqa tomoni ham bor. Hozir dunyo bozorida vaziyat qaltis, har kuni talab va narx-navo tebranishi kuzatilmoqda. Qolaversa, isteʼmolchilarning qishloq xoʻjalik mahsulotlariga boʻlgan talabi oʻzgarib boryapti, ular oʻzlarining standartlarini ochiq eʼlon qilyapti. Bunday sharoitda agrostar korxonalar yetishtirayotgan mahsulotlarga doimiy va qimmatroq bozor topish masalasi ham asosiy jihatga aylanadi.
— Albatta, mahsulotga bozor topish eng muhim masalalardan biri. Bu boʻyicha qator ishlar amalga oshirilib, xalqaro kompaniyalar bilan kelishuvlar oʻrnatilyapti, — deydi “Uzagrostar xolding” kompaniyasi boʻlim boshligʻi Sulaymon Murodov. — Avvalo, agrostar korxonalar tomonidan topilgan bozorlarga eksport amalga oshirib kelinyapti. Masalan, “Quva — agrostar” MCHJ tomonidan Norvegiyaga 4 xil navdagi 1 tonna uzum eksport qilindi. “Qoʻshrabot — agrostar” MCHJ esa Latviyaga 5 million dollarlik mayiz yetishtirib berish boʻyicha kelishuv imzolagan va mahsulotning birinchi partiyasi joʻnatildi. “Yangiyoʻl — agrostar” korxonasi shartnomasiga koʻra, yaqinda Italiya davlatiga 200 tonna quritilgan pomidor eksport qilinadi. Yevropaning boshqa davlatlaridan ham quritilgan mahsulotlarga talab oshib boryapti. Sababi, Yevropa mamlakatlarida ayni quritilgan mahsulotlarga talab kattaligini kuzatdik va quyoshli yurtimizda yetishtirilgan meva-sabzavotlarning mazali taʼmi sabab ularning qoqisi ham alohida eʼtirof etilyapti.
Yaqinda Londonda boʻlib oʻtgan yirik yarmarkada ishtirokimiz davomida 3 million dollarlik quritilgan mahsulotlarga shartnoma imzolandi. Shu yilning oktyabr oyida esa Ispaniyada boʻlib oʻtadigan meva-sabzavot koʻrgazmasida ishtirok etamiz. Xolding tarkibidagi barcha ixtisoslashgan kompaniyalar mahsulotlarini yangi dizayn va qadoqda, yagona brend ostida namoyish etishni rejalashtirganmiz. Maʼlumki, Ispaniya dunyo boʻyicha eksportda birinchi oʻrinda turadi va yillik qiymati 20 milliard dollarni tashkil etadi. Koʻrgazmagacha boʻlgan jarayonda mahsulotlarimizni Ispaniyadagi yirik importyorlarga tanishtirdik, ular allaqachon qiziqish bildirgan. Koʻrgazma doirasida bir qancha shartnomalar imzolanishi kutilyapti.
Mubolagʻasiz aytganda, yurtimizda yetishtiriladigan qishloq xoʻjalik mahsulotlari taʼmini uncha-buncha davlatdan topolmaymiz. Oʻzimizniki boʻlgani uchun emas, xolis isteʼmolchi, mamlakatimiz savdo doʻkonlarini toʻldirib turgan chet el brendidagi mahsulotlarni tatib yurgan insonlar sifatidagi bahoimiz shunday.
Ana endi mana shu mahsulotlarimizni bir necha qoʻshni davlatga emas, dunyoning eng rivojlangan mamlakatlari bozorlariga olib kirishni maqsad qilganmiz. Bu yoʻnalishda xalqaro standartlarga moslashib, sohaga ilmni, eng ilgʻor texnologiyalarni joriy etayotganimiz boisi shunda. Endi mahsulotlarimiz xorij bozorlari rastalarining bir chetidan emas, eng qimmat mahsulotlar joylanadigan qatordan oʻrin olyapti. Bu borada oʻzimizning milliy brendni yaratib, xalqaro maydonda ommalashtirish harakatidamiz.
Iroda TOSHMATOVA,
“Yangi Oʻzbekiston” muxbiri








