Mamlakatimizda yangi Oʻzbekistonni barpo etish borasida boshlangan islohotlarning dastlabki kunlaridanoq yuksak marraga erishishda ilgʻor texnologiyalar asosida zamonaviy korxonalar ochayotgan, yuz minglab yangi ish oʻrinlarini yaratayotgan va dunyo bozorlariga jadal kirib borayotgan tadbirkorlarni qoʻllab-quvvatlash strategik vazifa etib belgilandi. Keyingi yillarda mana shu maqsadlar sari keng koʻlamli islohotlar bosqichma-bosqich kechmoqda.
Davlatimiz rahbari joriy yil 27 fevral kuni sud faoliyatini yanada yaxshilash, ochiqlik va raqamlashtirish darajasini oshirish chora-tadbirlari yuzasidan oʻtkazilgan yigʻilishda “Soʻnggi sakkiz yilda sudlarga doir 70 ga yaqin qonun, farmon va qaror qabul qilindi. Ularning moddiy-texnik bazasi yaxshilandi. Bular aholi va tadbirkorlarning masalalarini hal etib, adolatni qaror toptirishga xizmat qilyapti. Oʻtgan yili sudlarda 3 milliondan ortiq masala koʻrib chiqildi. Bu — aholining huquqiy ongi oshib borayotganidan dalolat”, dedi. Ushbu eʼtirof inson manfaatiga xizmat qiladigan, qonun ustuvorligini taʼminlaydigan odil sudlov sohasini takomillashtirish davlatimizning doimiy eʼtiborida ekanining isboti.
Prezidentimiz tomonidan sudlar oldiga tadbirkorlik, investitsiya, infratuzilma, yer, soliq, kredit, mehnat munosabatlari, shuningdek, tadbirkorlar faoliyatida uchrayotgan muammoli masalalarni tahlil qilib, hukumatga va parlament muhokamasiga kiritib borish vazifasi qoʻyildi. Shunga muvofiq, Oliy sud tomonidan qayd etilgan masalalar boʻyicha sudlarda koʻrilgan ishlar chuqur tahlil asosida aniqlangan muammoli masalalar hukumat va parlament muhokamasiga muntazam ravishda kiritib borilmoqda.
Bugungi kunda tadbirkorlik subyektlariga oʻz huquq va qonuniy manfaatlarini sud orqali himoya qilish imkoniyati tobora kengaytirilmoqda. Bu borada sudlar faoliyatida ochiqlik, shaffoflikni taʼminlash va qoʻshimcha qulayliklar yaratish, tadbirkorlarning odil sudlovga erishish darajasini oshirish, ularning sudga ishonchini mustahkamlashga qaratilgan izchil islohotlar amalga oshirilmoqda.
Davlat organlari qarorlari va mansabdor shaxslarning gʻayriqonuniy harakatlari yo harakatsizligi ustidan shaxsning sudga shikoyat qilish huquqining konstitutsiyaviy kafolatlarini amalga oshirish masalasi juda muhim. Ushbu masʼuliyatli vazifani taʼminlashga xizmat qiladigan maʼmuriy sudlar tashkil etilishi, shuningdek, iqtisodiy sudlarda ish yuritish soddalashtirilishi tadbirkorlarning sud himoyasiga erishish darajasini yanada oshirdi.
Xususan, 2022-2024-yillarda maʼmuriy sudlar tomonidan tadbirkorlik subyektlari arizasi asosida 13 mingdan ortiq ish koʻrib chiqilib, ularning 6 mingga yaqini qanoatlantirilgan. Bunda tadbirkorlik subyektlarining buzilgan huquqlari tiklangani, shuningdek, iqtisodiy sudlar tomonidan 2024-yilda tadbirkorlarning daʼvosi asosida koʻrib chiqilgan 56 mingdan ortiq ishning 85 foizi qanoatlantirilgani tadbirkorlarning huquqlarini himoya qilishda sudlarning roli oshib borayotganidan dalolat beradi.
Oxirgi yillarda sud ish yurituvi sohasiga oid qator tartib-taomillar joriy etildi. Natijada sudlar orqali tadbirkorlarning oʻz huquqini himoya qilish va tiklash bilan bogʻliq byurokratik toʻsiq, ovoragarchilik va sarf-xarajatlar keskin qisqartirilishiga erishilmoqda.
Iqtisodiy protsessual kodeksida tadbirkorlik subyektlari va davlat organlari, jumladan, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat qiluvchi organlar, banklar oʻrtasidagi nizolar boʻyicha ishlarni koʻrib chiqishda qonunchilikda tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirish bilan bogʻliq holda yuzaga keladigan barcha bartaraf etib boʻlmaydigan ziddiyat va noaniqliklar tadbirkorlik subyekti foydasiga talqin etilishi belgilandi.
Bundan tashqari, “Davlat boji toʻgʻrisida”gi qonun bilan Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Tadbirkorlik subʼyektlarining huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish boʻyicha vakilga tadbirkorlik subyektlari manfaatlarini koʻzlab hamda Oʻzbekiston Savdo-sanoat palatasiga palata aʼzolari manfaatida oldindan davlat boji toʻlamasdan sudning barcha instansiyalariga murojaat qilish huquqi berildi. Qolaversa, kichik tadbirkorlik subyektlari faoliyati doirasida sudlarga murojaat qilish chogʻida belgilangan stavkaning 50 foizi miqdorida davlat boji toʻlashiga oid imtiyoz belgilandi.
Bu haqda batafsil toʻxtalayotganimiz bejiz emas. Chunki bu tizimli imkoniyatlarning barchasi bugungi kunda tadbirkorlarni sud orqali huquqiy himoyalashni yanada kuchaytirish va mustahkamlashga xizmat qilmoqda.
Eng muhimi, iqtisodiy va fuqarolik sud ishlarini yuritish sohasiga soddalashtirilgan tartiblar joriy etildi. Endilikda daʼvoning bahosi yuridik shaxslarga nisbatan bazaviy hisoblash miqdorining yigirma baravaridan, yakka tartibdagi tadbirkorlarga nisbatan esa besh baravaridan oshmasa, daʼvo arizalari boʻyicha ishlar soddalashtirilgan ish yuritish tartibida, sud muhokamasini oʻtkazmasdan, taraflarni chaqirtirmasdan yigirma kundan oshmagan muddatda koʻrib chiqilmoqda. Shu asosda 2022-2024-yillarda iqtisodiy sudlar tomonidan 42 mingdan ortiq ish soddalashtirilgan tartibda koʻrilib, hal etilgan.
Sudning axborot tizimi orqali murojaat qilishda sud hujjatlarini murojaatga ilova tarzida taqdim etishga oid majburiyat bekor qilindi. Bu bilan sudga murojaat qilishdagi byurokratik toʻsiqlarga barham berildi.
Tadbirkorlarning buzilgan va nizolashilayotgan huquqlarini iqtisodiy sudlarda tezkor va sifatli koʻrib chiqish taʼminlanmoqda. Ayniqsa, ishlarni koʻrishdagi asossiz kechiktirishlarning oldini olish maqsadida sud ishlarini koʻrish, qoldirish va tanaffus qilishning qatʼiy muddati va holatlari belgilab qoʻyildi.
Muhim jihatlardan biri, “Mediatsiya toʻgʻrisida”gi qonun qabul qilinishi natijasida sud nizosini hal etishda yarashtirish tartib-taomillarini qoʻllash imkoniyati kengaydi. Birinchi instansiya sudida sud maslahatxonaga qaror qabul qilish uchun chiqquniga qadar taraflarga mediativ kelishuv tuzish imkoniyati berildi.
Sudda taraflar oʻrtasida mediativ kelishuv tuzilganligi bois, ariza koʻrmasdan qoldirilgan hollarda davlat boji summasi qaytarilishiga oid norma belgilab qoʻyildi. Xususan, mediatsiya tartib-taomili qoʻllangan iqtisodiy ishlar statistikasiga koʻra, 2020-2024-yillarda iqtisodiy sudlar tomonidan koʻrilgan 20 mingdan ortiq ishda mediatsiya taomili qoʻllangan va shundan 18 mingga yaqin holatda mediativ kelishuv tuzilgani sababli davlat bojlari tadbirkorlik subyektlariga qaytarilgan.
Iqtisodiyot rivojida investitsiyaning oʻrni muhim ahamiyatga ega. Bu, oʻz navbatida, investorlar huquqlarini sud orqali himoya qilishning samarali tizimi yaratilishini taqozo etadi. Shu munosabat bilan investorlar hamda davlat organlari oʻrtasidagi nizo va raqobatga oid ishlarning sudlovga taalluqliligiga oid yangi tartib belgilandi.
Jumladan, yirik investorlarga taalluqli nizolar va raqobatga oid ishlar, taraflarning xohishiga koʻra, Oliy sudning birinchi instansiya sudida toʻgʻridan toʻgʻri koʻrilishi mumkin. Ayni chogʻda boshqa investorlar ishtirokidagi investitsiyaviy nizolar, ularning xohishlarini inobatga olgan holda, viloyat darajasidagi sudlar tomonidan birinchi instansiya sudida koʻrilmoqda.
Keyingi yillarda investitsiyaviy huquqlarni himoya qilishda sudlar faol ishtirok etmoqda. 2022-2024-yillarda iqtisodiy sudlarning birinchi instansiyasida 660 dan ortiq investitsiyaviy nizo hal etilgani buning yaqqol tasdigʻidir.
Sudlarning ochiqligi va shaffofligini taʼminlash orqali tadbirkorlarga odil sudlov imkoniyatidan foydalanishda ham qator qulayliklar yaratildi. Jumladan, sudlar faoliyatiga axborot-kommunikatsiya texnologiyalari keng tatbiq etilib, sudlarga masofadan turib elektron tarzda murojaat qilish, sud majlislarida videokonferensaloqa tizimi, shu jumladan, mobil vositalar orqali ishtirok etish, xolislikni taʼminlash maqsadida sudyalar oʻrtasida ishlarni axborot tizimi orqali avtomatik tarzda taqsimlash, sud qarorlarini internet tarmogʻida eʼlon qilish, ijro hujjatlarini elektron shaklda majburiy ijroga yuborish tizimlari joriy etildi.
Odil sudlov sohasini raqamlashtirishni yanada kengaytirish maqsadida Oliy sudning interaktiv xizmatlar portali (my.sud.uz) ishga tushirildi. Natijada aholi va tadbirkorlar uchun odil sudlov imkoniyatidan foydalanishdagi barcha imkoniyatlar elektron va interaktiv shaklga keltirilib, byurokratik noqulayliklar bartaraf etildi.
Sudlarning axborot tizimi bilan davlat organlari va tashkilotlari axborot tizimlari oʻrtasida muayyan ishni koʻrish jarayonida zarur boʻlgan maʼlumot va hujjatlarni tadbirkor va fuqarolarni ovora qilmagan holda bevosita sudlarning oʻzi tomonidan elektron shaklda olish tartibi amaliyotga joriy etildi. Bunda maʼlumotlar almashinuvining raqamli shaklga oʻtkazilgani katta ahamiyat kasb etdi.
Oliy sudning interaktiv xizmatlar portalida sudlarga elektron shaklda murojaat qilish, sud xarajatlarini elektron tarzda toʻlash, qonuniy kuchga kirgan sud qarorlari bilan tanishish, ishlar holatini onlayn kuzatib borish, sud chaqiruv qogʻozini elektron olish, sud majlisi jadvali bilan onlayn tanishib borish, dunyoning istalgan nuqtasidan turib sud majlislarida mobil videokonferensaloqa tizimi orqali ishtirok etish kabi interaktiv xizmatlar joriy etildi.
Hozirga qadar sudlarning 6,4 milliondan ortiq qarori Oliy sudning interaktiv xizmatlar portalida eʼlon qilindi.
Oliy sudda Jamoatchilik bilan hamkorlik markazi (PR markaz) hamda viloyat va unga tenglashtirilgan sudlarda matbuot xizmatlari tashkil etilgan. Aholi va tadbirkorlik subyektlari bilan ochiq muloqotni yoʻlga qoʻyish va sud hokimiyati ochiqligini oshirish yoʻlida muhim choralar koʻrilmoqda.
Bunday zamonaviy yondashuvlar evaziga odil sudlov samaradorligiga erishilmoqda. Sohadagi chora-tadbirlar fuqarolar va tadbirkorlik subyektlariga oʻz huquq va manfaatlarini himoyalash uchun sudga murojaat qilishni erkinlashtirish, umuman, odil sudlovga erishishni oshirish hamda sudlar faoliyatida ochiqlik va shaffoflikni taʼminlash imkonini berib, sudlar mustaqilligini taʼminlashga xizmat qilmoqda.
Kelgusida tadbirkorlarning sud orqali huquqiy himoyasini kuchaytirish va ularning odil sudlovdan qulay foydalanishi borasida bir qator tizimli ishlarni amalga oshirish rejalashtirilgan.
Jumladan, “Raqamli sud” konsepsiyasi asosida bosqichma-bosqich barcha sudlarning axborot tizimlari negizida sunʼiy intellekt texnologiyalarini yaratish, sudlar faoliyatiga sunʼiy intellekt texnologiyalarini kengroq joriy qilish va sud sohasida raqamlashtirish ishlarini yanada samarali tashkil etish sud jarayonlarida byurokratik toʻsiq va korrupsiyaviy omillar bartaraf etilishiga zamin yaratadi.
Endigi navbatda tadbirkorlik subyektlariga qulayliklar yaratish hamda sud ishlarini koʻrishni soddalashtirish maqsadida:
— sudga ariza berishdan oldin sunʼiy intellekt yordamida sud muhokamasining taxminiy natijasini hamda sarflanadigan xarajatlarni shakllantirish;
— murojaatlarni sudga faqat elektron shaklda yuborish;
— ishda ishtirokchilar sud binosiga tashrif buyurmasdan sud muhokamalarida masofadan turib qatnashishini taʼminlash;
— taraflar va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga sud jarayonlarida ishga doir barcha materiallar bilan elektron shaklda tanishish imkoniyatini yaratish;
— sud xarajatlarini elektron shaklda hisoblash va toʻlash, shuningdek, ijro varaqalarini avtomatik ravishda ijroga yuborish;
— sud ishlarini zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalangan holda toʻliq elektron tarzda yuritish;
— sunʼiy intellekt yordamida sud majlisi bayonnomalarini real vaqt rejimida matn shaklida tayyorlash;
— sud hujjatlari loyihalarini avtomatik shakllantirish boʻyicha amaliy ishlar olib borilmoqda.
Taʼkidlash joizki, sud sohasini raqamlashtirish va odil sudlov jarayonlariga zamonaviy axborot texnologiyalarini joriy etishning 2025-2027-yillarga moʻljallangan dasturi ishlab chiqilmoqda. Dasturda quyidagi vazifalar nazarda tutilmoqda:
— 2025-yil 1-dekabrdan boshlab fuqarolar, advokatlar, yuristlar, sudyalar uchun normativ-huquqiy hujjatlarni tahlil qilish platformasini ishga tushirish;
— 2025-yil yakuniga qadar sud hujjatlarini avtomatik tayyorlash maxsus axborot dasturini yaratish;
— 2026-yil 1-yanvardan boshlab “my.sud. uz” interaktiv xizmatlar portalida fuqarolarga huquqiy yordam koʻrsatish modulini joriy etish, bunda sunʼiy intellekt asosida ishlaydigan virtual maslahatchini yaratish, huquqiy murojaatlarga javob berish hamda sud maʼlumotlarini avtomatik yetkazish;
— 2026-yil 1-martdan boshlab fuqarolik, maʼmuriy, iqtisodiy va maʼmuriy huquqbuzarlik toʻgʻrisidagi ishlar boʻyicha dastlabki sud maʼlumotlarini fuqarolarga Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali orqali olish imkoniyatini yaratish;
— 2026-yil yakuniga qadar fuqarolarga odil sudlovga erishishda qulay imkoniyatlar yaratish maqsadida 5 ta yangi interaktiv xizmatni yoʻlga qoʻyish, shuningdek, sudning axborot tizimidagi “Shaxsiy kabinet” platformasining foydalanuvchilar uchun yanada qulay yangi versiyasini ishlab chiqish kabi qator amaliy chora-tadbirlar belgilanmoqda.
Shu bilan birga, “Raqamli hukumat” tizimi idoralararo integratsiyalashuv platformasi sudlarning axborot tizimlari bilan toʻliq integratsiya qilinadi. Natijada sudda ishtirok etuvchi tadbirkorlardan ortiqcha maʼlumotlar talab etilishiga chek qoʻyiladi hamda ularning vaqt va mablagʻ bilan bogʻliq xarajatlari tejalishi, ortiqcha sansolarlikning oldi olinishiga erishiladi.
Sudlarning moddiy-texnik bazasini yaxshilash orqali tadbirkorlarga yanada keng qulayliklar yaratish maqsadida 2025- 2030-yillarda zamonaviy sud binolarini qurish, rekonstruksiya qilish, mukammal taʼmirlash va jihozlash boʻyicha chora-tadbirlar rejasi ishlab chiqilgan. Bunda yangi sud binolarini qurish va mavjudlarini mukammal taʼmirlashda “Raqamli sud” konsepsiyasi asosida sud majlisi zallarini tashkil etish hamda tadbirkorlar va sudyalar uchun qulay va zamonaviy shart-sharoitlar yaratishga alohida eʼtibor qaratiladi.
Sud hujjatlari ijrosini tashkil etishda zamonaviy axborot texnologiyalaridan keng foydalanish orqali tadbirkorlik subyektlariga qoʻshimcha qulaylik va imkoniyatlar yaratiladi.
Iqtisodiy sudlarda daʼvo arizasi boʻyicha ishni soddalashtirilgan ish yuritish tartibida koʻrib chiqish uchun daʼvoning maksimal bahosini oshirish orqali tadbirkorlarning buzilgan huquqlarini tezkor va sifatli himoya qilish imkoniyatlari yanada kengaytiriladi.
Muxtasar aytganda, tadbirkorlik subʼyektlarining buzilgan huquqlarini himoya qilishda maʼmuriy sudlarning rolini kuchaytirish muhim ahamiyatga ega. Bunda maʼmuriy sud ishlarini yuritish toʻgʻrisidagi qonunchilikni takomillashtirish, maʼmuriy sud ish yurituviga daʼvo institutini kiritib, daʼvo turlarini aniq belgilash, tadbirkorlik subyektlarining huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini tiklashda sudning faol ishtiroki prinsipini qoʻllash mexanizmlarini kengaytirish, huquqi buzilgan shaxsning xohishiga koʻra eksterritorial sudlovga tegishlilik mexanizmini joriy etish — bularning barchasi, shubhasiz, maʼmuriy sudlar tadbirkorlarning haqiqiy himoyachisiga aylanishida muhim qadamlar boʻlib xizmat qiladi.
Baxtiyor ISLOMOV,
Oʻzbekiston Respublikasi
Oliy sudi raisi