Bugungi globallashuv va bilim iqtisodiyoti davrida inson kapitali davlat taraqqiyotining eng muhim mezoniga aylangan. Yangi texnologiyalar, tezkor axborot oqimlari, sunʼiy intellekt kabi jarayonlar ishlab chiqarish va iqtisodiyot qatorida taʼlim tizimining ham tubdan yangilanishini talab etmoqda. Shunday sharoitda har qanday mamlakatning ertangi kuni bugun qanday taʼlim konsepsiyasini tanlashi, qaysi qadriyatlarni yoshlar ongiga singdirishi bilan belgilanadi. Mamlakatimizda ham taʼlimning barcha boʻgʻinlari izchil rivojlantirilyapti. Yangi taʼlim maskanlari qurilmoqda va zamonaviy jihozlanib, yoshlarning bilim olishi uchun barcha sharoitlar yaratilmoqda.
Biroq bu uzluksiz jarayon. Iqtidorli bolalarga ixtisoslashgan bilim berish, yoshlarning qiziqishlarini qoʻllab-quvvatlash, kasbga yoʻnaltirish doimiy eʼtiborni talab etadi. Videoselektor kun tartibidan oʻrin olgan masalalar yurtimizda bu jarayonning davomiyligini, tizimli yondashuv asosida kechayotganini koʻrsatdi.
Jamiyatda oʻz oʻrnini topadigan, mustaqil fikrlaydigan, kasbiy koʻnikmalarga ega va eng muhimi, yuksak maʼnaviyatli shaxsni shakllantirishga bugungi kunning asosiy vazifasi sifatida qaralar ekan, taʼlim sohasi davlat siyosatining ustuvor yoʻnalishi etib belgilanishi bejiz emasligi koʻrinadi. Negaki taʼlim nafaqat bilim berish, balki yosh avlodni komil inson qilib tarbiyalashdek ulkan masʼuliyatni ham zimmasiga oladi. Shu bois, maʼnaviy-tarbiyaviy ishlar taʼlimning ajralmas qismidir. Ammo hozirgi kungacha bu borada yagona yondashuv boʻlmaganini tan olish kerak.
Bu boʻshliqni toʻldirish uchun muhim tashabbus ilgari surilmoqda. Yaʼni bolalar bogʻchasidan tortib, oliy taʼlimgacha qamrab oladigan yagona milliy gʻoya konsepsiyasi ishlab chiqildi. Endi turli idoralar oʻzicha “tadbir” oʻtkazish bilan ovora boʻlmaydi. Bir butun konsepsiya asosida ishlangan namunaviy rejalar taʼlim muassasalariga yoʻllanadi, ularning ijrosi muntazam nazorat qilinadi.
Eng muhimi, bu tizim yoshlarni ortiqcha tadbirlarga jalb etmaydi. Aksincha, har bir tadbir mazmunli, saviyali va yoshlarning qiziqishiga mos boʻladi. Masalan, kimdir kitobxonlikka, kimdir sanʼatga, yana kimdir sportga qiziqsa, milliy gʻoya konsepsiyasi ularning har bir yoʻnalishdagi isteʼdodini qoʻllab-quvvatlashga qaratiladi. Bu orqali yoshlarning boʻsh vaqti ham mazmunli tashkil etiladi, taʼlim-tarbiya jarayoni esa yagona maqsad — barkamol inson tarbiyasiga yoʻnaltiriladi.
Eng koʻp yoʻqotishlarga olib keluvchi maydon
Boʻsh vaqt — taʼlim tizimida eng koʻp yoʻqotishlarga olib keladigan maydon. Bola kim boʻlib voyaga yetishida darsdan keyingi muhit muhim ahamiyat kasb etadi. Shu sabab markazdan tortib, maktabgacha boʻlgan boshqaruv zanjiri bitta maqsadga xizmat qiladigan, masʼuliyat va vazifalari aniq yagona vertikal tizim zarur edi.
“Barkamol avlod” bolalar maktabi, Respublika oʻquvchi yoshlar markazi hamda “Yoshlik” jismoniy tarbiya va sport jamiyati negizida tashkil etilayotgan “Kelajak” markazlari ayni shu gʻoyaning tayanchi boʻlib xizmat qilishi koʻzda tutilmoqda.
Yuqorida nomi qayd etilgan muassasa hamda jamiyatlar alohida-alohida ishlaganda kuch va resurslar taqdimotida noaniqliklar yuzaga kelishi ehtimoldan xoli emasdi. Bir brend ostida birlashtirish esa dasturlarni yagona standartga keltirish, ustozlar malakasini tizimli oshirib borish, jihozlash ishlarini izchil yoʻlga qoʻyish, takrorlanayotgan toʻgaraklarni optimallashtirish demakdir. Har bir tumanda bitta markaz atrofida robototexnika, AT, sport, sanʼat, teatr, mediasavodxonlik, debat, startap laboratoriyalari yoʻlga qoʻyilsa, isteʼdodlarni erta kashf etib, ularni qiziqishlari boʻyicha yoʻnaltirish mumkin.
Intizomga oʻrgatuvchi omillar
Bunday tizim yoshlar siyosatining profilaktik chorasi hamdir. Zero, ularning boʻsh vaqtini mazmunli tashkil qilish, toʻgʻri yoʻnaltirish radikal gʻoyalar, koʻcha submadaniyati va zararli odatlarga qarshi eng kuchli vosita. Sport va sanʼat bolani intizomga oʻrgatadi, texnik yoʻnalishlar esa mehnat bozorida kerak boʻladigan koʻnikmalarni beradi. Erta kasbga yoʻnaltirish migratsiya bosimini kamaytiradi, mahalliy iqtisodiyotga mos kadrlar yetishtiradi.
Amaliy mexanizmlar ham aniq boʻlishi kerak: ixtiyoriylik tamoyili, qizlar ishtirokini oshirish uchun xavfsiz muhit va kechki qatnov masalasi, nogironligi boʻlgan bolalar uchun moslashtirish, oʻqituvchilarga ortiqcha yuklama bermaslik, toʻgarak rahbarlariga qoʻshimcha haq va sertifikatlash tizimi shular jumlasidan. Raqamli platforma orqali roʻyxatdan oʻtish va jadvalni koʻrish qulay boʻlsa, qamrov oshadi. Mahalla, oliy taʼlim va biznes bilan hamkorlik esa amaliy loyihalarni koʻpaytiradi.
— Shu vaqtga qadar bogʻcha, maktab va oliy taʼlim oʻrtasidagi bogʻliqlikni taʼminlovchi yaxlit tizim yoʻq edi. Shu nuqtayi nazardan, ularni bir-biriga bogʻlaydigan, biri ikkinchisini mantiqan davom ettiradigan yagona maʼnaviy-maʼrifiy ishlar rejasi yaratildi: oylarga nom berildi, uni amalga oshirish mexanizmlari ishlab chiqildi, — deydi maktabgacha va maktab taʼlimi vaziri oʻrinbosari Farhod Boqiyev. — Oʻzbekistonda milliy tarbiya modelini yaratish boʻyicha ham aniq vazifalar belgilab olindi. Xususan, joriy oʻquv yili oʻziga xos yangilik bilan boshlandi. Yaʼni barcha bogʻcha, maktab va oliygohlarda har dushanba “Kelajak soati” darslari oʻtilmoqda. Mazkur darslardagi har bitta mavzu videokontentlar bilan boyitilib, barcha uchun ochiq boʻlgan milliytarbiya.uz platformasiga joylashtirildi.
Umuman olganda, “Kelajak” markazlari va maktab maslahatchisi institutini joriy etish boʻsh vaqtni jamiyat kapitaliga aylantirish yoʻlidagi muhim strategik qadamdir. Mazkur tashabbus, shubhasiz, taʼlimning tarbiyaviy qismiga tayanch boʻladi, mamlakatning inson resursini mustahkamlashga xizmat qiladi.
Besh kun ish, bir kun oʻqish
Soʻnggi yillarda maktabgacha taʼlim tizimida kechgan islohotlar katta natijalarni koʻrsatmoqda. Sohada keyingi 8 yilda bolajonlar uchun qoʻshimcha 2,5 million oʻrin yaratilib, koʻrsatkich 78 foizga yetgani davlat siyosatining ustuvor yoʻnalishlaridan biri sifatida oʻzini oqlayotganini bildiradi. Shu bilan birga, jarayonning uzluksizligini taʼminlash maqsadida har yilgi demografik oʻzgarishlarga mutanosib ravishda yangi oʻrinlar ochish rejalashtirilmoqda. Bu esa aholining oʻsib borayotgan ehtiyojlarini qondirish, maktabgacha taʼlimni yanada kengaytirish va sifatini oshirishga xizmat qiladi. Yangi qurilayotgan koʻp qavatli uylar tarkibida aholi soniga mutanosib bogʻcha barpo qilinishi ham navbat muammosini bartaraf etish, ota-onalarga qulaylik yaratish hamda bolalarning maktabgacha taʼlimdan chetda qolmasligini taʼminlash uchun muhim choradir.
Infratuzilma kengayishi bilan birga tarbiyachilar malakasini oshirish masalasi ham dolzarb boʻlib turibdi. Bugungi kunda davlat bogʻchalarida tarbiyachilarning 38 foizi, xususiy bogʻchalarda esa atigi 24 foizi oliy maʼlumotli. Shu bois, yangi oʻquv yilidan boshlab “1+5” modeli — bir hafta davomida besh kun ishlash va bir kun oʻqish shaklidagi bakalavriat dasturi joriy qilinmoqda. Bu tizim orqali har yili oliy maʼlumotli qariyb 10 ming tarbiyachi tayyorlanishi koʻzda tutilgan. Shuningdek, bu yil bogʻcha oʻrinlarini 182 mingtaga koʻpaytirish rejalashtirilmoqda: 82 ming oʻrin yangi bogʻchalar hisobiga, qolgan 100 ming oʻrin esa mavjud muassasalarni taʼmirlash va xususiy sektorni jalb qilish orqali yaratiladi. Qamrov darajasi 80 foizdan past boʻlgan tuman va shaharlarda esa xususiy sektorning faol ishtiroki ragʻbatlantiriladi. Endi bogʻcha va maktablarning boʻsh maydonlarida davlat-xususiy sherikligi asosida yangi maktabgacha taʼlim tashkilotlari barpo etish mumkin. Tadbirkorlarga yer maydonlari tekin ajratilishi, faoliyatni boshqa maqsadlarga oʻzgartirmaslik sharti bilan 7 yilgacha imtiyozli kredit berilishi ularga qoʻshimcha imkoniyat yaratadi, natijada maktabgacha taʼlim sohasi biznes uchun jozibador yoʻnalishga aylanadi. Bu esa yangi ish oʻrinlari ochish, hududlar kesimida qamrovni kengaytirish va sifatni oshirishga zamin yaratadi.
Kelgusi uch yilda 14 hududda “Yangi avlod” maktabgacha taʼlim tashkilotlari tarmogʻi yoʻlga qoʻyilishi rejalashtirilmoqda. Ularning tarkibida Bolalarni rivojlantirish innovasion markazlari faoliyat yuritadi. Ushbu markazlar zamonaviy metodikalarni tatbiq etish, ijodkorlik va mantiqiy tafakkurni erta rivojlantirishga qaratiladi. Natijada oddiy bogʻcha modeli emas, balki kelajak jamiyatiga tayyorlovchi, innovatsion yondashuvlarga asoslangan muassasalar shakllanadi.
Qamrov kengayib bormoqda
— Bugungi kunda maktabgacha taʼlim tashkilotlariga qamrov 78 foizni tashkil qilayotgan boʻlsa, har yilgi demografik oʻsishlar 180 mingdan ziyod yangi oʻrin yaratishni talab etmoqda. Videoselektorda bu borada xususiy sektorni jalb qilish boʻyicha mexanizmlar xususida batafsil maʼlumot berildi, — deydi Maktabgacha va maktab taʼlimi vazirligi departament direktori Lola Berdiyeva. — Davlat-xususiy sheriklik loyihalariga koʻra, xususiy sherikka maktab yoki bogʻcha hududidan yer maydonlari toʻlov shartlarisiz ajratiladi va ularga oʻttiz yil muddatga maktabgacha taʼlim tashkiloti sifatida foydalanishga ruxsat beriladi. Bunga qoʻshimcha ravishda har bir bolaga ketadigan xarajatlarning 50 foizi subsidiya shaklida toʻlab berilishi, shuningdek, bunday faoliyatni yoʻlga qoʻyish uchun imtiyozli kreditlar nazarda tutilgan. Muhim yangilik har bir hududda Prezident maktablari tajribasi asosida yangi avlod bogʻchalari ochilishi boʻldi. Bu orqali biz bolalarning taʼlimning keyingi bosqichiga tayyorligi va ishtiyoqini oshirib boramiz.
Bogʻcha taʼlimida faqat joy va kadr emas, taʼlim mazmunining oʻzi ham zamon talabiga mos boʻlishi lozim. Ayni maqsadda haftalik tematik paketlar ishlab chiqish, bolalar kontentini “Milliy tarbiya” platformasiga joylashtirish va interaktiv vositalar bilan boyitish rejalashtirilmoqda.
Bir soʻz bilan aytganda, qamrovni kengaytirish, sifatni taʼminlash, xususiy sektorni jalb etish va innovatsion markazlar tashkil etish orqali maktabgacha taʼlim tizimini yangi bosqichga koʻtarish maqsad qilingan. Bu jarayon bolalarning erta yoshdan boshlab bilim, tarbiya va koʻnikmalarni egallashiga sharoit, ota-onalar uchun ijtimoiy qulayliklar yaratadi. Iqtisodiy jihatdan esa yangi imkoniyatlarni yuzaga chiqaradi. Shu tariqa maktabgacha taʼlim sohasidagi keng qamrovli islohotlar kelajak avlod tarbiyasi va mamlakat taraqqiyoti uchun mustahkam poydevor boʻlib xizmat qiladi.
Maktab taʼlimi: imkoniyat va muammolar
Oxirgi uch yilda mamlakatimizda 201 ta ixtisoslashtirilgan maktab tashkil etildi. Bu iqtidorli yoshlarni erta aniqlash va ularga chuqurlashtirilgan taʼlim berish uchun katta imkoniyat. Ammo 12 ta maktabda qurilish-taʼmirlash ishlari hanuz yakunlanmagan, bu esa hududiy boshqaruvdagi sustkashlikni koʻrsatadi.
Maktabga qatnov ham muhim masalalardan. Uzoq hududlardagi 74 ming oʻquvchi 5-7 kilometr masofani bosib maktabga qatnashga majbur. Qashqadaryo va Surxondaryoda 100 ta maktabga bepul avtobus ajratilgani ijobiy yechim sifatida baholanmoqda. Bunday amaliyot boshqa hududlarda ham joriy etilishi kutilyapti.
Maktab taʼlimini mazmun jihatidan yangilash borasida sezilarli oʻzgarishlar kuzatilmoqda. Oʻtgan yil 1-sinflarda informatika darslari yoʻlga qoʻyildi. Keyingi oʻquv yilidan esa yuqori sinflarda sunʼiy intellekt boʻyicha maxsus darslar kiritilishi rejalashtirilgan. Buning uchun 2 ming sinfxonani kompyuter va interaktiv doskalar bilan jihozlash koʻzda tutilgan. Bu tashabbus faqat texnik taʼminot bilangina emas, balki oʻqituvchilarni tayyorlash, metodik qoʻllanmalar ishlab chiqish va baholash tizimini takomillashtirish bilan birgalikda amalga oshirilishi lozim.
Oʻqituvchilarning kasbiy salohiyati taʼlim sifatida hal qiluvchi omil boʻlib qolmoqda. Shu sababdan ularga metodik yordam beruvchi hududiy markazlar, mentorlik dasturlari va malaka oshirish kurslari yoʻlga qoʻyilishi zarur. Shuningdek, oʻquv dasturlarini loyihaviy ishlarga yoʻnaltirish, fanlararo integratsiyani kuchaytirish ham bugungi kunda dolzarb masala.
Maktablar oʻrtasidagi sifat farqi esa ijtimoiy tengsizlikni kuchaytiradi. Bu tafovutni kamaytirish uchun resurslarni adolatli taqsimlash, raqamli monitoring tizimini joriy etish va qamrov koʻrsatkichlarini real vaqt rejimida kuzatish muhim. Tezkor choralar sifatida yakunlanmagan 12 ta maktab qurilishini tugatish, avtobuslar tarmogʻini kengaytirish, 2 ming sinfxonani jihozlash va informatika hamda sunʼiy intellekt kurslarini bosqichma-bosqich joriy etish belgilangan.
Zamonaviy dunyo tobora texnologik taraqqiyot yoʻliga chiqmoqda
Yigʻilishda davlatimiz rahbari iqtisodiyot tarmoqlarining bugungi va ertangi talablari haqida soʻz yuritib, texnika hamda muhandislik yoʻnalishlarini rivojlantirish masalasiga alohida toʻxtaldi. Bu bejiz emas. Chunki zamonaviy dunyo tobora texnologik taraqqiyot yoʻlidan borar ekan, yangi avlodning raqobatbardosh boʻlishi, mamlakatning sanoat salohiyati ham shunday mutaxassislar tayyorlashga bevosita bogʻliq. Shu bois, mutasaddi idoralar tashabbusi bilan Ixtisoslashtirilgan taʼlim muassasalari agentligi tizimida 14 ta hududda muhandislik maktablari tashkil etilmoqda. Bu maktablarga oʻquvchilar imtihon asosida saralab olinadi va taʼlim jarayoni toʻliq davlat byudjeti hisobidan moliyalashtiriladi. Shuningdek, bu muassasalarda “Yangi Oʻzbekiston” universiteti hamda Mirzo Ulugʻbek nomidagi ixtisoslashgan maktab tajribasiga tayangan holda muhandislik dasturi yoʻlga qoʻyiladi. Darslar 5 yillik maxsus dastur asosida, STEM modeli boʻyicha oʻtilishi belgilangan.
Muhandislik taʼlimining ommalashuvi uchun ragʻbatlantiruvchi mexanizmlar joriy etilmoqda. Xususan, 2026-yildan eʼtiboran har yili umumtaʼlim maktablari oʻrtasida Prezident sovrini uchun “Ilgʻor muhandislik maktabi” milliy tanlovi oʻtkazilishi rejalashtirilgan. Bu tanlov nafaqat maktablararo sogʻlom raqobatni kuchaytiradi, balki bolalarda texnika va tabiiy fanlarga qiziqishni yanada oshiradi.
Tabiatshunoslik fanlarini chuqur oʻqitishga alohida eʼtibor qaratilmoqda. Barcha hududlarda ixtisoslashgan maktablar tashkil etilishi, Toshkent shahridagi Abu Ali ibn Sino nomidagi maktab esa shu yoʻnalishda tayanch maktab sifatida xizmat qilishi koʻzda tutilgan. Bu orqali ilm-fan va taʼlim uzviyligi taʼminlanadi, yoshlarimizning fundamental bilimlari mustahkamlanadi.
Ayni paytda texnika oliy taʼlim muassasalari safi kengaymoqda. Jumladan, mashhur N.E.Bauman nomidagi Moskva davlat texnika universiteti filiali, “ToshTech” texnika universiteti hamda Olmaliq davlat texnika instituti ochilishi belgilangan. Bunday tashabbuslar xalqaro taʼlim tajribasini jalb etishga, zamonaviy kadrlar tayyorlashga xizmat qiladi.
Avloniy izdoshlari ragʻbatlantiriladi
Yana bir yangilik oʻqituvchilikka mehr qoʻygan yoshlarni ragʻbatlantirishga qaratilgan. Hozirgi kungacha bu sohada alohida davlat stipendiyasi yoʻq edi. Shu bois, joriy oʻquv yilidan boshlab pedagogika yoʻnalishidagi oliy taʼlim muassasalari talabalari uchun Abdulla Avloniy nomidagi davlat stipendiyasi taʼsis etilmoqda. Stipendiya bakalavriatning 3-4-kurslari uchun boʻladi, yoshlarni oʻqish va ilmiy izlanishlarga undaydi.
Shuningdek, yigʻilishda fan va innovatsiyalar sohasida amalga oshirilishi rejalashtirilgan ishlar taqdimot qilindi. Bu ikki sohadagi islohotlar bir-biriga chambarchas bogʻliq. Vatanimiz kelajagini tasavvur qilarkanmiz, bu yoʻnalishlarni ajratib qarashning imkoni yoʻq. Negaki jamiyat taraqqiyoti, iqtisodiyot modernizatsiyasi, yangi texnologiyalar joriy etilishi — bularning barchasi, avvalo, ilmiy salohiyatga tayanadi.
Oliy taʼlimdan keyingi bosqich — doktorantura tizimining takomillashtirilishi ham dolzarb masala sifatida ilgari surildi. Hozircha kvotalar umumiy ehtiyojga qarab belgilanayotgan boʻlsa, endilikda ular mamlakat rivojlanishining ustuvor yoʻnalishlariga muvofiq taqsimlanadi. Bu shuni anglatadiki, iqtisodiyotning qaysi sohasiga ilmiy yondashuv, yangi ishlanma zarur boʻlsa, oʻsha yerda malakali ilmiy kadrlar koʻproq tayyorlanadi. Masalan, energetika, qishloq xoʻjaligi, sunʼiy intellekt, sogʻliqni saqlash kabi yoʻnalishlarda chuqur tadqiqotlar olib borishga ehtiyoj bor. Demak, bundan buyon ilmiy resurslar aniq maqsad sari yoʻnaltiriladi.
Shu bilan birga, Fanlar akademiyasining jamiyat hayotidagi roli qayta belgilab olinmoqda. Avvallari akademiya koʻproq ramziy nufuz bilan bogʻlangan, endi esa u mamlakat taraqqiyotining ilmiy markazi sifatida maydonga chiqmoqda. Fundamental, amaliy va innovatsion tadqiqotlar akademiyaning uch asosiy yoʻnalishi etib belgilangan. Fundamental ilm yangi nazariyalar, yangi ilmiy konsepsiyalar tugʻiladigan manbadir. Amaliy tadqiqotlar, innovatsion ishlanmalar esa aynan bugungi bozor ehtiyojiga mos, daromad keltiradigan texnologiyalarni yaratadi. Shu uchala yoʻnalishni uygʻunlashtirmasdan turib iqtisodiy oʻsish, ijtimoiy rivojlanish haqida gapirish mushkul.
Albatta, ilmiy ishlanmalarni amaliyotga tatbiq etish masalasi ham eʼtibordan chetda qolmadi. Koʻp hollarda bizda ilmiy tadqiqotlar qogʻozda qolib ketar, laboratoriya natijalari esa ishlab chiqarish sexiga yetib bormasdi. Endilikda bu boʻgʻin qatʼiy nazorat ostiga olinadi, ilmiy gʻoyalar real hayotga xizmat qila boshlaydi. Shu jarayon samarali yoʻlga qoʻyilsa, iqtisodiy koʻrsatkichlar oʻsadi, yosh olimlarda ham mehnatining qadriga ishonch hissi kuchayadi.
Kelajak taʼlim va muallimga bogʻliq
Yigʻilishda eng koʻp urgʻu qaratilgan masalalardan biri oʻqituvchi va murabbiylarning jamiyatdagi mavqeini oshirish boʻldi. Chunki taʼlimga qanday islohot, qanday infratuzilma yoki texnologiya joriy etilishidan qatʼi nazar, baribir inson omili — pedagog shaxsi orqali hayotga tatbiq etiladi. Davlatimiz rahbari taʼkidlaganidek, iqtisodiyot rivoji, yurtimiz va farzandlarimiz kelajagi faqat va faqat taʼlim va muallimga bogʻliq.
Keyingi uch yilda oʻqituvchilarning moddiy taʼminoti sezilarli darajada oshdi. Maosh tizimiga 10 dan ortiq ustama kiritildi, bu esa faol va natija koʻrsatgan pedagoglarni alohida ragʻbatlantirish imkonini berdi. Bugungi kunda oʻz ustida tinimsiz ishlagan 60 mingdan ortiq oʻqituvchi 10-12 million soʻmgacha maosh olmoqda. Yangi baholash tizimi ham oʻz natijasini bera boshladi: dastlabki bosqichda 1,5 ming maktab qamrab olindi, ularning 300 tasi ijobiy koʻrsatkichga erishdi va natijada butun jamoa 40 foizgacha ustama olish imkoniyatiga ega boʻldi. Bundan tashqari, joriy oydan boshlab maktab direktorlari, bogʻcha mudiralari va ularning oʻrinbosarlari maoshi 10 million soʻmdan oshdi. Demak, islohot endi rahbar xodimlar uchun motivatsion mexanizmni taqdim etmoqda.
Qoʻshimcha ustamalar, moddiy ragʻbatlar faqat oylik daromadni koʻpaytiribgina qolmay, kasbning ijtimoiy nufuzini ham oshiradi. Oʻqituvchining jamiyatdagi obroʻsi kuchaygan sari yoshlarning pedagogikaga qiziqishi ortadi. Bu esa kelajakda malakali kadrlarga ehtiyojni tabiiy yoʻl bilan qondiradi.
“Kasb-hunarga oʻrgatish yili”
Yurtimizda 450 ming oʻquvchini qabul qila oladigan 598 ta texnikum mavjud boʻlsa-da, ularga yoshlarning qiziqishi va bandlik koʻrsatkichlari yetarli darajada emas. 2024-yilda 9-sinfni 608 ming oʻquvchi tamomlagan boʻlsa, ularning atigi 182 ming nafari texnikumlarga yoʻnaltirilgan. Demak, bor-yoʻgʻi uchdan bir qismi kasbiy taʼlim tizimiga qamrab olingan, qolganlari esa umumtaʼlimni davom ettirish yoki mehnat bozorida rasmiy malakasiz faoliyat yuritish yoʻlini tanlagan. Bu esa ikki tomonlama xavf tugʻdiradi: bir tomondan, yoshlarning barqaror daromad topish imkoniyatlari cheklanadi, ikkinchi tomondan, ishlab chiqarish tarmoqlarida malakali ishchi kuchi tanqisligi kuchayadi. Shu bois, joriy yilni amalda “Kasb-hunarga oʻrgatish yili”ga aylantirish tashabbusi ilgari surildi.
Mavjud texnikumlarning koʻpi oʻz dasturlarini zamonaviy ishlab chiqarish talablari bilan uygʻunlashtira olmagan. Shu sababli taʼlim sifati bilan bozor ehtiyoji oʻrtasida katta tafovut yuzaga kelmoqda. Buni bartaraf etish uchun barcha texnikumlarni bosqichma-bosqich zamonaviy kasbga oʻqitish muhiti bilan taʼminlash, oʻquv dasturlarida amaliyot ulushini oshirish, dual tizimni keng joriy etish va oʻquvchilarning kamida 30-40 foiz dars soatlarini bevosita korxonalarda amaliyot sifatida oʻtkazish belgilandi. Shuningdek, investorlardan kelayotgan buyurtmalarga mos kadr tayyorlash imkoniyatlari yaratiladi, yaʼni texnikumlarda oʻquv dasturlarining uchdan bir qismi bevosita bozor talabi asosida shakllantiriladi.
Prezidentimizning yaqinda Xitoyga tashrifi chogʻida 35 milliard dollarlik istiqbolli loyihalar paketi imzolangan edi. Bu loyihalar uchun yuzlab yangi texnologiya va minglab malakali kadr zarur boʻladi. Shu bois, har bir viloyatda kamida ikkita “Oʻzbekiston — Xitoy ustaxonasi” tashkil etilishi belgilandi. Bu ustaxonalar bir vaqtning oʻzida zamonaviy texnologiyalarni yoshlar amaliyotida oʻrgatish, xorijiy tajribani, xususan, Xitoyning ishlab chiqarish metodlarini yoshlar ongiga singdirish imkonini beradi. Shuningdek, texnikumlarda va oliy taʼlim muassasalarida xitoy tili oʻqitilishi kengaytiriladi, yuzdan ortiq til egasi va volontyor jalb etilishi rejalashtirilgan. Bu tashabbus yoshlarning bevosita xalqaro hamkorlik loyihalariga kirishini taʼminlaydi.
Mamlakat miqyosida kasbiy taʼlimni yagona siyosat asosida rivojlantirish uchun yangi Kasbiy taʼlim agentligi tashkil etilishi belgilandi. Agentlik barcha texnikumlarni yagona boshqaruv ostida rivojlantirish, dasturlarni zamonaviylashtirish, moliyaviy resurslarni muvofiqlashtirish va bozor ehtiyojiga asoslangan standartlarni ishlab chiqish bilan shugʻullanadi.
Yigʻilishda bir muhim jihat ochiq tanqid qilindi: koʻplab tarmoq uyushmalari hali ham oʻzlariga aʼzo boʻlgan korxonalarning malaka talablarini tayyorlab bera olmayapti. Natijada korxonalar ham, texnikumlar ham aniq yoʻnalishsiz qolmoqda. Bu esa taʼlim mazmunining bozor talabiga mos kelmasligiga olib kelyapti. Shu sababli yil yakuniga qadar yangi agentlik bilan birgalikda har bir tarmoq boʻyicha kasblar kesimida standart va talablar ishlab chiqilishi topshirildi.
Kasbiy taʼlim iqtisodiyot va taʼlim oʻrtasidagi koʻprikdir. Agar u mustahkam boʻlsa, yoshlar kelajagini aniq koʻradi, korxonalar malakali ishchi kuchiga ega boʻladi, mamlakat iqtisodiyoti esa barqaror oʻsadi. Bugungi topshiriqlar — mavjud texnikumlarni zamonaviylashtirish, duallik tizimini joriy qilish, xalqaro ustaxonalar ochish va yagona boshqaruv agentligini tashkil etish qisqa muddatda katta samaralar berishi mumkin. Eng muhimi, 9-sinf bitiruvchilarining kamida yarmi texnikumlar bilan qamrab olinishi vazifasi qoʻyilgan. Mazkur natijaga erishilsa, yoshlarning bandlik masalasi va iqtisodiyot uchun zarur kadrlar taʼminoti ancha yengillashadi.
Taʼlim va fan sohalaridagi bunday keng koʻlamli islohotlar mamlakatimizning intellektual qudratini oshirish, xalqaro maydonlarda munosib oʻrin egallashi uchun qoʻyilayotgan poydevordir. Oʻzbekiston bugun oʻz taraqqiyot yoʻlining yangi bosqichi sari yuz tutmoqda. Bu yoʻlda maktabgacha taʼlimdan tortib, oliy taʼlim va ilmiy tadqiqotlar tizimigacha boʻlgan har bir boʻgʻin uygʻun ishlashi kerak. Ana shunda “Yangi Oʻzbekiston” gʻoyasi nafaqat siyosiy shior, balki amaliy hayot tarziga aylanadi.
Asliddin ABDURAZZOQOV,
“Yangi Oʻzbekiston” muxbiri