Ushbu tashabbus mamlakatimiz madaniy merosini har bir fuqaro va mehmonga tanishtirish, shuningdek, yoshlarda tarix, milliy oʻzlik va madaniy anʼanalarga hurmat tuygʻusini shakllantirishga qaratilgani bilan ahamiyatli sanaladi.
Shu oʻrinda bir savol tugʻiladi: bunday tashabbuslarning zamirida qanday maqsad mujassam? Harakatlarning mazmuni madaniy merosga eʼtibor bilan tasniflansa, unda agar madaniy merosning oʻzi yoʻq boʻlsa, qanday hodisa yuz beradi? Nimaningdir qadriga yetish uchun, avvalo, uning mohiyatini anglash zarur-ku, toʻgʻrimi?
Keling, endi tasavvur qilamiz: bir millat oʻz madaniy merosini yoʻqotsa, uning eng katta fojiasi oʻzligidan ayrilishi boʻladi. Millat tarixiy xotirasiz qoladi, maʼnan qashshoqlikka yuz tutadi, ichki birdamlik susayadi va kelajak avlodlar oʻzini aslan qaysi qadriyatlarga tegishli ekanini eslolmaydi. Ildizi nobud boʻlgan daraxt shamol qaysi tarafga essa, oʻsha tomonga egilib ketgani kabi madaniy merossiz millat ham boshqa madaniyatlar taʼsirida qoladi. Madaniy merossiz millatning yoʻnalishsiz qolishi tarixda bir necha marta kuzatilgan, chunki meros yoʻqotilgan joyda millatning maʼnaviy suyagi sinadi.
Masalan, qadimgi Shumer sivilizatsiyasi insoniyatga yozuv, arxitektura, irrigatsiya va davlatchilik haqida ilk tushunchalarni bergan boʻlsa-da, ularning tili, urf-odatlari qumga tushgan suvdek yoʻqlikka singib ketdi, xalq sifatida oʻzi ham yoʻqoldi. Amerika qitʼasidagi mayya, astek va ink sivilizatsiyalarining qismati ham shunday kechdi. Ispan konkistadorlari ularning koʻp asrlik madaniy boyliklarini, beqiyos ibodatxonalarini yoʻq qildi. Natijada bu ulkan xalqlar madaniy qudratidan ajralib, faqat tarix sahifalarida qoldi. Sovet davrida esa koʻplab xalqlar “bir til, bir madaniyat” siyosati taʼsirida oʻz qadriyatlaridan uzildi. Sibirdagi yuzlab mahalliy xalqlar tillarini unutdi, anʼanalari butunlay soʻndi.
Yer yuzida 6 mingdan ortiq til bor boʻlsa, mavjud tillarning yarmida 10 mingdan kam, choraktasida esa mingga ham yetmaydigan odamlar guruhi gaplashadi. Avstraliya aborigenlari va Amerika hindulari tillarining koʻpida soʻzlovchilar nisbatan ancha kam. Amazon havzasidagi har bir tilda oʻrtacha 150 kishi soʻzlashadi. YUNESKO maʼlumotlariga koʻra, mana shu 6 mingdan ortiq tilning kamida yarmi yoʻqolish arafasida. Demak, bu til egalarining madaniy merosi ham xavfda. Chukotkadagi mahalliy elatlar, Afrikadagi koʻp qavmlar oʻz tillari va anʼanalarini asrab qolmasa, yaqin asrlarda ular haqida faqat kitoblarda oʻqish mumkin boʻladi.
Shu sababdan madaniy merosni avaylash ertangi kunni asramoq demak. Madaniy meros oʻtmish bilan bugunni, bugun bilan kelajakni bogʻlaydi. Soddaroq tushuntiray: agar yozma manbalar, meʼmoriy yodgorliklar, sanʼat asarlari va turli nomoddiy maʼnaviy meroslarimiz bizga qadar yetib kelmaganida edi, biz nafaqat ajdodlarimizning qanchalik aqlli, buyuk va taraqqiyparvar boʻlganini toʻliq anglay olmas edik, balki oʻzimiz-da hozirgidek taraqqiy topmasdik.
Abu Rayhon Beruniyni olaylik. Uning qomusiy bilimga ega alloma boʻlganini aynan kitoblari orqali bilyapmiz. Shuningdek, Ibn Sinoning tib ilmidagi buyuk kashfiyotlari, Mahmud Koshgʻariyning tilshunoslikdagi ilmiy merosi, Amir Temur davlatidagi siyosiy va harbiy islohotlar haqida ham aynan madaniy meros — yozma asarlar, tarixiy yodgorliklar va qoʻlyozmalar orqali xabar topyapmiz. Samarqanddagi Registon majmuasi, Buxorodagi Minorai Kalon, Xivaning Ichanqalʼasi yoki Termizdagi buddaviylik davri yodgorliklari — bularning har biri bizga muayyan davrning hayoti, eʼtiqodi va madaniy darajasidan xabar beruvchi tirik hujjatlardir. Shu maʼnoda, madaniy meros tarixni faqat rost gapirishga majburlovchi yagona guvoh. U kim ekanligimiz, qaysi yoʻldan kelayotganimiz va qanday qiymatlarga tayanayotganimizni koʻrsatadi.
Muzeylar esa madaniy merosni saqlashda juda muhim, lekin ularni yagona yoki qolgan hamma narsaning oʻrnini bosadi deb aytish ham toʻgʻri boʻlmaydi. Muzeylarning oʻzga muassasalardan ajralib turadigan asosiy jihatlari bor: ular moddiy obyektlarni mustahkam va nazoratdagi muhitda saqlay oladi, namlik, hasharot, nurlanish va zararlanishdan himoyalaydi. Qadimgi qoʻlyozmalar ranglarining tiklanishini taʼminlaydi, metall yoki tosh eksponatlar korroziyasining oldini oladi.
Xoʻsh, muzey faqat shuning uchun muhimmi? Davlatimiz tomonidan moddiy qoʻllab-quvvatlovning yolgʻiz sababi shumi? Yoʻq, albatta. Birinchidan, muzeylar tadqiqot markazi vazifasini oʻtaydi — ular provenansni oʻrganadi, yaʼni A predmet qayerdan kelganini aniqlaydi, tarixiy kontekstni tiklaydi, yangi ilmiy maʼlumotlar yaratadi va shu orqali umumiy tarixiy tasavvurni toʻldiradi. Ikkinchidan, muzeylar maktab va universitet darslarini boyitadi, ekskursiyalar, ilmiy seminarlarga asos boʻladi, bu omil yosh avlodning tarixiy va maʼnaviy ongini shakllantirishda hal qiluvchi rol oʻynaydi.
Har qanday sarfning oʻzini oqlashi bilan bogʻliq savolga kelsak: sarflarning iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy foydasi koʻp qirrali. Muzeylar sanʼat industriyasini qoʻllab-quvvatlaydi. Umuman, ular “mafkuraviy magnit” vazifasini bajaradi — millat darajasidagi jamoatlarni oʻziga tortib turadi. Turizm iqtisodiyoti nuqtayi nazaridan, muzeylar sayyoh oqimini oshiradi. Masalan, Luvr yiliga 9-10 million sayyohni jalb etadi, bu esa Parij iqtisodiyotiga milliardlab yevro daromad keltiradi.
Bundan tashqari, muzeylar turizm turlarini diversifikatsiya qiladi. Masalan, diniy turizm ziyorat obyektlariga, arxeologik turizm qazilma yodgorliklariga qiziqish paydo qiladi. Muzeylar esa shu turlarni bir makonda uygʻunlashtirib, sayyohga qulaylik yaratadi. Shuning uchun koʻpincha turagentliklar yoʻnalishni tuzganda muzeylarni markazga qoʻyadi. Yana bir jihat, muzeylar turizmni mavsumiylikdan chiqaradi. Masalan, togʻ-changʻi yoki plyaj turizmi muayyan faslga bogʻliq. Muzey esa yil davomida sayyoh qabul qiladi. Bu shahar iqtisodiyoti uchun ham, mahalliy aholi ish oʻrinlari uchun ham barqarorlik yaratadi. Shuningdek, muzeylar xalqaro aloqalarni oʻrnatish uchun ajoyib vosita, bir davlatning oʻziga xos “yumshoq kuchi”. Koʻrgazmalarni ayirboshlash, ilmiy hamkorlik va madaniy diplomatiya orqali mamlakat obroʻsi oshadi. Aytish kerakki, muzeylarga kiritilgan sarf — uzoq muddatli investitsiya: u darhol iqtisodiy foyda koʻrsatmasligi mumkin, lekin vaqti kelib, madaniy turistik brend va bilimlar infratuzilmasi sifatida katta qaytim beradi.
Prezidentimiz tomonidan Oʻzbekiston Milliy muzeyiga tamal toshi qoʻyilganidan maʼlum boʻlmoqdaki, muzeyning ijtimoiy-siyosiy ahamiyati ham nihoyatda katta. U davlatning madaniy siyosatida muhim oʻrin egallaydi. Jahon hamjamiyatiga xalqning boy merosi, qadriyatlari va taraqqiyot yoʻli namoyish etiladi. Bugun Milliy muzeyning bunyodi uchun boshlangan qadamlar Oʻzbekistonning mustaqilligi, oʻz tarixini qadrlashi va uni dunyo sahnasida koʻrsatishga intilishini bildirmoqda.
Ushbu ulkan koʻlamdagi muzey ertaga jamiyatning oʻzini anglashida, siyosiy barqarorlikda va milliy gʻoyani shakllantirishda muhim muassasa, markaz boʻlib xizmat qiladi. Turli qatlamlarni yagona qadriyat atrofida jamlashga yordam beradi. Masalan, Oʻzbekiston tarixi davlat muzeyiga kirgan odam ming yillik tarixiy jarayonlarni koʻrib, oʻzini shu yurtning bir boʻlagi sifatida his qiladi. Bu ijtimoiy birdamlikni kuchaytiradi.
Muzey, yuqorida taʼkidlab oʻtganimizdek, davlatning siyosiy qarashlarini, tarixga munosabatini va milliy siyosatdagi ustuvor yoʻnalishlarni aks ettiradi. Misol uchun, mustaqillikdan soʻng ochilgan Qatagʻon qurbonlari xotirasi davlat muzeyi bevosita tarixiy adolat ramzi sifatida qad rostladi. Bu muzey insoniyatga nafaqat oʻtmish xatolarini eslatadi, balki kelajakda bunday zulm qaytarilmasligi zarurligini siyosiy xabar sifatida ham berib turadi.
Xalqaro tajribaga nazar tashlasak, muzeylarning ijtimoiy-siyosiy ahamiyati yanada ravshanlashadi. Germaniyadagi Berlin devori boʻlaklari saqlanayotgan muzeylar nafaqat tarixiy yodgorlik, balki siyosiy xotira maskanidir. U yerga kelgan har bir odam totalitar tuzumning oqibatlari, Sharq va Gʻarb oʻrtasidagi siyosiy qarama-qarshiliklar qanday boʻlganini oʻz koʻzi bilan koʻradi. AQSHdagi “9/11 Memorial Museum” esa nafaqat dahshatli fojiani yodga soladi, balki terrorizmga qarshi kurash siyosatining ramziy asosini mustahkamlaydi.
Joriy yil 21-avgustda Prezidentimizning “Xalqaro zamonaviy sanʼat biyennalesini yuqori saviyada oʻtkazish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi qarori qabul qilindi. Endi 2025-yildan har 2 yilda 1-marta sentyabr-noyabr oylarida Buxoro shahrida xalqaro zamonaviy sanʼat biyennalesi oʻtkazib boriladi. Birinchi biyennale joriy yil 5-sentyabr – 20-noyabr kunlari oʻtkazilmoqda. Biyennale oʻtkaziladigan 14 ta madaniy meros obyekti koʻrgazma va tadbirlar, taʼlim va tadqiqot, ijodiyot va ishlab chiqarish jarayonlari uygʻunlashgan kreativ klasterga aylantirilmoqda. Dunyoga taniqli ijodkor, mutaxassis va oshpazlar ishtirokida keng jamoatchilik uchun 10 haftalik ilmiy-maʼrifiy, madaniy-koʻngilochar, sayyohlik va gastronomik dasturlar tashkil etilyapti.
30 dan ortiq xalqaro ekspert, kurator va sanʼatshunos ishtirokida xalqaro akademik simpozium oʻtkaziladi. Bularning hammasi madaniy meros tushunchasining qiymatini anglashga yana bir bor yordam beradi. Biyennale nafaqat badiiy tadbir, balki madaniy diplomatiyaning kelajagi va Oʻzbekistonning kreativ sanoat tarmoqlarini rivojlantirishni muhokama qilish maydoniga aylanayotganiga ishonch beradi.
Tarixga aylanish tuygʻusi insonni hayratga solishi tabiiy, chunki odam oʻzini faqat zamonaviy hayot jarayonida emas, balki kelajakning xotirasida ham koʻra boshlaydi. Bu esa unga ikki xil quvvatni taqdim etadi: masʼuliyat va ilhom. Masʼuliyat bugun qilayotgan har bir qadamimiz kelajakda bizning kimligimizni koʻrsatishini anglashdan tugʻiladi. Ilhom esa qilingan ezgu ish, qurilgan bino, yozilgan asar abadiyatning bir boʻlagiga aylanadi degan ishonchdan kelib chiqadi.
Ayni damda yaratilgan va yaratilayotgan obidalar yoki zamonaviy markazlarning keyinchalik madaniy meros maqomiga ega boʻlishi ularning endi faqat “muzey eksponati” sifatida qolishini anglatmaydi. Masalan, Milliy Olimpiya shaharchasi yoki Milliy futbol markazi hozir sport infratuzilmasi sifatida xizmat qilishga shay holatda. Bir necha oʻn, yuz yillardan keyin ularda yozilgan rekordlar, gʻalabalar, chempionlar, oʻtkazilgan nufuzli musobaqalar tarixga aylanadi va bu inshootlar ham ramziy maʼnoda merosga doʻnadi. Lekin bu ularning hozirgi funksiyasi — sport rivoji va xalqaro hamkorlik markazi sifatidagi ahamiyatini yoʻqqa chiqarmaydi. Aksincha, kelajakda ularning meros sifatida qadrlanishi hozirgi kun vazifalarini yanada masʼuliyatli qiladi. Shu maʼnoda, merosga aylanish eskirganlik emas, aksincha, barcha saʼy-harakatlarimiz abadiy iz qoldirayotganini his qilish, oʻz ishimizga ulkan maʼno bagʻishlash demakdir.
Azizbek YUSUPOV,
“Yangi Oʻzbekiston” muxbiri







