Biroq shu masalada toʻgʻri anglamga kelishning oʻzi ham alohida mavzu. Mazkur tushuncha mohiyatini kimdir milliy liboslar aks etgan lavhalarda, kimdir oʻzbek tilida tayyorlangan materiallarda, yana kimdir milliy taomlarda deb bilyapti. Ayrim sanʼatkorlar milliylikni ulugʻlayapman deb yerga urayotgani ham asl mohiyatni bilmaslikdan kelib chiqyapti. Milliy kontent deyishga arzigulik ish qilayotganlar esa xalqning madaniyati, urf-odati, anʼanalari, tili, tarixi va qadriyatlarini aks ettiradigan materiallargina milliy kontent boʻla oladi, degan fikrda. Ziyoli qatlam vakillari ham bu turdagi kontentlar milliy oʻzlikni saqlash, yosh avlodga singdirish, dunyoga oʻzligimiz bilan tanilishimizda muhim ahamiyatga egaligini eʼtirof etadi.
Aslida-chi, milliy kontent oʻzi qanaqa boʻlishi kerak? Xoʻp, uni yarata olyapmiz ham deylik. Biz milliy kontent deyayotgan chiqishlar nima uchun ommalashmayapti? Ular ham koʻpning eʼtiboriga tushishi, muhokamalar maydonida boʻlishi, boshqa kontentlar oqimiga qoʻshilib ketishi uchun qanday yoʻl tutsak toʻgʻri boʻladi?
Ochiq aytish kerak, bu savollarga aniq yechim yoʻq. Biroq qarashlar, takliflardan kelib chiqib muayyan maqsad sari borish mumkin. Shu maʼnoda, milliy kontent yaratish jarayonida qatnashayotgan ijodkorlar, ziyolilar va xolis kuzatuvchilarning bir guruhi bilan suhbatlashdik. Oʻzaro fikr almashildi, takliflar bildirildi.
Millat sifatida yashab qolishning muhim shartlaridan biri
Vohid LUQMONOV, “Madaniyat va maʼrifat” telekanali rahbari:
— Darhaqiqat, soʻnggi yillarda “milliy kontent” degan jumla urfga kirgan istilohlardan biriga aylandi. Uni yaratish istagida jiddu jahd qilayotganlar koʻpligini aytmaysizmi? Mamlakatimizda ikki mingdan ziyod ommaviy axborot vositasi faoliyat yuritayotgan, ularning 700 dan oshigʻini internet nashrlari tashkil etayotgan, ushbu ommaviy axborot vositalarining asosiy qismi oʻz mediamahsulotlarini, zamonaviyroq aytganda, mediakontentini oʻzbek tilida tayyorlayotgan boʻlsa, unda milliy kontent yaratish ehtiyoji qayerdan paydo boʻldi? Oʻzbek tilli ommaviy axborot vositalarining siyosiy, maʼnaviy-maʼrifiy, ijtimoiy, taʼlimga oid yoki koʻngilochar mavzulardagi kontentlari milliy emasmi?
Prezidentimiz 2024-yil 12-yanvar kuni Xavfsizlik kengashining kengaytirilgan yigʻilishida belgilab bergan milliy kontent yaratish vazifasi va bugun biz tushunayotgan milliy kontent oʻrtasida qanday farq bor? Milliy kontent nima, u qanday boʻlishi kerak?
Davlatimiz rahbari “milliy kontent” deganda Oʻzbekistonning milliy manfaatlarini koʻzlagan holda dunyo va mamlakat ichidagi voqea-hodisalarga sof milliy nuqtayi nazardan baho bera oladigan axborot maydonini nazarda tutgani shubhasiz. Yaʼni milliy kontent millatning madaniyati, urf-odatlari, tili, tarixi, dini, qadriyatlari va maʼnaviy merosini aks ettiruvchi mediamakondir.
Shoʻrolarning “shaklan milliy, mazmunan sotsialistik” degan mafkuraviy shiori oqibatida milliy sanʼatimiz, adabiyotimizni boy berishimizga bir bahya qoldi. Biroq hanuz shaklga zoʻr berib, mazmunni unutib qoʻyayotgandekmiz. Yoʻqsa, davlatimiz rahbari Respublika Maʼnaviyat va maʼrifat kengashining 2023-yil 22-dekabrdagi yigʻilishida “Oʻzimizga bir savol berib koʻraylik: biz hozirgi keskin sharoitda gʻoyaviy-mafkuraviy sohada raqobatga tayyormizmi? Yosh avlodimiz tarbiyasi murakkab zamon talablariga javob beryaptimi? Mana, bugun maʼnaviy-maʼrifiy sohada masala qanday oʻtkir va koʻndalang boʻlib turibdi. Bular oddiy savollar emas. Odamni jiddiy oʻylantiradigan, tashvishga soladigan savollar. Agar biz bu yorugʻ dunyoda “oʻzbek”, “Oʻzbekiston” degan nomlar bilan yashab qolishni istaydigan boʻlsak, bu savollarga bugun javob topishimiz va ularni hal etish boʻyicha amaliy harakatlarni aynan bugun boshlashimiz shart. Ertaga kech boʻladi”, demas edi.
Milliy kontent yaratish bugungi global dunyoda millat sifatida yashab qolishning eng muhim shartlaridan biridir. Afsuski, hozir biz “milliy” deb atayotgan juda koʻplab mediamahsulotlar ijtimoiy tarmoqlarda bemaza qovunning urugʻidek koʻpayib ketgan. Bemaza videomateriallar, telekanallarning efir vaqtini toʻldirayotgan teleserial va telenovellalarning aytilishigina milliy, xolos.
Mana, men ham misolni aynan shu nuqtadan keltiryapman. Negadir biz “milliy kontent” deganda asosan, badiiy filmlar, teleserial va telenovellalarni tushunyapmiz. Aslida, chuqur ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy tahlillarga ixtisoslashgan axborot maydonlariga ehtiyoj katta. Bugun ijtimoiy tarmoqlarga joylanayotgan iqtisodiy kontentlar yoʻq emas. Lekin kam. Aksariyat nashrlar jahonda roʻy beradigan siyosiy jarayonlar haqida global mediamakondagi axborotni tarqatish bilangina shugʻullanmoqda. Vaholanki, milliy manfaatlarimiz nuqtayi nazaridan tahlil qilingan siyosiy axborotlarga talab oshib bormoqda.
Qisqasi, milliy axborot makonida yagona — milliy manfaatlarimizga xizmat qiladigan axborot muhitini yaratish vaqti allaqachon kelgan.
Milliy kontent yaratish mavsumiy tadbir emas
Muhtarama ULUGʻOVA, Oʻzbekistonda xizmat koʻrsatgan madaniyat xodimi:
— Oʻzbekiston hayotning barcha jabhasida rivojlanayotgan mamlakatlar qatoriga chiqib borayotgani xalqaro miqyosda dalillar bilan eʼtirof etilmoqda. Demak, jahonning turli minbarlarida koʻhna va navqiron diyorimiz ramzi boʻlgan bayrogʻimiz hilpirab turgani kabi jahon mediamaydonida hayotimiz koʻzgusi boʻlgan oʻzbek mediasi vakillarining soʻzi, ovozi milliy qadriyatlarimiz, xalq donoligi, urf-odatlarimiz, tilimizning keng imkoniyatiyu jozibadorligi, tabiat va turmush uygʻunligining zamon bilan hamnafas koʻzgusi sifatida namoyon boʻlishi kerak.
Toʻgʻri, Alisher Navoiy hazratlari aytganidek, xalqaro soʻz maydoni ustalari bilan yuzma-yuz turmoq oson emas. Shu sababli oldimizda turgan oʻta muhim jihatni unutmaslik kerak: biz, birinchi navbatda, boshqalar bilan bellashish, bahslashish uchun emas, oʻz xalqimiz, ayniqsa, ulgʻayib kelayotgan yosh avlodga necha asrlardan buyon ajdodlarimiz ilmu urfonda, odamiylikda, sanʼatu ijodda, hunarmandchilikda dunyo afkor ommasiga ibrat boʻlishining vositasi — bebaho maʼnaviy boyliklarimizni anglatish, ularga muhabbat uygʻotish va hayot tarziga aylantirish uchun milliy kontentni yaratishimiz kerak. Aks holda, kitoblar xonadonlar javonining bezaklari sifatida qayd etiladigan, milliy liboslarimiz ayrim tadbirlardagina kiyiladigan, xalq qoʻshiqlarimizdan “Alla” bilan “Yor-yor”gina anʼanaviy tanlovlarda ijro etiladigan, Samarqand obidalari kabi betakror maqomlarimiz ham bemalol qayta ishlanib zamonaviylashtiriladigan, hatto oʻzbek ayolining pazandalik sanʼati koʻchadan tashib kelinadigan taomlarning bir marta ishlatishga moslashgan idishi kabi qadrsizlik “qutisi”ga tashlanadigan, andishayu hayo, kattaga hurmatu kichikka izzat tezkor zamondan orqada qolish sifatida qabul qilinadigan darajaga yetib, jamiyat qalbi qashshoqlashib boraveradi. Shu sababli, milliy kontent, avvalo, xalqimiz asrlar davomida zarralab toʻplagan, tajribadan oʻtkazgan fazilatli oʻzlik turmush tarzi meʼyorlarini kundalik hayotimizda barqaror etishga xizmat qilishi kerak.
Oʻzbekiston xalq shoiri Zulfiyaxonim “Saodat” jurnalida bosh muharrir boʻlgan paytlarida bizni xizmat safariga yuborishdan oldin: “Maqola uchun tanlangan qahramon haqida iloji boricha koʻproq maʼlumot oling. U bilan birga yuring, ishlarini, muomalasini kuzating”, der edi. Onlayn aloqalar bu qadar rivojlanib ketgan bugungi kunda ustozimizning yuqoridagi talabi ahamiyatini chuqurroq anglayotgandekman. Jurnalist hayotga qanchalar yaqin boʻlsa, odamlar hayotini nechogʻliq yaqindan va teran oʻrgansa, uning ijodida milliy kontent boʻyogʻi shunchalar quyuq, ishonarli boʻladi. Hozir telefon, ijtimoiy tarmoqlar orqali olingan maʼlumotlarga asoslanib yoziladigan maqolalar, tayyorlanadigan audio va video dasturlar oz emas. Ularning aksariyatidagi milliy mentalitet, qadriyatlar, urf-odatlar bilan bogʻliq mulohazalarni qadoqlangan mahsulot haqida uning qutisi (xaltasi)dagi rasmlarga qiyoslash mumkin: surat bor-u, mohiyat yoʻq.
Milliy kontent yaratish vazifasi dolzarb mavsumiy tadbir emas. Zamon va avlod yangilanaveradi. Biz, jurnalistlar har bir tayyorlayotgan media mahsulotimiz orqali xalqimiz ongiga, qalblarga hayotning barcha jabhalaridagi oʻzligimiz falsafasi, fazilatlarini nur zarralaridek singdirishga, ularning turmushda barqaror boʻlishiga hissa qoʻshishga doim masʼulmiz.
Ishni animatsiyadan boshlasak...
Shohrux NORQULOV, rejissyor:
— Bugun “milliy kontent” tushunchasi har xil tushunilyapti. Ochigʻini aytish kerak, charchagan kishi yengilroq, oson hazm boʻladigan, shov-shuvli kontentlarni koʻrgisi keladi. Hozir yoshlar orasida eng ommalashgan tarmoq — instagramni milliy kontent bilan toʻldirishda, avvalo, qisqalikka eʼtibor berilishi lozim. Yoshlarni mahliyo etayotgan lavhalardan oʻzish uchun yangilik qilishimiz zarur.
Faoliyatimdan kelib chiqib gapirsam, milliy kontentni faqat lahzalik lavhalardagina emas, kino, veb seriallarda ham aks ettirish mumkin deb bilaman. Chunki kinoda, veb serialda erkinroq boʻlasiz. Faqat bu masala yechimi mablagʻga borib taqaladi. Hozir oʻsmirlarga mos filmlar deyarli yoʻq. Shunday ekan, yoshlarimiz boshqa kontentlarni qidiradi. Oʻziga kerakli jihatlarni yot manbalardan oladi. Demak, bu yoʻnalishda ijod qilganlar bugun oʻz auditoriyasini topa oladi. Menga ham koʻp mavzularda takliflar boʻladi. Qay biri ogʻriqli, dolzarb boʻlsa, oʻshaning ustida tezkor ishlashga harakat qilaman. Masalan, toʻy mavzusi. Bu borada qiynalmay milliy kontent yaratish mumkin. Chunki real voqelik. Hammaning eʼtiborini tortadigan mavzu. Shuning uchun ham toʻy haqidagi kontentlarimiz koʻp koʻriladi.
Yuqorida oʻsmirlar mavzusini tilga oldik. Biroq bundan ham muhim jihat — bolalar mavzusi. Yillar davomida yurtimizda animatsiya sohasi oqsab keladi. Aslida, milliy kontentni tarbiyalaydigan vosita — multfilm. Bogʻcha yoshidagi har qaysi bolada multfilmga tashnalik boʻladi. Ana shu tashnalikni qondiradigan milliy kontent boʻlmasa, endi esini taniyotgan bolalar ongini boshqa multfilmlar egallab oladi.
Bolaligimizda ikkitagina telekanal boʻlar edi. Ularda namoyish etilgan eski multfilmlarning hammasini koʻrganmiz. “Senimi, shoshmay tur”, “Tom va Jerri” kabi animatsion filmlar juda yaxshi qabul qilingan. Bugungi zamonaviy multfilmlarda esa ustalik bilan oʻsha davlatlarning milliyligi singdirib ketilyapti. Bu bir qarashda sezilmaydi. Masalan, “Masha va ayiq” multfilmida xalqning urf-odati, uy qurish uslubi, milliy kiyimlari shundoq aks etib turadi. U orqali butun dunyo oʻsha madaniyat bilan tanishyapti. Biz ham shu yoʻldan borishimiz kerak. Milliylikni multfilm, kinolarga singdirib yuborish zarur. Animatsiyaga eʼtiborni kuchaytirsak, 5-7 yoshli bolalar ongini toza gʻoya bilan egallaymiz. Ular 10 yillardan keyin davlatga kerakli, biz istayotgan kadrlar boʻlib yetishadi. Yaxshiyam Bolalar kontentini rivojlantirish markazi tuzildi. Markaz mana shu jihatlarga eʼtibor qaratsa, samaradorlik tez koʻrinadi.
Bugun ijobiy taʼsirga ega kontentlar ishlayotgan bloger, vaynerlarimiz ham bor. Toʻgʻri, ular ochiq va erkin ishlaydi. Biroq milliy kontent borasida faollikni oshirish kerak. Obunachilar har kuni yangi kontent kutadi. Bugun haftada bir yoki ikki marta chiqish bilan auditoriyani kengaytirib boʻlmaydi. Shu maʼnoda, biz ham faollikni oshirish ustida izlanyapmiz. Jamoadoshlarim bilan yangi-yangi gʻoyalar ustida bosh qotiramiz. Zero, koʻpchilik bilan fikr almashilganda gʻoyalar xilma-xilligi ortadi. Kimdir yoshlarning koʻngliga yoʻl topayotgan vaynerlarni hamkorlikka chaqirish kerakligi, ular orqali keng sonli obunachilar ichiga kirib borish osonroq boʻlishini aytadi.
Yana kimdir tegishli idora va tashkilotlarga qandaydir talablar qoʻyilishi, masalan, oʻyinlarda, sunʼiy intellekt yordamida milliy kontentni jonlantirib berish bolalarning ruhiyatiga ijobiy taʼsir qilishini taʼkidlaydi. Boshqasi milliy kontent hamma joyda aks etishi, hatto taomda ham sezilishi kerakligi haqida gapiradi. Shulardan kelib chiqqan holda mavzular tanlaymiz. Qahramonlarni shakllantirishda imkon qadar professional va taniqlilarni jalb etamiz. Chunki tomoshabin uchun bu juda ahamiyatli.
Taqliddan chekinish kerak
Bobur MANSUROV, bloger:
— Milliy kontent deganda milliyligimiz, qadriyatlarimizni targʻib qilish, ayniqsa, unutilib ketayotgan qadriyatlarni tiklashni tushunaman. Milliy kontent tayyorlamoqchi boʻlganlar, avvalo, bu borada tajriba, mahorat orttirishi kerak. Zamon nimani talab qilyapti, nima ommalashyapti, hammasini chuqur oʻrganmaguncha kontent sifatli boʻlmaydi. Ijod namunalarimizda xalqqa ham tanish holatlar boʻlsagina keng tarqaladi. Agar milliy ruhdagi, tarbiyaviy kontentlar toʻgʻridan toʻgʻri murojaat uslubida tayyorlansa, tomoshabin koʻrgisi kelmaydi. Tomoshabinni nima bilandir ushlab qolish kerak. Buning uchun xalqning xarakterini yaxshi oʻrganish zarur. Bu borada kimnidir timsol qilib olish qoʻl keladi. Koʻplab milliy kontentlarni koʻraman, toʻgʻridan toʻgʻri murojaat qilingan boʻladi. Bu kontent tayyorlashning eng oson yoʻli. Bu yoʻldan yurmaslik kerak. Bugungi obunachilar reallikni yoqtiradi. Havoyi narsalar ularni zeriktirib qoʻyadi. Bu yoʻl nafaqat milliy kontentda, balki kinoda ham, musiqa va qoʻshiqda ham oʻzini oqlamaydi. Aniqroq aytsak, xayolotga berilish tomoshabinni yoʻqotishga olib keladi. Shuning uchun hayotiy voqealarga tayanib ijod qilinsa, muvaffaqiyatga erishish mumkin.
Aslida, avvallari ham shunga eʼtibor berilgan. Masalan, “Mahallada duv-duv gap”, “Suyunchi” filmlarini olaylik. Haligicha tomoshabinni oʻziga tortadi, hech qachon bezdirmaydi. Chunki odam oʻzining qadriyatini ulugʻlaydi va buni farzandiga ham oʻrgatadi.
Biz ham shu paytgacha koʻplab milliy kontentlar ishladik. Kuzatuvchilarimiz nimadandir ibrat, tarbiya olsa, urf-odatlarimiz tiklanishiga oz boʻlsa-da, hissa qoʻsha olsak xursand boʻlamiz. Auditoriya koʻlamiga kelsak, koʻp sonli obunachilarni yigʻish oson emas. Mavzularimizni asosan xalqning oʻzidan olganimiz uchun muxlislarimiz koʻp deb oʻylayman.
Real voqealar deb gapiryapman-u, misol keltirmabman. Bizni kuzatuvchilar yaxshi biladi: ijodiy jamoamiz bilan birga saylov, giyohvandlikka qarshi kurash, turli firibgarliklar haqida ham kontentlar tayyorlaganmiz. Voqelikka yondashuvda reallikka asoslanganimiz uchun koʻp koʻrilgan. Menimcha, shu tarzda yondashilsa, kontentlarda samimiyat boʻladi. Faqat kimgadir taqlid qilib emas, yangilik qidirib ishlaganlar muvaffaqiyat qozonadi. Afsuski, bugun kontentlarda taqlid koʻp. Toʻgʻri, oʻz yoʻli, uslubiga ega blogerlar bor, ularni inkor etib boʻlmaydi. Shu oʻrinda milliy kontent yaratayotgan blogerlar, ijodkorlarning eng yaxshilarini, albatta, taqdirlashni taklif qilaman. Zero, raqobat bor joyda oʻsish boʻladi. “Eng yaxshi milliy kontent”, “Eng yaxshi yondashuv” kabi nominatsiyalar ijodkorlarni ruhlantiradi, ijodiy quvvat beradi. Bunday tanlovlarni koʻpaytirish kerak. Haqiqiy milliy kontent egalari namuna sifatida ragʻbatlantirib turilsa, albatta, ular safi kengayadi.
Milliy libos kiygan bilan milliy kontent boʻlib qolmaydi
Beruniy ALIMOV, “Yangi media taʼlim markazi” NNT direktori, filologiya fanlari doktori:
— Haqiqatan, bu juda jiddiy masala. Aksariyat oʻquvchilar ijtimoiy tarmoqlardan axborot olyapti. Hatto yetakchi OAV ham aynan ijtimoiy tarmoq platformalari orqali auditoriyasi bilan gaplashyapti. Chunki oʻquvchi, tomoshabin qayerda boʻlsa, ana shu platformadan unumli foydalanish kerak.
Umumiy kontent yaratish maʼnosida qarasak, albatta, oddiy oʻquvchi juda koʻp. Ular professional emas. Shu nuqtayi nazardan ular orasida milliy kontentning asl mohiyati, mazmunini bilmaydiganlar ancha-muncha. Biroq shunday kontentlar tayyorlashimiz kerakki, mohiyat, mazmun aniq anglashilib tursin. Yaʼni oddiy oʻquvchi ham oʻsha kontent uchun yurakdan mehnat qilinganini payqasin. Buning uchun ijtimoiy tarmoq faollari, blogerlar, frilanserlar uchun qaysidir maʼnoda maxsus kurslar, oʻquv seminarlari, treninglar tashkil etilishini taklif qilgan boʻlardim.
Milliy kontent xalqimizga qiziq va foydali boʻlishi kerak. Milliy libos kiygan bilan milliy kontent boʻlib qolmaydi. Professional nuqtayi nazardan qanday axborot kerakligini aniqlab turib ish koʻrsak, maqsadga muvofiq boʻladi. Faqat shov-shuv koʻtarish jurnalistikaning vazifasi emas. Bugun, afsuski, shunga ogʻib ketyapmiz. Koʻproq eʼtibor qozonish, auditoriya, reyting yigʻish jurnalistikaning sifatiga putur yetkazyapti. Har bir ijodkor, jurnalist faoliyati davomida chinakam milliy kontent yaratishga hissa qoʻshishi kerak. Keyingi paytda bu borada intilishlar, izlanishlar jadallashdi. Davlatimiz rahbarining tashabbusidan keyin milliy kontent yaratishga alohida eʼtibor berilyapti. Biroq hali qilinadigan ishlar juda koʻp. Shu maʼnoda, koʻproq oʻqib-oʻrganib, ijod qilishimiz kerak. Ana shunda xalqimiz, millatimiz manfaati uchun xizmat qiladigan ajoyib mavzularni olib chiqa bilamiz.
Milliy kontent haqida keng jamoatchilik, ziyoli qatlamning turfa fikrlari mubohasa maydoniga chiqyapti. Ular orasida siyosiy fanlar boʻyicha falsafa doktori Suhrob Boʻronovning “Bugungi axborot maydonida milliy kontent yoʻqligi milliy oʻzlikning yoʻqotilishi sifatida baholanishi shart va lozim. Shu bois, axborot xuruji keng avj olayotgan maydonda nafaqat raqobatbardosh milliy kontentni yaratish va u orqali axborot xavfsizligini taʼminlash zarur, balki uni xorijiy axborot resurslarida ham doimiy aks ettirish vazifasi davrimizning kechiktirib boʻlmaydigan talabi” degan fikrlari eʼtiborni tortadi. Zero, virtual olam — chegarasiz. Yot kontentlarni toʻsib qola olmaymiz. Shunday ekan, yaxshi gʻoya, yoshlarga taʼsirchan usullarni topish zarur. Xorijiy chorlovlarga esa milliy, zamonaviy qarashlarimiz bilan javob beraylik. Ijtimoiy tarmoq — goʻyo koʻzga koʻrinmas katta armiya. Qoʻshinlarning kuchi askari, texnikasi bilan oʻlchansa, ijtimoiy tarmoqlar kuchi kontentlar salohiyati bilan oʻlchanadi.
Sahifani “Yangi Oʻzbekiston” muxbiri
Munojat MOʻMINOVA tayyorladi