Bugungi kunda yurtimizda yoshlarni har tomonlama qoʻllab-quvvatlash, ularning bilim, iqtidor va salohiyatini yuzaga chiqarish davlat siyosatining ustuvor yoʻnalishlaridan biriga aylandi. Prezidentimiz tashabbusi bilan amalga oshirilayotgan “Dolzarb 90 kun” loyihasi ham aynan shu maqsadga xizmat qilayotgani bilan ahamiyatli. Ushbu loyiha doirasida yoshlarni taʼlim, fan, madaniyat va sportga faol jalb qilish qatorida ularning ijtimoiy faolligini oshirish, hayotda oʻz oʻrinlarini topishiga katta koʻmak berilmoqda.

Ayni yoz faslida mazkur loyihaga start berilgani bejiz emas. Chunki yozda maktab oʻquvchilarining hamma­si ham oromgohlarga qamrab olinmaydi. Jami oʻquvchi­larning taxminan 20-30 foizi dam olish oromgohla­riga boradi, yana 15-20 foiz bolalar qoʻshimcha toʻgarak va mashgʻulotlarga jalb qilinadi. Ammo koʻpchilik yoshlar, ayniqsa, maktab oʻquvchilari yozning toʻliq uch oyini uyda oʻtkazadi. Natijada ularda smartfon va internetga qaramlik kuchayadi. Ota-onalarning ishda ekanini inobatga olsak, koʻp yoshlar kunduzi qarovsiz qoladi. Bu holat nafaqat maktab oʻquvchilari, balki oliy taʼlim muassasalari talabalari orasida ham ku­zatiladi. Ayrimlari ishlasa, aksariyati turli ijti­moiy tarmoqlarga bogʻlangan holda telefonga band boʻlib qoladi.

Aynan mana shunday sharoitda yoshlarga maʼnaviy koʻmak berish, ularni ijodiy, taʼlimiy va kasbiy fa­oliyatga jalb qilish muhim ahamiyat kasb etadi.

Hamkorlik. Bugungi kunda barcha taʼlim muassa­salarida yoshlar uchun fan, sport va kasb toʻgaraklari faoliyati yoʻlga qoʻyilgan. Jumladan, Toshkent dav­lat texnika universiteti Olmaliq filialida ham “Dolzarb 90 kun” loyihasi doirasida bir qator maʼ­naviy-maʼrifiy va amaliy tadbirlar tashkil etil­moqda. Jumladan, maktab bitiruvchilari uchun davra suhbatlari, payvandlash toʻgaraklari, koʻchma laborato­riyalar hamda turli fanlar boʻyicha seminar-treninglar oʻtkazilyapti. Bitiruvchi yoshlar universitetdagi zamonaviy laboratoriya va oʻquv xonalari faoliyati bilan yaqindan tanishish, bilim va koʻnikmalarini chuqurlashtirish imkoniga ega boʻlmoqda.

Bunday hamkorlikdagi faoliyat yoshlarning boʻsh vaqtini mazmunli tashkil etish, ularni kelajakda raqobatbardosh kadr sifatida tayyorlashda muhim qa­dam boʻlib xizmat qilmoqda.

Shuningdek, dastur doirasida yoshlarning maʼna­viy-axloqiy qiyofasini shakllantirishga qaratilgan psixologik treninglar ham tashkil etildi. Mahalla­lar bilan hamkorlikda chora-tadbirlar rejasi ishlab chiqilib, uchrashuvlar uyushtirilmoqda. Bu treninglar­da stressni boshqarish, ruhiy barqarorlikni saqlash va hayotdagi muammolarni yengib oʻtish borasida yoshlar­ga aniq yoʻl-yoʻriqlar berilmoqda. Yaʼni Toshkent dav­lat texnika universiteti Olmaliq filialida ayni paytda yoshlar uchun ingliz tili va IT toʻgaraklari ishlab turibdi. Madaniy-maʼrifiy tadbirlar, psixo­logik treninglar, mahallalarda ochiq muloqotlar, yozgi sport tadbirlari oʻtkazilmoqda.

Salomatlik. Yoz oylarida jismoniy faollikni oshirish, sportga boʻlgan qiziqishni kuchaytirish uchun taʼlim muassasalari sport maydonlari va zallari yoshlar ixtiyorida. OTM va maktablar hamkorligida yoshlarda sogʻlom raqobat muhitini yaratish maqsadida sportning turli yoʻnalishlarida musobaqalar tashkil etilmoqda.

Faollik. “Dolzarb 90 kun” loyihasi yoshlar uchun faqat vaqt oʻtkazish emas, balki kelajak hayoti uchun zarur koʻnikmalarni shakllantirish, bilimlarni boyitish, ijtimoiy faollikni oshirish yoʻlidagi ul­kan imkoniyatdir. Har bir ustoz, taʼlim muassasasi va mahalla raisi bu jarayonda faol ishtirok etishi, yoshlar salohiyatini roʻyobga chiqarishda oʻz hissasini qoʻshishi bugungi kunning dolzarb vazifasidir.

Alisher SAMADOV,

TDTU Olmaliq filiali direktori,

texnika fanlari doktori, professor