Yigʻilishda yoshlarning boʻsh vaqtini samarali tashkil qilish masalasi koʻrilib, “Barkamol avlod” maktablari, “Yoshlik” sport jamiyati va Oʻquvchi yoshlar markazi yagona tizimga birlashtirilishi zarurligi belgilandi. Endi bu markazlar toʻliq taʼmirlanib, zamonaviy, kreativ yoʻnalishlar asosida jihozlanadi. Xorijiy tillar, sunʼiy intellekt, dasturlash va animatsiya toʻgaraklari ochiladi.
Mazkur yigʻilishda berilgan topshiriqlar ijrosini taʼminlash yuzasidan hududlarda zarur chora-tadbirlar koʻrilyapti. Jumladan, poytaxtimizdagi umumtaʼlim maktablarida “Toshkent tajribasi” yoʻlga qoʻyildi. Loyihada hududdagi maktablarning oʻqitish sifatini oshirish, tizimda yuqori natijalarga erishish, taʼlimni yangi bosqichga koʻtarish koʻzda tutilgan. Shuningdek, uning doirasida muayyan maktablarda kasb oldi sinflar tashkil etilib, tibbiyot, AT va dasturlash, muhandislik texnologiyasi, sotsiologiya, xorijiy til oʻrgatish yoʻnalishlari boʻyicha oʻquvchilarning kasbiy qiziqish va koʻnikmalari rivojlantiriladi.
Mehnat bozoridan ortda qolmaslik kerak
— “Toshkent tajribasi” osonlikcha ishlab chiqilgani yoʻq. Buning uchun eng rivojlangan, taʼlim sifati yuqori davlatlarning oʻqitish tizimi tahlil qilindi. Mutaxassislarimiz oʻsha mamlakatlarga yuborildi. Jumladan, AQSH, Xitoy, Avstriya, Finlyandiya, Rossiya taʼlimida keyingi 5-10 yilda mehnat bozoriga qanday kasblar boʻyicha oʻquvchilar tayyorlanayotgani oʻrganildi. Shuningdek, buning uchun qaysi fanlarni chuqurlashtirib oʻqitish kerakligi ham tadqiq qilindi. Istanbuldagi innovatsion muhit, Sankt-Peterburgning taʼlim modelini oʻzlashtirishga harakat qildik. Umuman olganda, rivojlangan davlatlar poytaxtlaridagi maktab taʼlimi va kelajak kasblari markazlari faoliyatidan kelib chiqib, xulosalarimizni umumlashtirdik. Shunda keyingi 10-20 yillikda eng ustuvor deb qaralayotgan yoʻnalish muhandislik texnologiyalari boʻldi. Ayni yoʻnalishning ildizi matematika, fizika fanlariga borib taqaladi. Shu maʼnoda, yoshlarga bu fanlarni chuqur oʻrgatish kerakligi ayon boʻladi, — deydi Toshkent shahar hokimining yoshlar siyosati, ijtimoiy rivojlantirish va maʼnaviy-maʼrifiy masalalar boʻyicha oʻrinbosari Durdona Rahimova. — Tahliliy maʼlumotlar xorijiy tilni oʻrganishga 30-40 foiz ustuvorlik berilayotganini koʻrsatdi. Bunda asosiy natija yoshlarning chet tillarni puxta oʻzlashtirib, xalqaro sertifikatlarni qoʻlga kiritganida koʻrinadi. Ustuvor yoʻnalishlardan yana biri axborot texnologiyalari va dasturlashdir. Bugun sunʼiy intellekt rivojlanishi tufayli koʻplab kasblar dolzarbligini yoʻqotyapti. Shu maʼnoda, sunʼiy intellektdan-da salohiyatli kadrlar tayyorlash maqsadi bunga 20-25 foiz ehtiyoj borligini koʻrsatyapti. Har qancha texnologik yuksalish boʻlmasin, sunʼiy intellekt rivojlanmasin, oʻrganishlar keyingi 5-10 yillikda tibbiyot xodimlari eng talabgir kasb egalariga aylanishini maʼlum qilyapti. Tibbiyot yoʻnalishidagi kasb oldi sinflari shundan kelib chiqib tashkil etildi.
Bugungi aksariyat bolalar qiziqayotgan soha — tadbirkorlik. Bu tabiiy. Ular yurtimizda biznes muhiti rivojlangani sari koʻz oʻngida katta biznes egalari qahramonga aylanayotganini koʻrib, men ham ishbilarmon boʻlaman deyapti. Qolaversa, nafaqat bolalarda, ota-onalarda ham kasb tanlash borasida yangicha qarashlar kuzatilyapti. Mamlakatimizning keyingi yillardagi ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini hisobga olsak, yiliga ikki barobar koʻp tadbirkorlik subyektlari ochilyapti. Shuning uchun ham biznesda, ayniqsa, xizmat koʻrsatish sohasida imkoniyatlar katta. Toʻgʻri, yangi tajriba doirasida oʻquvchiga maktabni bitirishi bilan kredit berilib yoki ish bilan taʼminlab qoʻyilmaydi. Ularni hayotga tayyorlik ruhida tarbiyalaymiz, yaʼni aniq yoʻlini maktabdanoq koʻra bilishiga erishmoqchimiz.
Biz yuqorida aytgan davlatlarning barchasida biznes va menejment darslari yoʻlga qoʻyilgan. Bular oddiy darslar emas, boshqaruvning haqiqiy sir-asrori, samaradorlikni koʻrsatadigan, iqtisodiyotni, marketingni, yangi zamonaviy yoʻnalishlarni oʻrgatadigan mashgʻulotlar. Shuning uchun bu bilimlarni oʻrgatishga ham alohida eʼtibor qaratilyapti. Kelajakdagi ustuvor fanlar sifatida gumanitar fanlarga keyingi 5-10 yillikda 10 foiz ustuvorlik berilyapti.
Yuqorida aytganimdek, bularning barchasini chuqur tahlil qilganimizdan soʻng “Toshkent tajribasi”ga kirishdik. 7-11-sinf oʻquvchilari va ota-onalari ishtirokida soʻrovnomalar oʻtkazib, 12 ta maktabning 60 ta sinfidan saralangan 1800 oʻgʻil-qiz bilan yangi loyihani yoʻlga qoʻydik. Kasb oldi sinflar umumkasbiy va umumtaʼlim yoʻnalishlarida tashkil etildi. Mana, tajribaning ikkinchi oyi yakunlanyapti. Oʻquvchilar tushgacha davlat taʼlim standarti boʻyicha, tushdan soʻng soat 17:00 gacha “Toshkent tajribasi” doirasida taʼlim olyapti. Internat tizimi boʻlgani bois, ular mahalliy byudjet hisobidan bepul tushlik bilan taʼminlanyapti.
Oʻqituvchilar ham yozgi taʼtilda har tomonlama oʻrganilib, saralab olindi. 150 pedagogga chuqurlashtirib oʻtadigan mashgʻulotlari uchun KPI tizimi asosida maosh toʻlanadi. Ish samaradorligi dars jarayonida oʻquvchilarni qiziqtira olish darajasi va bolalarning oʻzlashtirish koʻrsatkichi asosida baholanadi.
Hokimlik vakilining aytishicha, bu tajribaga jalb qilingan sinflar allaqachon oliy taʼlim muassasalari va korxonalarga integratsiya qilingan. Ilmiy-metodik bazani mustahkamlashda taʼlim dargohlari, amaliy mashgʻulotlarni tashkil qilish borasida esa yirik ishlab chiqaruvchi korxonalar masʼullikni zimmasiga olgan. Tibbiyot sinflarining asosiy ilmiy-metodik bazasi taʼminotchisi Toshkent davlat tibbiyot universitetidir. Oʻquvchilar oliygoh laboratoriyalaridan foydalanadi, professor-oʻqituvchilarning mahorat darslarida qatnashadi, tibbiyot klinikalaridagi amaliy jarayonlarga guvoh boʻladi.
Muhandislik texnologiyalari sinflari Turin politexnika universitetiga biriktirilgan. Ularning asosiy ish beruvchisi Yashnoboddagi texnopark va Yangihayot tumanidagi “Yangi avlod” maxsus sanoat zonasi boʻlishi reja qilingan. Xullas, oʻquvchilar ning amaliy saʼy-harakatlari ishlab chiqarish bilan bogʻlanishi kerak. Axborot texnologiyalari va dasturlash sinflari Toshkent axborot texnologiyalari universitetiga biriktirilgan. Shuningdek, boʻlajak dasturchilar shanba kunlari AT parkka boradi. 400 ga yaqin oʻquvchi kod terish, dastur yaratish kabi ishlar bilan band boʻlyapti.
— Oldimizda tajriba sinflarini kuzatish, sinov samaradorligi va ijtimoiy ahamiyatini tahlil qilish vazifasi turibdi, — deydi Durdona Rahimova. — Natijalar kutganimizdek chiqsa, kasb oldi sinflar koʻpaytiriladi. Zero, mamlakatimizga imkon qadar katta hajmda kelajak kasblarini olib kirishimiz kerak. Shu paytgacha maktabda kasb oʻrgatish deganda tikuvchilik, oshpazlikni tushunib keldik. Bugun elektr simini ulash, lampochka oʻrnatish kabi mayda yumushlar shundoq ham hayotiy koʻnikma, mehnat tarbiyasi mahsuli ekani kundek ravshan boʻlib ning amaliy saʼy-harakatlari ishlab chiqarish bilan bogʻlanishi kerak. Axborot texnologiyalari va dasturlash sinflari Toshkent axborot texnologiyalari universitetiga biriktirilgan. Shuningdek, boʻlajak dasturchilar shanba kunlari AT parkka boradi. 400 ga yaqin oʻquvchi kod terish, dastur yaratish kabi ishlar bilan band boʻlyapti.
— Oldimizda tajriba sinflarini kuzatish, sinov samaradorligi va ijtimoiy ahamiyatini tahlil qilish vazifasi turibdi, — deydi Durdona Rahimova. — Natijalar kutganimizdek chiqsa, kasb oldi sinflar koʻpaytiriladi. Zero, mamlakatimizga imkon qadar katta hajmda kelajak kasblarini olib kirishimiz kerak. Shu paytgacha maktabda kasb oʻrgatish deganda tikuvchilik, oshpazlikni tushunib keldik. Bugun elektr simini ulash, lampochka oʻrnatish kabi mayda yumushlar shundoq ham hayotiy koʻnikma, mehnat tarbiyasi mahsuli ekani kundek ravshan boʻlib qoldi. Zamonaviy kasblar esa tarmoqlarga, sohalarga kadrlar yetkazib berishni nazarda tutadi. Bu umuman boshqa tizim. Ayni paytda xizmat koʻrsatish, ayniqsa, savdo sohasida ishchi kuchiga ehtiyoj katta. Ish beruvchilar munosib kadrlar yoʻqligidan qiynalyapti.
Chunki yuqorida aytilganidek, tikuvchi va oshpaz, nari borsa, santexniklarni tayyorlab keldik. Supermarketlarga qadoqlovchi, kassir tayyorlamadik. Buning uchun 3-4 yillab oʻqish ham shart emas, 3-6 oylik kurslar kifoya. Shuning uchun ham korxonalar oʻziga oʻquv markazi tashkil qilyapti. Oddiy misol, “Korzinka” savdo doʻkonlari tarmogʻi yaqinda Chilonzor tumanida kadrlar tayyorlash uchun savdo akademiyasini ochadi. Chunki mijozlar bilan ishlash koʻnikmasi yetishmasligidan kadrlar qoʻnimsizligi koʻpayishi natijasida bugunga kelib, koʻplab ish oʻrinlari paydo boʻlgan. Bu nimadan kelib chiqyapti? Taʼlimni mehnat bozoriga moslashtira olmaganimizdan, kelajak kasblarini oldindan koʻra bilmaganimizdan. Nima uchun eng rivojlangan davlatlarda bolalar dron yasayapti? Chunki ular 5-10 yildan keyin barcha sohalar avtomatlashib, dronlashib ketishini biladi. Shunday ekan, biz hamon anʼanaviy kasblarimizni oʻqitishda davom etsak, taʼlim mehnat bozoridan ortda qolaveradi. Bolalarimizni maktab davridan muayyan kasbni tanlashda qatʼiy boʻlishga oʻrgatish, buning uchun shu kasbga mehrini oshirishimiz kerak.
Kasb oldi sinflarni tashkil etishda oʻquvchilarni saralab olish juda qiyin kechdi. Ularning aksariyati qaysi kasb egasi boʻlishi haqida hali oʻylamagan, kelajakda oʻzini hech qaysi sohada koʻra olmaydi. Toʻgʻri, bunda asosan ota-onalarning fikri ham birlamchi boʻlib kelgan. Ota kasbini davom ettirish, ular aytgan yoʻnalishni tanlash kerak degan tushunchalar bizni mehnat bozoridan ortda qoldirdi. Biroq endi hammasini toʻgʻri tushunib yetsak, harakat qilsak, kelajak kasblarida ham faol boʻlish, taʼlim tizimimizni sohalarga, tarmoqlarga toʻgʻri integrasiya qilishga erishishimiz mumkin.
Qoʻshimcha daromad hammaga yoqadi
— Avvalo, bu tajriba uchun maktabimiz tanlab olingani muvaffaqiyatimiz ekanini aytmoqchiman, — deya bizni iliq qarshilagan Mirobod tumanidagi 154-maktab direktori Nasiba Mirsoatova. — Oʻqituvchilarimiz ham ilmiy, ham psixologik jihatdan sinovdan oʻtdi. Bu, albatta, toʻgʻri. Chunki saralab olingan oʻquvchilar bilan ishlash qobiliyati va mahorati yetarlimi degan nuqtayi nazardan pedagoglarni ham saralash zarur.
Yosh boʻlsa-da, oʻziga katta ishonch bildirilgani va yangi tajribaga jalb etilganidan xursand boʻlgan maktab oʻqituvchisi Mohira Shodiyorova ham loyiha xususida iliq fikr bildirdi.
— Tanlangan sinflarga dars berishning oʻziga yarasha masʼuliyati bor. Faqat va faqat natija uchun ishlash kerak. Barcha tajriba sinflarida ona tili chuqurlashtirib oʻtiladi. Zero, oʻquvchi qaysi oliy taʼlim dargohiga imtihon topshirmasin, ona tilidan test topshiriqlarini yechadi. Toʻgʻri, avvaliga kun davomidagi dars biologik jihatdan oʻquvchilarimizni biroz toliqtirdi. Lekin hozir hammasi moslashib, koʻproq oʻqish va oʻrganishga koʻnikib ketgan. Bolalarning oʻziga ishonchi ortib boryapti. Mana shunday bilimga tashna, faol oʻquvchilar bilan ishlash oʻqituvchiga juda maʼqul. Shu paytgacha milliy sertifikatim borligi uchun 50 foizlik ustama olib kelayotgandim. Endi tushdan keyin oʻtayotgan darslarim hisobiga ming dollardan ziyod maosh oladigan pedagoglar safidaman.
* * *
Yangihayot tumanidagi 332-maktabda biznes va menejment yoʻnalishi boʻyicha dars berayotgan Nilufar Yoʻldosheva ham yosh oʻqituvchilardan. U shu yil iqtisodiyot yoʻnalishini tamomlagan boʻlsa-da, menejer, yordamchi hisobchi sifatida anchadan buyon ishlab kelayotgani bois, yetarli tajribaga ega. Nilufar oʻzi dars berayotgan oʻquvchilar, ayniqsa, oʻgʻil bolalarning biznesga katta qiziqish bildirayotgani, hozirdan kichik-kichik biznes gʻoyalar tuza olayotgani, bu esa uni oʻz ustida yanada koʻp ishlashga undayotgani haqida gapirdi.
— Bunday dars umumtaʼlim maktablarida avval boʻlmagan. Toʻgʻri, iqtisod faniga oʻxshab ketadigan jihatlari bor. Lekin biznes gʻoyalar, marketing, biznes gʻoya uchun strategiyalar, startaplar haqida oʻtilmagan. Hali ish rejasi boʻlmagan paytda ham biznes nimaligi, biznes reja tuzish, marketing, menejmentdan ilk tushunchalarni berib bordim. Bir haftada 8 soat dars oʻtaman. Maktab uyimizning yonginasida, ortiqcha ovora boʻlmayman. Qoʻshimcha daromad toʻlaligicha oilamiz byudjetiga qolyapti, — deydi u.
“Bolalarimiz behuda yurmayapti”
— Turmush oʻrtogʻim ham, men ham savdo sohasida ishlaymiz. Kenja oʻgʻlimiz Yashnobod tumanidagi 154-maktabning 8-sinfida oʻqiydi. Yangi tajriba yoʻlga qoʻyilgani, avvalo, bolalarning oʻzi uchun, qolaversa, biz kabi kun boʻyi ishda yuradigan ota-onalar uchun ayni muddao boʻldi. Chunki endi “farzandim maktabdan toʻgʻri uyga keldimi, tushlik qildimi, undan soʻng nima bilan mashgʻul boʻlyapti?” degan oʻy bizni xavotirga solmayapti. Aks holda, balogʻatga yetgan farzandning nimalar bilan bandligini nazorat qilib turmasangiz boʻlmaydi. Kun boʻyi oʻqigan oʻgʻil-qiz kechki payt charchab keladi. Uy vazifalarini qiladi-yu, barvaqt yotib uxlaydi. Shuning uchun ham farzandimiz AT va dasturlash sinfiga tanlab olinganidan xursandmiz. Har shanba kuni AT parkka borayotgani, oʻzi qiziqqan koʻp koʻnikmalarni oʻzlashtirib olayotgani uchun ham kundan kunga “Toshkent tajribasi”ga bogʻlanib qolyapti, — deydi mirobodlik Farida Abduvaliyeva.
Yashnobod tumanidagi 339-maktab oʻquvchisi Mohinur Saidahmadovaning onasi Zulayho Rahmonova esa qizining tibbiyot universitetiga grant asosida oʻqishga kirishiga umid bogʻlab turibdi.
— Qiz bolaning oilada, jamiyatda oʻz oʻrnini topishi ota-onasining farzandi taʼlimiga eʼtiboriga bogʻliq. Qizlarni oʻqitishdan foyda yoʻq deganlar xato qiladi. Hech qayerda ishlamasa ham farzandi tarbiyasida onalarning maʼlumoti katta oʻrin tutadi, — deydi Zulayho opa. — Eng muhimi, bu loyihada farzandlarimiz 5 ta fan boʻyicha sertifikat olishi mumkin. Chunki ular behuda yurmayapti, kechgacha maktabda mashgʻulotlar bilan band. Har kuni taassurotlari haqida toʻlqinlanib gapirib beradi. Ayniqsa, endi tibbiyot universitetiga borib, laboratoriyalarda amaliy jarayonlarni koʻrishi mumkinligidan sevinib yuribdi.
* * *
“Toshkent tajribasi”ga qamrab olingan oʻquvchilarning ota-onasi ushbu ezgu loyiha davomli boʻlishi, mamlakatimiz boʻylab keng yoyilishi tarafdori. Albatta, bu — ilk qadam. Yangi Oʻzbekiston taʼlim tizimida ilgari kuzatilmagan, yosh avlodning nurli ertasi, yurt farovonligi, toʻkinlikni maqsad qilgan ezgu odim.
Munojat MOʻMINOVA,
“Yangi Oʻzbekiston” muxbiri








